Un proiect pe o perioadă de şase ani pentru Laboratoare Mobile pentru Experimente Urbane şi Programe Publice. Primul laborator se lansează în America de Nord în 2011 şi va începe un circuit de doi ani prin diferite oraşe ale lumii. Atelier Bow-Wow (Tokyo) şi Sulki & Min (Seul) au fost desemnaţi arhitectul, respectiv designerul grafic al primului Laborator BMW Guggenheim.
Richard Armstrong, directorul Fundaţiei şi Muzeului Solomon R. Guggenheim, şi Frank-Peter Arndt, membru al Consiliului Director BMW AG, au anunţat o colaborare pe o perioadă de şase ani care va cuprinde diverse activităţi, va angaja oameni în oraşe importante de pretutindeni şi va reprezenta sursa de inspiraţie pentru crearea unor concepte de design avangardiste dedicate stilului de viaţă urban. Iniţiativa va implica o nouă generaţie de lideri în arhitectură, artă, ştiinţă, design, tehnologie şi educaţie care va răspunde provocărilor ridicate de oraşele viitorului prin examinarea realităţilor din oraşele prezentului.
Structură mobilă inovatoare care se mută dintr-un oraş în altul, Laboratorul BMW Guggenheim va reuni gânditori ambiţioşi din diferite zone ale lumii şi va reprezenta un spaţiu public pentru împărtăşirea ideilor şi a soluţiilor practice la problemele majore care afectează viaţa urbană. Vor exista trei Laboratoare BMW Guggenheim diferite, fiecare urmând să aibă propriul său arhitect, designer grafic şi propria lui temă, iar fiecare va călători în trei oraşe mari de pe mapamond. Laboratoarele BMW Guggenheim vor călători individual, în cicluri consecutive de câte doi ani, pentru o perioadă totală a proiectului de şase ani.
Evenimente specifice şi programe educaţionale în legătură cu tema ciclului vor include ateliere, dezbateri publice, spectacole şi întruniri formale şi informale, toate acestea având rolul de a introduce Laboratorul BMW Guggenheim în viaţa cotidiană a oraşului. Laboratorul BMW Guggenheim va prezenta şi concluziile unei echipe multidisciplinare de profesionişti reuniţi pentru a studia tema.
Primul Laborator BMW Guggenheim va fi trimis în America de Nord în a doua parte a anului următor, iar programul său va debuta în toamna anului 2011, după care, de-a lungul turneului său mondial, se va muta în alte două oraşe, din Europa, respectiv din Asia. La finalizarea fiecărui ciclu de trei oraşe o expoziţie specială va fi deschisă la Muzeul Solomon R. Guggenheim din New York, unde vor fi explorate problemele importante care au fost întâlnite, adresate şi prezentate de diferitele locaţii de pe traseul Laboratorului BMW Guggenheim.
Tema propusă pentru primul Laborator BMW Guggenheim va fi "Confruntarea Confortului: tu şi oraşul" – modul în care mediul urban poate fi sensibilizat la nevoile locuitorilor, cum oamenii se pot simţi mai bine într-un mediu urban şi cum să găseşti un echilibru între noţiunea de confort modern şi nevoie urgentă pentru responsabilitate şi dezvoltare durabilă.
"Colaborarea noastră cu BMW reuneşte trei tipuri de experienţă – un muzeu internaţional, companii internaţionale de design şi talente în ascensiune din diferite domenii – pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare al cărui potenţial este aproape nelimitat", a declarat Richard Armstrong. "Nu putem anticipa – şi nici nu dorim să facem acest lucru – rezultatele acestui experiment deschis. Ştim că pot schimba fiecare oraş şi comunitate cu care intră în contact şi fac trimitere spre noi posibilităţi pentru mediul urban din întreaga lume. Suntem recunoscători BMW pentru colaborarea lor la acest proiect şi avem un respect deosebit faţă de angajamentul de lungă durată al companiei faţă de design, arhitectură şi arte."
"Timp de aproape 40 de ani BMW Group a iniţiat şi s-a angajat în numeroase cooperări culturale la nivel internaţional. Pentru noi, angajamentul de durată în domeniul cultural face parte din responsabilitatea socială, în timp ce menţinem şi libertatea absolută de creaţie a partenerilor noştri", a declarat Frank-Peter Arndt. "Suntem interesaţi să avem un dialog deschis şi productiv cu numeroşi reprezentanţi ai artei şi ai ştiinţei. Din acest motiv, privim iniţiativa comună a Laboratorului BMW Guggenheim ca o platformă globală extrem de captivantă."
Dr. Uwe Ellinghaus, director pentru managementul mărcii BMW, a afirmat: "Prin suita de Laboratoare BMW Guggenheim, BMW şi-a extins semnificativ angajamentul cultural internaţional. Suntem deosebit de mândri să cooperăm pe o perioadă îndelungată cu o instituţie renumită aşa cum este Guggenheim. Prin intermediul informaţiilor potrivit cărora provocările viitorului pot fi depăşite numai împreună, privim cu încredere schimbul multidisciplinar deschis pe care acest proiect îl face posibil în lumea întreagă".
Lansarea Laboratorului BMW Guggenheim
Casa de arhitectură Atelier Bow-Wow, care este cunoscută pentru activitatea sa de pionierat şi are sediul la Tokyo, a fost desemnată să realizeze designul primului Laborator BMW Guggenheim, în timp ce firma sud-coreeană Sulki & Min – din Seul – are misiunea de a concepe identitatea grafică a acestuia. Cele două companii au fost selectate pentru designul inteligent şi pentru abilitatea de a rezolva probleme complexe într-o manieră amuzantă şi deschisă.
Structura cu o suprafaţă de 465 metri pătraţi va fi inaugurată în toamna anului 2011 cu o listă bogată de programe publice iniţiate de echipa laboratorului împreună cu angajaţii Guggenheim. După prezentarea de deschidere, Laboratorul BMW Guggenheim va fi strâns pentru a putea fi mutat în următorul oraş de pe traseul său.
"Modul nostru de gândire a fost mereu influenţat de fascinaţia pentru spaţiile surprinzătoare, deosebit de eficiente, chiar şi în cadrul unor situaţii urbane care nu par promiţătoare", a declarat Yoshiharu Tsukamoto de la Atelier Bow-Wow. "Suntem recunoscători şi deosebit de încântaţi că am fost aleşi să participăm la Laboratorul BMW Guggenheim pentru a translata aceste investigaţii urbane în ideea de confort, o temă care este atât de integrată în propriile noastre idei şi preocupări."
După cum declară Sulki Choi şi Min Choi de la Sulki & Min, "Dorim să mulţumim Laboratorului BMW Guggenheim pentru că ne-a oferit una dintre cele mai productive provocări pe care le-am întâlnit în calitate de designeri grafici. Obiectivul Laboratorului BMW Guggenheim este clar şi unic. Exprimările acestuia de-a lungul următorilor şase ani vor fi multiple şi într-un ritm constant. Ne-am propus ca identitatea grafică a proiectului să fie puternică, sensibilă şi jucăuşă".
În fiecare oraş, programele, evenimentele şi ideile pentru Laboratorul BMW Guggenheim vor fi dezvoltate în colaborare cu o echipă multidisciplinară a Laboratorului BMW Guggenheim, formată din patru membri care se află la începutul sau la mijlocul carierei profesionale şi care au fost recunoscuţi ca lideri emergenţi ai domeniilor lor. Membrii echipei Laboratorului BMW Guggenheim vor fi nominalizaţi de un Comitet Consultativ compus din specialişti renumiţi la nivel internaţional din domeniul creativ, universitar şi ştiinţific care va lucra, alături de curatorii Guggenheim, la dezvoltarea programului.
Detalii suplimentare despre proiect, inclusiv dezvelirea designului pe care îl va avea Laboratorul BMW Guggenheim, anunţul cu privire la oraşele din circuit, prezentarea membrilor Comitetului Consultativ şi a echipei Laboratorului BMW Guggenheim, precum şi informaţiile despre program, vor fi dezvăluite pe parcursul următoarelor luni.
De custodia Laboratorului BMW Guggenheim se vor ocupa David van der Leer, curator asistent pentru arhitectură şi design, şi Maria Nicanor, curator asistent, din cadrul Muzeului Solomon R. Guggenheim.
David van der Leer a declarat: "Este din ce în ce mai important pentru muzee să scoată programele de arhitectură şi design în afara perimetrului galeriei şi în realităţile vieţii urbane cotidiene. Laboratorul BMW Guggenheim ne permite să ne extindem de la design la o imagine mai largă, postdisciplinară a oraşului, apoi să revenim la problemele, provocările şi oportunităţile oferite de peisajele urbane de pretutindeni".
Maria Nicanor a spus: "Laboratorul BMW Guggenheim este o şansă incredibilă de a reuni comunităţi locale cu specialişti de talie internaţională şi cu tinere talente dintr-o varietate de domenii cu scopul de a redefini cum dorim să trăim în mediul urban de astăzi şi din viitor. Prin realizarea unei legături strânse cu mediul, Laboratorul BMW Guggenheim va deveni un spaţiu deschis pentru experiment şi schimbare; pentru dezvoltarea întrebărilor şi a ideilor; pentru dialog şi, sperăm noi, pentru acţiune".
Despre Atelier Bow-Wow
Atelier Bow-Wow, compania care va realiza arhitectura primului Laborator BMW Guggenheim, a fost înfiinţat la Tokyo în 1992 de către soţii Yoshiharu Tsukamoto şi Momoyo Kaijima.
Renumită pentru proiectele rezidenţiale – surprinzătoare, excentrice şi totuşi utilizabile – în medii urbane dense, compania şi-a dezvoltat lucrările pe baza unui studiu profund şi fără prejudecăţi al condiţiilor existente din punct de vedere cultural, economic şi de mediu – un studiu care a dus la apariţia termenului "pet architecture" pentru multitudinea de clădiri mici, răzleţe, ciudate, dar funcţionale care apar în locuri strâmte din Tokyo.
Atelier Bow-Wow se bucură de mult entuziasm din partea celor interesaţi de domeniu ca urmare a proiectelor inovatoare prezentate la expoziţii, printre care Bienala 2010 de la Veneţia (ca reprezentant oficial al Japoniei) şi la Bienala de la Sao Paulo, şi în locaţii precum Hayward din Londra, "Neue Nationalgalerie" din Berlin, Galeria de la REDCAT din Los Angeles, "Japan Society" din New York şi "OK Offenes Kulturhaus Oberösterreich" din Linz (Austria). Mai multe informaţii despre Atelier Bow-Wow pot fi găsite la www.bow-wow.jp.
Despre Sulki & Min
Sulki & Min, responsabil cu designul grafic al primului Laborator BMW Guggenheim, este un parteneriat ale cărui baze au fost puse la Seul de către Sulki Choi şi Min Choi care s-au întâlnit la Universitatea Yale pe când erau studenţi la Belle Arte în 2001. Între 2003 şi 2005 au lucrat la Jan van Eyck Akademie din Maastricht (Olanda) unde au participat la un proiect de cercetare pentru identitatea culturală a oraşului Leuven (Belgia), au creat designul diferitelor publicaţii şi materiale promoţionale ale academiei şi, împreună cu Tamara Maletic şi Dan Michaelson, au conceput expoziţia "Welcome to Fusedspace Database at Stroom Den Haag". Prima lor expoziţie individuală – Sulki & Min: Factory 060421-060513 – a fost prezentată la "Gallery Factory" din Seul în 2006 şi a fost distinsă de către Consiliul de Artă din Coreea de Sud cu "Premiul de Artă pentru Anul 2006". Cea de-a doua expoziţie individuală, Sulki & Min: Kimjinhye 080402-080414, a fost găzduită de Galeria Kimjinhye din Seul, în 2008. Mai multe informaţii despre Sulki & Min pot fi găsite la www.sulki-min.com.
Despre Fundaţia Solomon R. Guggenheim
Fondată în 1937, Fundaţia Solomon R. Guggenheim are ca scop promovarea înţelegerii şi aprecierii artei, arhitecturii şi a altor forme de manifestări ale culturii vizuale, în special din perioada modernă şi cea contemporană, precum şi colectarea, conservarea şi studierea artei din prezent. Pe de o parte, fundaţia îşi îndeplineşte misiunea prin expoziţii excepţionale, programe educaţionale, iniţiative de cercetare şi publicaţii, iar pe de altă parte se străduieşte să atragă şi să educe un public internaţional tot mai numeros şi mai divers printr-o reţea unică de muzee şi parteneriate culturale. În prezent Fundaţia Solomon R. Guggenheim deţine şi operează Muzeul Solomon R. Guggenheim, situat pe Fifth Avenue în New York, şi Colecţia Peggy Guggenheim, aflată pe Grand Canal în Veneţia şi gestionează două muzee din Europa care poartă acest nume: Muzeul Guggenheim din Bilbao şi Deutsche Guggenheim din Berlin. Pentru 2013 este prevăzută deschiderea Guggenheim Abu Dhabi, un muzeu de artă modernă şi contemporană al cărui design a fost creat de Frank Gehry.
Mai multe informaţii despre Fundaţie pot fi găsite la www.guggenheim.org.
Despre angajamentul cultural BMW
BMW a deschis implicarea în proiecte culturale de anvergură cu seria de lucrări „Roşu”, „Galben”, „Albastru” comandate artistului german Gerhard Richter în 1972. Acestea au fost folosite pentru inaugurarea noului sediu al mărcii – clădirea „Patru cilindrii”, care poartă semnătura celebrului arhitect german Karl Schwantzer. Colaborările cu case de arhitectură de renume au fost continuate 30 de ani mai târziu, când Coop Himelb(l)au a creat BMW Welt şi Zaha Hadid noua fabrică BMW de la Leipzig.
Muzică clasică, design şi arhitectură şi artă contemporană, toate beneficiază de programul de sponsorizări culturale BMW la nivel intenaţional. O direcţie importantă este susţinerea tinerilor artişti prin premii precum cel al Galeriei Naţionale Berlin, „Prix BMW” prezentat la Paris Photo sau „Premio de Pintura” oferit de BMW împreună cu Coroana Regală a Spaniei. Art Basel, Art Basel Miami Beach, the Frieze Art Fair din Londra sau FIAC Paris – BMW a susţinut sau susţine aceste evenimente ca sponsor şi cu servicii de VIP shuttle. La lansarea de noi modele, BMW a colaborat cu artişti contemporani de anvergură precum Joshua Davis, Rankin sau Robin Rhode, ultimul pentru prezentarea noului BMW Z4.
Însă cel mai important proiect cultural al mărcii este seria de modele BMW Art Car. 17 automobile au fost deja personalizate de artişti contemporani precum Andy Warhol, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Jenny Holzer sau Olafur Elliason. La 35 de ani de la lansarea proiectului, pe 2 iunie, a avut loc lansarea celui de-al 17 Art Car, la Centrul Pompidou din Paris. Acesta este un BMW M3 GT2 sub semnătura lui Jeff Koons. Multe dintre aceste opere de artă au participat în competiţii de motorsport şi s-a creat astfel o legătură unică între artişti, ingineri şi piloţi, definitorie pentru BMW. Noul model Jeff Koons a respectat tradiţia şi a participat în celebra cursă de 24h de la LeMans din acest an.
În 2010 BMW Group România a susţinut în calitate de “Maşină oficială” mai multe evenimente culturale, precum Festivalul de Jazz de la Gârâna, Festivalul de Film de la Sighişoara sau Bienala de Arhitectură Bucureşti. Pentru final de an sunt programate alte proiecte importante, cu a doua ediţie a concursului de creaţie VisualArt în prim-plan.