Autobuzul urban electric “Jest”, produs de Karsan, funcţionează cu motoare şi baterii de înaltă tensiune de la BMW i3. Astfel, BMW i abordează constant un alt domeniu de aplicare a tehnologiilor cu caracter inovator, de propulsie fără emisii. Autobuzele sunt deja disponibile în România.
Bucureşti/München. În mod constant, BMW i abordează domenii suplimentare de aplicare a tehnologiilor de propulsie fără emisii, promovând acum dezvoltarea durabilă şi în transportul public local. Pentru prima dată, motoarele electrice şi bateriile de înaltă tensiune dezvoltate pentru BMW i3 vor fi utilizate pentru propulsarea unui autobuz urban produs de binecunoscutul constructor turc Karsan, care este conceput special pentru utilizare în traficul urban. BMW Group şi Karsan au semnat un acord ce implică furnizarea de motoare şi baterii pentru modelul “Jest electric”, care este produs la Bursa (Turcia) atât pentru piaţa internă, cât şi cea externă. Această colaborare reflectă din nou obiectivul BMW i de a oferi stimuli pentru promovarea mobilităţii urbane orientată spre dezvoltare durabilă. Motoarele electrice şi bateriile de înaltă tensiune BMW i utilizate de Karsan Jest electric permit operatorilor de reţele de transport public să ofere pasagerilor o călătorie confortabilă şi fără emisii pe şoselele din oraşe.
Transportul public completează sfera de activităţi în care tehnologia BMW i permite o dezvoltare durabilă îmbunătăţită. De anul trecut, de exemplu, BMW i a furnizat tehnologie de stocare a energiei pentru mobilitate fără emisii locale pentru Streetscooter GmbH, o subsidiară deţinută integral de Deutsche Post. Modulele de baterii BMW i permit scuterelor stradale să fie utilizate toată ziua pentru livrarea scrisorilor şi a pachetelor, fără a fi necesară o încărcare intermediară. Bateriile de înaltă tensiune dezvoltate pentru BMW i3 furnizează energie şi pentru mobilitate sustenabilă pe apă, un proiect care a început tot în 2017. Compania Torqeedo – lider global în producţia de propulsoare pentru bărci – utilizează bateriile ca surse de energie pentru motoarele sale. În plus, bateriile de înaltă tensiune BMW i sunt dezvoltate ca unităţi staţionare de stocare a pentru energia generată din surse regenerabile, şi anume centralele eoliene şi solare. “Clienţii noştri industriali apreciază manevrarea uşoară a tehnologiei plug-and-play oferită de componentele BMW i, precum şi robusteţea şi fiabilitatea acestora – lucru demonstrat de cele peste 100.000 de automobile BMW i livrate la nivel mondial”, declară Uwe Breitweg, director BMW Group pentru sisteme de propulsie pentru clienţi industriali.
Creşterea cererii de aplicaţii dincolo de automobilele electrice şi modelele plug-in hybrid în gama de produse a mărcilor BMW Group evidenţiază caracterul universal şi de pionierat al BMW i cu o orientare globală către durabilitate. BMW i deţine competenţă de dezvoltare vastă în domeniul motoarelor electrice şi al bateriilor de înaltă tensiune – inclusiv gestiunea bateriilor -, iar aceasta poate fi folosită pentru un număr tot mai mare de produse şi domenii de aplicare în viaţa de zi cu zi.
Motoarele electrice şi bateriile de înaltă tensiune dezvoltate independent de BMW Group sunt caracterizate de calităţi excelente de performanţă şi un grad înalt de fiabilitate. Acestea sunt produse la uzina BMW din Dingolfing. În ultimii ani, Centrul de Competenţe pentru Mobilitate Electrică al BMW Group şi-a extins continuu capacitatea de producţie şi competenţa de fabricaţie. Motorul sincron electric de la BMW i3, care în viitor va fi utilizat pentru propulsarea Karsan Jest electric, generează o putere maximă de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm.
Energia necesară este furnizată de o baterie litiu-ion ale cărei dimensiuni compacte şi masă redusă o fac perfectă pentru o gamă largă de aplicaţii. Bateria de înaltă tensiune constă din opt module, fiecare compus din 12 celule, şi oferă o capacitate de până la 44 kWh. Cu o combinaţie de două baterii de înaltă tensiune, prototipurile de preserie ale Karsan Jest electric ating o capacitate de 88 kWh şi, prin urmare, au o autonomie de 210 kilometri. Când este utilizat pentru servicii regulate, autobuzul urban poate circula timp de 18 ore fără a fi necesare opriri intermediare pentru realimentarea cu energie. Dimensiunile compacte ale motorului electric şi ale bateriei de înaltă tensiune sunt avantajoase şi în ceea ce priveşte spaţiul interior. Cu o lungime de aproximativ şase metri, Karsan Jest electric oferă spaţiu pentru până la 26 de pasageri – cu patru mai mult decât versiunea anterioară a modelului cu propulsie convenţională. Autobuzul de oraş este dotat cu tehnologie de podea joasă, care oferă acces convenabil pasagerilor cu cărucioare şi scaune cu rotile.
Producătorul de vehicule Karsan a fost înfiinţat în 1966 şi îşi desfăşoară propriile facilităţi de dezvoltare şi producţie la Bursa, în vestul Turciei, acţionând atât ca partener de producţie pentru companiile auto internaţionale, cât şi dezvoltând şi producând vehicule proprii pentru transportul local şi pe distanţe lungi. Portofoliul de produse variază de la vanuri mici, autobuze urbane şi autocare la autobuze articulate pentru a fi utilizate în cadrul serviciilor regulate. “Colaborarea cu BMW Group ne permite să îndeplinim nevoile clienţilor noştri şi pe segmentul vehiculelor electrice, dar şi să facem un pas important în transformarea noastră de a deveni un furnizor de soluţii de mobilitate durabilă”, explică Okan Baş, director executiv al Karsan Automobil Industrie- und Handelsgesellschaft. Autobuzele electrice sunt deja disponibile în România.