● Volumul vânzărilor, veniturile şi câştigurile au atins noi niveluri-record în 2017 ● În premieră, profitul brut a depăşit 10 miliarde de euro ● Un miliard de euro alocat suplimenta pentru cercetare şi dezvoltare ● Marja EBIT în cadrul intervalul propus ● Dividendele, la un nivel-record ●
Bucureşti/München. Încă o dată, BMW Group şi-a demonstrat capacitatea de a genera profitabilitate susţinută în 2017, obţinând al optulea an-record consecutiv. În ciuda unei creşteri semnificative a cheltuielilor în avans pentru mobilitatea viitorului, compania a raportat cele mai bune date din istoria sa în ceea ce priveşte volumul vânzărilor, veniturile şi câştigurile. În plus, BMW Group a livrat peste 100.000 de automobil electrificate pentru prima dată într-un singur an, subliniind cu fermitate rolul concernului de pionier şi vector principal al mobilităţii electrice. În conformitate cu Strategia NUMBER ONE > NEXT, BMW Group continuă să joace un rol important în transformarea domeniului mobilităţii prin programul ACES orientat spre viitor: Automated, Connected, Electrified and Services.
“Putem privi retrospectiv spre cel mai de succes an istoria companiei noastre şi am obţinut niveluri-record pentru venituri şi câştiguri pentru al optulea an consecutiv”, a declarat Harald Krüger, preşedinte al Consiliului de Administraţie al BMW AG, la München. “Din 2016, am luat numeroase decizii strategice pentru creşterea suplimentară a afacerii noastre pe o bază sustenabilă în anii următori.”
Noi recorduri în 2017 pentru volumul vânzărilor, venituri şi câştiguri
Volumul vânzărilor de automobile a crescut cu 4,1% până la un nou nivel-record de 2.463.526 de unităţi în 2017 (2016: 2.367.603). Prin cele trei mărci auto premium – BMW, MINI şi Rolls-Royce -, BMW Group şi-a confirmat poziţia de principal producător de automobile premium din lume. Livrările de automobile electrificate au urcat cu 65,6%, la 103.080 de unităţi, vectorul principal fiind modelul electric BMW i3, ale cărui vânzări au crescut în fiecare an de la lansarea sa pe piaţă în 2013. BMW Group intenţionează să crească volumul vânzărilor de automobile electrificate până la minimum 140.000 de unităţi în 2018 şi, până la finalul anului 2019, să aducă pe şosele peste o jumătate de milioane de maşini cu sisteme de propulsie electrică sau plug-in hybrid.
Veniturile BMW Group au crescut la un nou nivel-record de 98,678 de miliarde de euro în 2017 (2016: 94,163 miliarde €; +4,8%), creşterea fiind limitată de efectele cursurilor de schimb. Profitul anterior exerciţiului financiar (EBIT) a urcat cu 5,3%, la 9,880 miliarde de euro (2016: 9,386 miliarde €). Profitul brut al BMW Group (EBT) a crescut semnificativ faţă de anul precedent, fiind ajutat parţial de efectele de evaluare favorabile şi – datorită unei creşteri de 10,2%, la 10,655 miliarde de euro (2016: 9,665 miliarde €) – s-a încheiat anul în premieră deasupra nivelului de 10 miliarde de euro. Ca şi în anul anterior, toate cele trei segmente operaţionale – Automobile, Motociclete şi Financial Services – au raportat câştiguri brute-record, fiecare având o contribuţie la creşterea câştigurilor în 2017. Rentabilitatea brută a vânzărilor (marja EBT) a BMW Group s-a îmbunătăţit la 10,8% (2016: 10,3%), astfel că BMW Group a rămas unul dintre liderii industriei auto în ceea ce priveşte profitabilitatea.
Cheltuielile cu impozitul pe venit au fost de 1,949 miliarde de euro în anul raportat (2016: 2,755 miliarde €). Cheltuielile semnificativ mai mici în 2017 s-au datorat în principal reducerii procentului de taxe federale pe venitul companiei de la 35% la 21%, măsură intrată în vigoare la 1 ianuarie 2018, care a fost luată în considerare la calculul impozitelor datorate la 31 decembrie 2017. Reevaluarea a făcut loc unei creşteri, cu un impact pozitiv de 977 de milioane de euro asupra taxelor recunoscut prin declaraţia de venit. Profitul net al BMW Group a beneficiat corespunzător şi a crescut la 8,706 miliarde de euro (2016: 6,910 miliarde €; +26,0%).
Nicolas Peter, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG şi responsabil pentru finanţe, a declarat: “Anul trecut, am alocat aproximativ un miliard de euro mai mult pentru cercetare şi dezvoltare decât în 2016 – şi, fără îndoială, a crescut profitul nostru operaţional. Acest lucru este cea înţelegem prin profitabilitate sustenabilă”. În 2017, BMW Group şi-a mărit cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea cu 18,3%, la 6,108 miliarde de euro (2016: 5,164 miliarde €). Exprimat ca procent din venituri, raportul cheltuielilor de cercetare şi dezvoltare la nivel de concern a crescut la 6,2% (2016: 5,5%).
“În 2018, ne aşteptăm ca raportul să atingă cel mai mare nivel de până acum, cheltuielile crescând din nou cu alte câteva sute de milioane de euro faţă de anul anterior. Trebuie să obţinem aceste cheltuielile suplimentare, lucrând cu cea mai mare eficienţă pe partea de performanţă, menţinând totodată o atenţie deosebită asupra cheltuielilor”, a comentat Peter.
Dividend propus de 4,00 euro per acţiune ordinară
“O companie este la fel de bună ca şi forţa ei de muncă. Prin dedicaţia lor exemplară, angajaţii noştri sunt forţa motrice din spatele succesului nostru”, a declarat Harald Krüger. “De aceea, plătim personalului permanent din Germania cea mai mare cotă de profit din acest sector.” La Adunarea Generală Anuală din 17 mai 2018, Consiliul de Administraţie şi Consiliul Director vor propune acţionarilor ca dividendul să fie majorat la un nou maxim de 4,00 euro (2016: 3,50 €) per acţiune ordinară şi 4,02 euro (2016: 3,52 €) per acţiune preferenţială. Rata de distribuţie de 30,2% (2016: 33,3%) se va încadra în intervalul propus al BMW Group, între 30 şi 40%. “Propunerea de a creşte dividendul cu o sumă semnificativă este un semn clar al încrederii BMW Group că este plasat ideal pentru a avea rezultate bune în viitor pe o bază durabilă”, a spus Krüger.
Profitabilitate ridicată constant în segmentul auto
Veniturile în segmentul auto au crescut cu 2,5%, ajungând la 88,581 miliarde de euro (2016: 86,424 miliarde €), pe fondul creşterii datelor volumului de vânzări. EBIT s-a îmbunătăţit uşor cu 2,2%, ajungând la 7,863 miliarde de euro (2016: 7,695 miliarde €). Marja EBIT a ajuns la 8,9%, neschimbată faţă de anul precedent, ajungând astfel în intervalul propus, de 8-10%, sau mai mult pentru cel de-al optulea exerciţiu financiar consecutiv din 2010. Profitul brut al segmentului a crescut cu 9,8%, stabilind un nou record de 8,691 miliarde de euro (2016: 7,916 miliarde €).
În 2017, BMW Group a livrat clienţilor peste două milioane de automobile ale mărcii BMW. Volumul vânzărilor a crescut cu 4,2%, până la 2.088.283 de unităţi (2016: 2.003.359) faţă de anul anterior. Familia BMW X a rămas un factor important de creştere, cu 9,6% mai multe automobile livrate clienţilor – o performanţă excelentă având în vedere că schimbarea modelului BMW X3 este în desfăşurare încă din a doua jumătate a anului. După finalizarea schimbării modelului BMW Seria 5 Sedan, vânzările din decembrie ale celui mai important sedan business premium din lume au crescut cu peste 55% faţă de anul precedent, în timp ce volumul vânzărilor pe întregul an a crescut cu 6,3%, până la 291.856 de unităţi. Alte modele care au contribuit la creştere în 2017 au fost BMW Seria 1 (201.968 de unităţi, +14,7%) şi BMW Seria 7 (64.311 unităţi, +4,5%).
În 2017, marca MINI a stabilit un nou record al volumului de vânzări, cu 371.881 de livrări la nivel mondial şi cu o creştere de 3,2% faţă de anul precedent. Vânzările noului MINI Countryman au crescut cu 30,0% (84.441 de unităţi). MINI Cabriolet a avut şi el o contribuţie importantă la performanţa de succes a mărcii, înregistrând o creştere a volumului de vânzări de 12,0% (33.317 unităţi).
Rolls-Royce Motor Cars a livrat clienţilor 3.362 de unităţi (-16,2%) în aproape 50 de ţări din întreaga lume. Datele au fost obţinute în pofida volatilităţii pe pieţele-cheie din Orientul Mijlociu, iar Phantom a fost indisponibil pe tot parcursul anului datorită schimbării modelului. Noul Phantom a fost prezentat în luna iulie la Londra şi a primit deja un număr mare de precomenzi. Primele livrări către clienţi au fost la începutul acestui an. BMW Group îşi menţine angajamentul faţă de strategia sa de a realiza o distribuţie echilibrată a vânzărilor la nivel mondial.
BMW Group a înregistrat din nou o creştere puternică în Asia, unde au fost vândute 848.826 de automobile ale mărcilor BMW, MINI şi Rolls-Royce, reprezentând o creştere de 13,6% (2016: 747.291). Piaţa chineză a avut o contribuţie esenţială la această performanţă, cu 595.020 de unităţi livrate clienţilor (2016: 516.785, +15,1%).
În Europa, BMW Group a vândut în total 1.101.760 de unităţi ale celor trei mărci, rămânând astfel la nivelul ridicat din anul precedent (2016: 1.092.155, +0,9%). Cu livrări ce au totalizat 241.674 de unităţi, volumul vânzărilor pentru Marea Britanie a scăzut faţă de anul precedent (2016: 252.205, 4,2%). Livrările către clienţii din Franţa au crescut la 89.957 de unităţi (2016: 84.305, +6,7%). Volumul vânzărilor a crescut şi în Italia, până la 86.663 de livrări (2016: 83.765, +3,5%).
America a înregistrat o uşoară scădere a numărului de livrări pentru întregul an (451.136 de unităţi, -2,0%), disponibilitatea limitată a modelelor BMW X având impact asupra volumelor. Într-o piaţă extrem de competitivă, livrările în SUA au scăzut uşor până la 353.819 unităţi (2016: 366.493, -3,5%). Totuşi, în al patrulea trimestru al anului 2017, o schimbare a fost perceptibilă în SUA (98.137 unităţi, 2016: 96.609; +1,6%) şi pe continentul american ca ansamblu (124.547 unităţi; 2016: 122.393; +1,8%).
În premieră, livrările segmentului moto au depăşit 150.000 de unităţi
2017 a fost un an-record şi pentru segmentul moto. Livrările de motociclete şi maxiscutere au crescut cu 13,2%, până la 164.153 de unităţi (2016: 145.032), ceea ce a făcut să fie al şaptelea an-record consecutiv şi primul în care au fost vândute peste 150.000 de unităţi. De asemenea, veniturile segmentului au crescut semnificativ, ajungând la 2,283 miliarde de euro (2016: 2,069 miliarde €, +10,3%). În mod similar, EBIT s-a îmbunătăţit la 207 milioane de euro (2016: 187 milioane €, +10,7%). Ca şi în segmentul auto, BMW Group îşi propune o marjă EBIT în intervalul 8-10% şi pentru segmentul moto. În anul financiar 2017, marja a ajuns la 9,1% (2016: 9,0%). Profitul brut a crescut cu 10,8%, până la 205 milioane de euro (2016: 185 milioane €).
Segmentul Financial Services continuă să doboare recorduri
Segmentul Financial Services a continuat să performeze bine şi în 2017. Numărul de contracte noi încheiate cu clienţii retail a crescut uşor la 1.828.604 contracte (2016: 1.811.157; +1,0%) în decurs de 12 luni. La 31 decembrie 2017, portofoliul de contracte a cuprins 5.380.785 de contracte, o creştere de 5,2% faţă de anul precedent (2016: 5.114.906). Veniturile segmentului au fost mai mari cu 7,3%, totalizând 27,567 miliarde de euro (2016: 25,681 miliarde €). Profitul brut a crescut uşor până la 2,207 miliarde de euro (2016: 2,166 miliarde €; +1,9%).
Creştere a forţei de muncă şi a numărului de ucenici
Dimensiunea forţei de muncă a crescut cu 4,2% în 2017. La 31 decembrie, BMW Group avea 129.932 de angajaţi în întreaga lume (2016: 124.729). Proiectele legate de electrificarea automobilelor şi condusul autonom au jucat un rol major în recrutarea suplimentară. Creşterea în domeniile automobilelor şi motocicletelor, pe de o parte, şi extinderea serviciilor financiare şi de mobilitate, pe de altă parte, au contribuit şi ele la această evoluţie. BMW Group continuă să pună un accent deosebit pe programul său de formare şi a investit suplimentar aproximativ 350 de milioane de euro în formarea de bază şi continuă. În ansamblu, până la 31 decembrie 2017, mai mult de 4.750 de tineri din întreaga lume au fost angajaţi în programe de formare profesională şi de pregătire.
BMW Group vizează noi creşteri ale volumelor în 2018
Cu gama de modele extrem de atrăgătoare, BMW Group se aşteaptă ca livrările automobilelor sale la nivel mondial să crească în 2018. Disponibilitatea tot mai mare a noului BMW X3 şi lansarea unor noi produse cum ar fi BMW Z4 sau BMW Seria 8 ar putea oferi impuls suplimentar. “În acest an, ne propunem un nou record de vânzări, cu livrări uşor mai mari faţă de anul precedent”, a declarat Krüger. În acelaşi timp, BMW Group se aşteaptă ca mediul politic şi economic să rămână volatil.
Consiliul Director
În cadrul Adunării Generale Anuale care va avea loc la 17 mai 2018, Consiliul Director va propune ca Prof. Dr. Reinhard Hüttl, preşedinte al Consiliului Executiv al Helmholtz-Center Potsdam – Centrul German de Cercetări în Geoştiinţe (GFZ) -, Dr. Karl-Ludwig Kley, preşedintele Consiliului Director al E.ON SE şi Deutsche Lufthansa AG, şi Prof. Dr. Renate Köcher, directorul Institutului pentru Demoscopie Allensbach, să fie realeşi în Consiliul Director al BMW AG.
În plus, Consiliul Director va propune acţionarilor ca Dr. Kurt Bock, preşedintele Consiliului Director al BASF SE, să fie ales în Consiliul Director al BMW AG. În acord cu Consiliul Director, dr. H.c. Robert Lane va demisiona odată cu sfârşitul Adunării Generale Anuale. Consiliul Director doreşte să-i mulţumească dr. H.c. Lane pentru anii mulţi de cooperare nepreţuită şi de încredere.
Mai multe informaţii privind declaraţiile financiare ale BMW Group pentru anul 2017 şi perspectivele pentru acest an vor fi disponibile la conferinţa de presă pe probleme financiare a BMW Group, care va fi organizată la München, în data de 21 martie 2018.
BMW Group – privire de ansamblu | 2017 | 2016 | Evoluţie (%) |
Livrări către clienţi | |||
Automobile (unităţi) | 2.463.526 | 2.367.603 | 4,1 |
Din care: BMW (unităţi) |
2.088.283 | 2.003.359 | 4,2 |
MINI (unităţi) | 371.881 | 360.233 | 3,2 |
Rolls-Royce (unităţi) | 3.362 | 4.011 | -16,2 |
Motociclete (unităţi) | 164.153 | 145.032 | 13,2 |
Forţă de muncă 1 | 129.932 | 124.729 | 4,2 |
Marjă EBIT segment auto (%) | 8,9 | 8,9 | – |
Marjă EBIT segment moto (%) | 9,1 | 9,0 | +0,1 puncte % |
Marjă EBT BMW Group (%) | 10,8 | 10,3 | +0,5 puncte % |
Venituri (miliarde €) | 98,678 | 94,163 | 4,8 |
Din care: Automobile (miliarde €) |
88,581 | 86,424 | 2,5 |
Motociclete (miliarde €) | 2,283 | 2,069 | 10,3 |
Financial Services (miliarde €) | 27,567 | 25,681 | 7,3 |
Alte entităţi (milioane €) | 7 | 6 | 16,7 |
Eliminări (miliarde €) | -19,760 | -20,017 | 1,3 |
Profit anterior exerciţiului financiar (EBIT / miliarde €) | 9,880 | 9,386 | 5,3 |
din care: Automobile (miliarde €) |
7,863 | 7,695 | 2,2 |
Motociclete (milioane €) | 207 | 187 | 10,7 |
Financial Services (miliarde €) | 2,194 | 2,184 | 0,5 |
Alte entităţi (milioane €) | 14 | -17 | – |
Eliminări (milioane €) | -398 | -663 | 40,0 |
Profit brut (EBT / miliarde €) | 10,655 | 9,665 | 10,2 |
din care: Automobile (miliarde €) |
8,691 | 7,916 | 9,8 |
Motociclete (milioane €) | 205 | 185 | 10,8 |
Financial Services (miliarde €) | 2,207 | 2,166 | 1,9 |
Alte entităţi (milioane €) | 80 | 170 | -52,9 |
Eliminări (milioane €) | -528 | -772 | 31,6 |
Impozit pe profit (miliarde €) | -1,949 | -2,755 | 29,3 |
Profit net (miliarde €) | 8,706 | 6,910 | 26,0 |
Venituri per acţiune 2 (€) | 13,12/13,14 | 10,45/10,47 | 25,6/25,5 |
¹ Datele exclud contractele de muncă latente, angajaţii în faza de activitate sau non-activitate din angajamentele part-time anterioare prepensionării şi cei cu venituri reduse
² Venituri per acţiune ordinară/preferenţială