Autonomie mare, poluare mai mică, funcţionare silenţioasă: acestea sunt avantajele camioanelor, care funcţionează cu gaz natural lichefiat (GNL). Logistica uzinei BMW Group din Regensburg a finalizat un proiect-pilot, în care un camion cu propulsie alternativă a făcut parte, timp de două săptămâni, din lanţul real de aprovizionare.
Bucureşti/Regensburg. Gazul natural lichefiat (GNL) are potenţial ca tehnologie de propulsie sustenabilă pentru logistica marilor companii industriale. Acesta este rezultatul unui test-pilot de două săptămâni pe care BMW Group l-a iniţiat şi l-a implementat împreună cu producătorul de camioane Iveco şi compania de transport Duvenbeck. Ca parte a testului, un camion cu propulsie GNL a transportat zilnic motoarele de la uzina BMW din Steyr la uzina BMW Group din Regensburg. Astfel au fost obţinute date valoroase pentru a evalarea tehnologiei.
Autonomie mare în comparaţie cu alte propulsii alternative
Deoarece gazul natural îşi micşorează volumul în timpul lichefierii, utilizarea GNL în trafic greu reprezintă un avantaj decisiv: autonomia de funcţionare relativ lungă. Astfel, modelul Iveco Stralis 400 NP ar putea parcurge zilnic drumul dus-întors între Steyr şi Regensburg în condiţii de siguranţă – totul cu un singur rezervor. Cu sistem de propulsie electrică, acest drum de 530 de kilometri ar necesita mai multe încărcări. În general, atunci când se utilizează gaz natural comprimat (CNG), ar fi necesară instalarea unui rezervor cu o capacitate de trei ori mai mare pentru a obţine aceeaşi autonomie de funcţionare ca în cazul gazului natural lichefiat (GNL).
La condus nu există nici un fel de particule
Dr. Thomas Irrenhauser, responsabil din partea BMW pentru supravegherea operaţiunii-pilot în cadrul proiectului “Inovaţie şi industrie 4.0”, consideră că GNL este, pe termen lung, “o alternativă semnificativă şi durabilă la motorina convenţională”. În comparaţie directă, emisiile de oxid de azot sunt mai mici cu până la 60%, iar nivelurile de zgomot în timpul funcţionării sunt reduse cu până la 50%. Emisiile de particule sunt complet neglijabile. “În cadrul dezbaterii privind mediul, camioanele GNL sunt din ce în ce mai solicitate”, spune Mario Männlein, reprezentant al Iveco, partener în cadrul proiectului. La nivel european s-au vândut deja 2.000 de vehicule – în ciuda faptului că reţeaua de staţii de alimentare cu GNL are încă o dimensiune redusă.
GPL este transformat din nou în gaz înainte procesului de ardere
Pentru operarea unui camion GNL, gazul natural poate fi obţinut nu numai din combustibili fosili, ci şi din surse regenerabile, cum ar fi gestionarea deşeurilor. Înainte de umplerea rezervorului, gazul natural este răcit la o temperatură de aproximativ -130 de grade Celsius. Prin urmare, volumul gazelor naturale este redus la 6%. Înainte de injectarea în motor, GNL revine în stare gazoasă printr-un schimbător de căldură.