● Trasabilitatea componentelor şi a materiilor prime critice în lanţurile de aprovizionare internaţionale complexe ● Proiectul “PartChain” al BMW Group îşi propune o soluţie la nivel de industrie pentru partajarea sigură a datelor ●
Bucureşti/München. BMW Group foloseşte tehnologii digitale inovatoare pentru optimizarea proceselor sale. Un bun exemplu în acest sens este Blockchain, o tehnologie care permite transferul de date sigur, cu aplicaţii potenţiale pe întregul lanţ de valori în industria de automobile. BMW Group foloseşte această tehnologie în achiziţii pentru a asigura trasabilitatea componentelor şi a materiilor prime în lanţurile de aprovizionare internaţionale cu mai multe etape.
“În 2019, am derulat un proiect-pilot de succes pentru achiziţionarea de faruri. În acest an, dorim să extindem proiectul la un număr mare de alţi furnizori”, a declarat Andreas Wendt, membru în Consiliul de Administraţie al BMW AG şi responsabil cu reţeaua de achiziţii şi furnizori.
Lanţurile de aprovizionare internaţionale ale industriei auto sunt extrem de complexe. În general implică numeroşi jucători în diferite etape de livrare şi adesea suferă schimbări rapide. Din acest motiv, un efort considerabil poate fi necesar pentru a urmări în mod clar originea sau ruta de furnizare a unei componente, de exemplu. Până acum, era ceva obişnuit pentru mulţi parteneri să îşi gestioneze separat propriile date.
Sistemele IT ale companiilor respective nu au fost întotdeauna în măsură să comunice între ele în mod constant. Pentru specialiştii în achiziţii ai BMW Group şi furnizorii acestora, asigurarea transparenţei presupune, prin urmare, un efort considerabil. BMW Group a iniţiat proiectul PartChain pentru a asigura trasabilitatea componentelor – mai mult sau mai puţin “la apăsarea unui buton” – şi a oferi transparenţă imediată a datelor în lanţurile de aprovizionare complexe pentru toţi partenerii implicaţi.
“PartChain permite colectarea şi tranzacţia de date în mod sigur şi sigur verificabil în lanţul nostru de aprovizionare”, a spus Wendt. Proiectul-pilot din 2019 s-a concentrat exclusiv pe urmărirea pieselor. Pe termen lung, BMW Group se aşteaptă şi ca proiectul să permită trasabilitatea completă a materiilor prime critice – de la mină la topitorie. Wendt: “Această mişcare este concepută pentru a duce digitalizarea achiziţiilor la BMW Group la nivelul următor. Viziunea noastră este de a crea o platformă deschisă care să permită schimbul şi distribuirea sigură şi anonimizată a datelor din lanţurile de aprovizionare în întreaga industrie.”
PartChain foloseşte tehnologii Cloud (de exemplu, Amazon Web Services, Microsoft Azure) pe lângă soluţiile Blockchain. Aceasta permite urmărirea originii componentelor între toţi partenerii participanţi, fără nici un risc de manipulare a datelor. Proiectul-pilot din 2019 a implicat deja două dintre cele 31 de uzine ale BMW Group (Spartanburg, SUA, şi Dingolfing, Germania), precum şi trei locaţii ale furnizorului Automotive Lighting. În acest an, platforma va fi lansată la aproximativ zece furnizori.
BMW Group este cofondator al Iniţiativei Mobility Open Blockchain (MOBI) în 2018
O soluţie la nivelul întregii industrii ar permite tuturor partenerilor participanţi să-şi conecteze mai strâns procesele de afaceri şi să existe coordonare între companii. Pentru aceasta sunt necesare standarde comune şi modele de control pentru a valorifica întregul potenţial al unei platforme deschise. Prin urmare, BMW Group a cofondat iniţiativa Mobility Open Blockchain (MOBI) în 2018, o iniţiativă intersectorială care cuprinde 120 de companii auto, de mobilitate şi tehnologie.
În cadrul MOBI, compania conduce un grup de lucru pe probleme de lanţ de aprovizionare. Obiectivul comun al membrilor MOBI este de a ajuta tehnologia Blockchain să se răspândească în sectorul mobilităţii. “Vrem să împărtăşim abordarea PartChain cu iniţiativa şi să invităm companiile interesate să se alăture iniţiativei”, a explicat Wendt.
Informaţii suplimentare despre MOBI pot fi găsite la www.dlt.mobi.