BMW Group prezintă concepte inovatoare de mobilitate la CES 2020, multe pregătite deja pentru producţia de serie. În prim-plan este condusul autonom, experienţa din interiorul automobilului în acest context şi conectivitatea. BMW Group anunţă mai multe premiere tehnologice mondiale pregătite pentru modelele de serie.
Bucureşti/Las Vegas. În cadrul Consumer Electronics Show (CES) 2020, care se desfăşoară la Las Vegas în perioada 7-10 ianuarie 2020, BMW Group conceptele vizionare despre experienţa de mobilitate a viitorului. Prezenţa mărcii la CES este comunicată cu hastagul #ChangeYourPerception. În centru se află convingerea fermă a companiei că schimbarea de perspectivă este esenţială nu numai pentru a înţelege cerinţele mobilităţii viitorului, ci şi pentru a le dezvolta cu adevărat. Standul BMW Group de la această ediţie a CES prezintă este dedicat acestei filozofii, cu experienţe şi demonstraţii practice care dau substanţă şi consistenţă ideilor prezentate.
Unul dintre punctele de atracţie ale CES 2020 este BMW i Interaction EASE la standul BMW Group, care oferă perspectiva unui viitor în care condusul autonom a devenit ceva obişnuit. În mod deliberat, conceptul auto a primit un exterior abstract astfel încât atenţia să fie concentrată pe interior. Noul concept subliniază potenţialul de interacţiune intuitivă, aproape umană, între pasager şi automobil. În acest context, funcţia principală este sistemul inovator de detectare a privirii din BMW i Interaction EASE. Inteligenţa artificială a automobilului detectează când un pasager îşi fixează privirea asupra unui obiect din afara maşinii şi îi oferă informaţii relevante despre el sau alte moduri de a interacţiona cu el.
Un al doilea punct de atracţie de la CES dezvăluie cât de aproape este BMW Group să transforme viziunile viitorului în realitate. Trei modele BMW X7 au fost echipate cu luxoasele ZeroG Lounger, care într-o formă similară vor fi gata pentru producţia de serie în câţiva ani. ZeroG Lounger prezintă un mod complet nou de relaxare în timpul călătoriei. Pasagerul poate înclina spătarul scaunul până la 60 de grade, putând totuşi să se bucure de confortul obişnuit şi fără compromisuri în ceea ce priveşte siguranţa sau protecţia în caz de accident.
Al treilea punct de atracţie expus este BMW i3 Urban Suite, care este conceput să ofere o experienţă cu pasagerul în prim plan. Pentru aceasta, modelele BMW i3 de serie au fost supuse unei transformări complete – doar scaunul conducătorului şi bordul au rămas neschimbate – pentru a recrea ambianţa unui hotel boutique, acordându-se o atenţie specială dezvoltării durabile.
20 de exemplare BMW i3 Urban Suite, care pot fi chemate prin intermediul unei aplicaţii, sunt în acţiune pe străzile din Las Vegas. Interiorul automobilului întâmpină pasagerii cu o ambianţă relaxată. Acest lucru se datorează în parte scaunelor tip lounge, care oferă spaţiu generos pentru picioare şi care dispun de Sound Zone specială, permiţând pasagerilor să reducă integral zgomotele din lumea exterioară.
Trioul de exponate remarcabile reafirmă angajamentul BMW Group de a folosi tehnologii într-un mod care oferă beneficii concrete pentru clienţi. De asemenea, tehnologia 5G este prezentă foarte vizibil în portofoliul producătorului auto la această ediţie a CES. BMW iNEXT, care va fi lansat în 2021, va dispune de conectivitate 5G, ceea ce va face ca BMW Group să fie primul producător auto premium din lume ce oferă noul standard de telefonie mobilă într-un model de serie. Zona exterioară a BMW în cadrul evenimentului va găzdui o demonstraţie live – cu un BMW i3 şi un smartphone -, care va prezenta modul în care 5G poate duce siguranţa rutieră la nivelul următor.
Ediţiile trecute ale Consumer Electronics Show au însemnat prezentarea de către BMW Group a unor tehnologii importante (şi a aplicaţiilor potenţiale ale acestora), care ulterior au fost pregătite pentru producţia de serie şi au fost încorporate în portofoliul de produse al companiei. De exemplu, Asistentul Personal Inteligent BMW a fost prezentat anul trecut la Las Vegas, iar după aproape şase luni şi-a făcut debutul într-un model BMW. În mod similar, la doar câteva luni după ce a fost dezvăluit publicului la CES 2016, asistentul de digital de mobilitate BMW Connected a fost oferit în gama de modele BMW şi pe dispozitivele mobile ale clienţilor. Iar tehnologia revoluţionară Remote 3D View şi-a sărbătorit premiera la Las Vegas cu puţin înainte de lansarea pe piaţă.
1. BMW i3 Urban Suite
De şapte ani, BMW i3 joacă un rol de ambasador emblematic al plăcerii condusului electric, al dezvoltării durabile şi al conectivităţii inteligente în zonele urbane. Aceste calităţi l-au ajutat să devină cel mai bine vândut automobile electric din lume în segmentul compact premium. BMW Group aduce BMW i3 Urban Suite la ediţia din an a CES de la Las Vegas pentru a prezenta o experienţă a mobilităţii care pune pasagerul în prim plan. Pentru a reuşit acest lucru, un BMW i3 standard a fost supus unei transformări complete (doar scaunul conducătorului şi bordul au rămas neschimbate) astfel încât interiorul său oferă acum senzaţia relaxată a unui hotel boutique. Obiectivul a fost de a crea un spaţiu primitor, în care să-ţi petreci timpul – locul perfect pentru a te relaxa, a te bucura de divertismentul din maşină sau a te concentra pe lucru. Toate acestea au fost realizate prin includerea, printre altele, a unui scaun larg şi confortabil, cu sprijin pentru picioare, a unui ecran care se deschide din tapiţeria plafonului şi a unui „Sound Zone” personal.
De asemenea, BMW i3 Urban Suite reprezintă un pas înainte logic în angajamentul BMW Group faţă de mobilitatea durabilă. Automobilul este bazat pe o abordare de ansamblu pentru a face uz responsabil de resurse, care cuprinde trenul de rulare cu zero emisii locale, selecţia atentă a materialelor şi procesele de producţie implicate. Prin urmare, ţesăturile, care conţin materiale reciclate, sunt combinate cu lemn certificat şi piele argăsită cu extract de frunze de măslin, în timp ce covoraşele sunt realizate din materiale reciclabile care pot fi reintroduse în ciclul de materiale, conform principiilor economiei circulare.
În pregătire pentru CES, 20 de modele BMW i3 standard au fost transformate în versiuni Urban Suite la München, apoi aduse la Las Vegas, unde vor putea rula pe străzile oraşului. Oricine va dori să fie transportat cu şofer la destinaţia dorită poate utiliza o aplicaţie specială pentru a comanda unul dintre modelele BMW i3 Urban Suite. Automobilul va oferi pasagerului o experienţă iniţială a conceptului de mobilitate durabilă şi inovatoare al BMW Group, în timp ce demonstrează clară că o călătorie luxoasă în viitor nu va mai avea nici o legătură cu dimensiunea maşinii.
Mobilitatea inovatoare şi durabilă nu înseamnă doar inovaţii tehnice; este reflectată şi în design. Obiectivul BMW i3 Urban Suite a fost de a transforma interiorul într-o experienţă pentru pasager, nu doar de a-l restiliza. Experienţa începe în momentul în care pătrunzi în maşină, datorită uşilor opozabile şi a uşurinţei excepţionale de acces pe care acestea o oferă. Pentru a optimiza experienţa de mobilitate pentru pasager, întregul habitaclu – cu excepţia locului şoferului – a fost remodelat complet, astfel că acum aminteşte de interiorul unui hotel boutique. În schimb, pielea a fost înlocuită cu ţesături şi lemn. Nu mai există banchetă spate la BMW i3 Urban Suite, locul acesteia fiind luat de un scaun tip lounge, de dimensiuni generoase, de culoare gri petrol, care oferă nivelul suprem de confort al şezutului.
Scaunul tip lounge reprezintă şi refugiu privat datorită „Sound Zone”, încorporat în tetieră, care simulează efectul unui spaţiu închis acustic. Aceasta înseamnă că pasagerul se poate bucura de alegerea divertismentului fără a fi perturbat sau poate avea o discuţie telefonică care nu poate fi auzită de cel de la volan. Masa mică de lemn, conectată la scaun, oferă o suprafaţă pe care se pot aşeza obiecte şi include şi o lampă cu control tactic care creează un efect de iluminare ambientală. Eliminarea scaunului pentru pasagerul din faţă înseamnă că spaţiul pentru picioare pentru singurul pasager din spate este deosebit de generos. Acesta poate fi extins suplimentar datorită suportului pentru picioare, ajustabil electric.
Pentru a se asigura că pasagerul se poate relaxa într-un confort excepţional în timpul călătoriei, spaţiile de depozitare sunt disponibile cu generozitate la bordul BMW i3 Urban Suite. Dotările includ un cuier pentru jachete, sacouri şi paltoane, un sertar de depozitare între scaunul conducătorului şi masa de lemn – care este suficient de mare pentru o geantă sau un laptop – şi o pereche de suporturi termoelectrice pentru pahare în consola centrală, care pot păstra băutura rece sau caldă. Un ecran se deschide din tapiţeria acoperişului atunci când este necesar pentru a crea decorul optim pentru lucru sau divertisment. Poate fi o extindere a dispozitivului inteligent al pasagerului sau un sistem de divertisment original, cu conţinut de la Amazon Fire TV. În diferite locuri din interiorul i3 Urban Suite există prize de alimentare la 110V care asigură suficientă energie pentru alimentarea tuturor dispozitivelor pasagerilor. Absenţa unei partiţii fizice între pasager şi conducător sporeşte relaţia deschisă şi prietenoasă dintre cei doi. Cu toate acestea, monitorul este poziţionat în afara câmpului vizual al conducătorului pentru a asigura nivelul necesar de confidenţialitate.
O abordare atentă a selecţiei materialelor a fost o prioritate ridicată pentru BMW i3 Urban Suite, în conformitate cu angajamentul companiei privind utiliza responsabilă a resurselor. Toate butoanele din habitaclu sunt fabricate fără a se utiliza crom şi, prin urmare, sunt fără toxine. Acelaşi lucru este valabil şi pentru suporturile termoelectrice pentru pahare şi lampa de masă. Masa şi tava sunt confecţionate din stejar lăcuit provenit de la un furnizor de cherestea certificat, în timp ce procedeul de argăsire cu extract de frunze de măslin folosit pentru decoraţiunile din piele este tot complet non-toxic. Materialele reciclate sunt omniprezente şi în habitaclul automobilului. Toată tapiţeria cu ţesătură din maşină este realizată exclusiv din material PET reciclat, iar cel puţin 70% din căptuşeala de lână de dedesubt a fost reciclată şi ea. Un pas deosebit de important către o economie circulară a fost făcut şi pentru covoraşe. Tehnica anterioară de fabricaţie a implicat combinarea mai multor tipuri diferite de plastic, care nu au mai putut fi separate unele de altele, ceea ce a făcut imposibilă refolosirea lor. Acum s-au folosit procese noi pentru a reduce compoziţia la o singură combinaţie de materiale, care ulterior pot fi retilizate complet la finalul ciclului de viaţă.
De asemenea, pe lângă confortul şi dezvoltarea durabilă, conectivitatea perfectă între pasageri, automobil şi lumea exterioară joacă un rol-cheie pentru BMW Group atunci când vine vorba de mobilitatea viitorului. BMW i3 Urban Suite pune în valoare acest lucru într-un mod clar. Pentru început, tot ce este necesar pentru chemarea uneia dintre maşinile electrice este o aplicaţie care facilitează pasagerului introducerea punctului de preluare şi al destinaţiei sale. Odată ce se află în automobilul solicitat, pasagerul poate face mai mult decât să-şi conecteze wireless dispozitivul iPhone la maşină în modul obişnuit – de asemenea, există o funcţie “mirroring” care îi permite să transmită conţinutul dispozitivului mobil pe monitorul rabatabil din plafon şi apoi să lucreze pe ecran.
De asemenea, BMW i3 Urban Suite deschide un drum şi în ceea ce priveşte divertismentul în automobil. BMW Group colaborează cu Amazon Fire TV pentru a pune la dispoziţia pasagerilor conţinut video exclusiv pe durata CES de la Las Vegas. Amazon Fire TV în BMW i3 Urban Suite arată o viziune a divertismentului audio şi de streaming pentru pasageri în viitor, inclusiv controlul vocal al experienţei prin intermediul Alexa.
Rezultatul este o demonstraţie impresionantă a modului în care astfel de formate şi conţinut pot fi integrate în viitor şi posibilităţile pe care acestea le oferă, în special odată ce condusul autonom de Nivel 4 şi Nivel 5 devine realitate.
2. BMW i Interaction EASE
Mobilitatea autonomă este din nou tema principală la ediţia din acest an a CES. BMW Group colaborează cu Designworks pentru a crea BMW i Interaction EASE; care abordează tema condusului autonom dintr-o perspectivă complet nouă, concentrată pe experienţa de la interior. Standul BMW va oferi o perspectivă asupra viitorului în care călătoria autonomă a devenit de mult o parte a vieţii cotidiene. BMW i Interaction EASE are în mod deliberat un aspect abstract şi simplu al exteriorului, atrăgând atenţia către interior. Materialele de înaltă calitate, geometria adaptată a habitaclului şi tehnologia de ultimă oră sunt orientate către pasager şi nevoile acestuia. Un accent deosebit a fost pus pe interacţiunea naturală cu un automobil autonom inteligent, pentru o experienţă a călătoriei cât mai plăcută.
“BMW i Interaction EASE demonstrează cum ar trebui să se simtă mobilitatea în viitor, odată ce condusul autonom devine ceva obişnuit: luxos, uman şi intuitiv”, explică Adrian van Hooydonk, vicepreşedinte executiv al BMW Group Design. “Pasagerii îşi încep călătoria cu sentimentul că au ajuns deja.”
În consecinţă, interacţiunea cu automobilul se face cât mai simplu, cât se poate de intuitiv şi, mai ales, cât mai uman. Pentru a pune în practică această teorie, BMW i Interaction EASE oferă o combinaţie inteligentă de diferite moduri de operare. Aceasta dezvoltă formele de interacţiune deja cunoscute din gama actuală de modele BMW – folosind controlul tactil, controlul prin gesturi şi vorbirea naturală pentru a conversa cu Asistentul Personal Inteligent BMW.
În plus, BMW i Interaction EASE intră pe un teren cu totul nou prin inteligenţa sa artificială (AI) capabilă să urmărească şi să interpreteze privirea conducătorului. Această fuziune între tehnologiile foarte avansate şi designul sofisticat creează o legătură emoţională între persoană şi maşină.
BMW Group duce interacţiunea dintre om şi maşină la nivelul următor odată cu BMW i Interaction EASE, folosind un concept cu adevărat multimodal pentru a crea o experienţă interactivă nouă, concepută să fie cât mai simplă şi naturală şi să pară aproape umană în natură. Pe lângă interacţiunea vocală cu Asistentul Personal Inteligent BMW şi un nou tip de control al gesturilor, sistemul de detectare a privirii a jucat un rol principal în a permite noi modalităţi de a răspunde la nevoile pasagerului. În loc ca utilizatorii să înveţe mai întâi comenzi specifice în diferite moduri, inteligenţa artificială a maşinii prelucrează informaţiile acustice şi vizuale primite de la o varietate de senzori şi le interpretează în funcţie de situaţia de condus, ora, locaţia şi semnalele automobilului.
Inteligenţa Artificială utilizează un senzor care monitorizează utilizatorului, în timp ce simplul gest de arătare cu degetul poate înregistra o selecţie a utilizatorului. Această formă de interacţiune se bazează pe modul în care oamenii vorbesc între ei, astfel privirea fiecărei persoane identifică cine sau care este subiectul conversaţiei sau face clar sensul celor spuse. O comandă vocală sau prin gest poate fi dată ulterior pentru a iniţia interacţiunea cu obiectul-ţintă. În acest fel, este posibil să obţineţi informaţii despre context în cadrul câmpului vizual al pasagerilor, deoarece privirea lor urmăreşte un restaurant sau un cinematograf, de exemplu.
Panorama Head-Up Display, care se întinde pe întreaga lăţime a parbrizului, are un rol esenţial în acest sens. Aplicarea unui al doilea strat digital de informaţii asupra imaginii cu lumea reală acţionează ca o interfaţă de utilizator cu augmented reality. Se pot astfel prezenta informaţii suplimentare pe parbriz, adaptate situaţiei de moment şi împrejurimilor automobilului. Datorită conectivităţii 5G, maşina ştie exact unde se află şi poate oferi utilizatorilor informaţii despre clădirile, afacerile şi alte obiecte de pe strardă, din jur, în funcţie de necesitate.
Primele dotări au premiera cu BMW iNEXT
BMW Natural Interaction deschide calea către următorul nivel de control în interiorul automobilului şi nu numai. Încă din 2021, primele funcţii ale BMW i Interaction EASE vor deveni realitate pe piaţa odată cu BMW iNEXT.
Experienţa utilizatorului interior pentru BMW i Interaction EASE începe pe drum spre automobil. Asistentul Personal Inteligent BMW recunoaşte pasagerii în timp ce se apropie, salutându-i cu o iluminare de bun venit şi direcţionându-i către cele două scaune din interior prin utilizarea unei iluminări dinamice. Interiorul fără piele devine un spaţiu de locuit premium, consolidând senzaţia de a fi ajuns deja la o destinaţie. Nu numai că scaunele moi şi primitoare, cu suprafaţă tricotată tridimensională, asigură un standard ridicat de confort, ci prind şi viaţă prin contact datorită materialelor inteligente încorporate. În lateral, habitaclul este încadrat de suprafeţe de sticlă a căror funcţionalitate din sticlă inteligentă le permite să fie transparente sau să ascundă zona de relaxare de lumea exterioară şi astfel un spaţiu personal, protejat, pentru pasageri.
Punctul central al interiorului BMW i Interaction EASE este Panorama Head-Up Display mare, amplasată direct în faţa zonei de şezut. Sunt disponibile trei moduri de experienţă – Explore, Entertainment şi Ease -, care modifică interiorul, integrează informaţiile despre împrejurimile automobilului şi asigură divertisment în maşină, respectiv o zonă de relaxare.
În modul Explore, accentul se pune pe spaţiul din jurul automobilului. Asistentul Personal Inteligent BMW foloseşte tehnologia AR (realitate augmentată) pentru a suprapune informaţii de interes pentru pasageri pe display, astfel încât să apară atât în linia lor vizuală, cât şi în poziţia corectă pentru vizualizarea lumii reale.
Informaţii suplimentare sau opţiuni de interacţiune atât cu împrejurimile imediate, cât şi cu cele mai îndepărtate pot fi accesate în funcţie de dorinţa utilizatorului. Focalizarea privirii asupra informaţiilor suprapuse aduce detalii suplimentare pe ecran, iar un gest de confirmare îl duce pe utilizator la următorul nivel de interacţiune.
Modul Entertain aduce experienţa în maşină în prim-plan. Suprafeţele de pe părţile laterale sunt întunecate pentru a ascunde lumea exterioară, iar Panorama Head-Up Display poate fi folosit, de exemplu, pentru a viziona filme. Iluminarea ambientală extinde lumina şi culoarea în tot interiorul, îmbogăţind conţinutul afişat pe display şi pasagerii sunt astfel invitaţi să se cufunde complet în experienţa de divertisment.
Când este activat modul Ease, automobilul se transformă într-un loc al calmului şi al relaxării. Atingerea materialului inteligent deplasează scaunul în poziţia “zero gravity”, în care ocupantul se simte ca şi cum ar pluti. Asistentul Personal Inteligent BMW întunecă Panorama Head-Up Display, iar suprafeţele laterale devin opace. În acelaşi timp, iluminarea ambientală oferă interiorului o strălucire liniştitoare, în timp ce prin habitaclu se răspândeşte o compoziţie armonioasă de sunete plăcute.
Odată cu sunetul BMW Vision M NEXT, Hans Zimmer şi designerul BMW de sunet Renzo Vitale au conturat sunetul viitorului pentru momentul BOOST. Pentru BMW i Interaction EASE provocarea a fost folosirea sunetului pentru a transforma momentul EASE într-o experienţă autentică şi emoţională. “Sunetul însoţeşte în mod subtil interacţiunea dintre pasager şi automobil şi susţine experienţa BMW unică”, spune Renzo Vitale. Astfel, sunetul BMW i Interaction Ease demonstrează şi profunzimea parteneriatului cu Hans Zimmer, care, în calitate de compozitor şi custode, conduce dezvoltarea BMW IconicSoundsElectric.
3. BMW X7 ZeroG Lounger
Prin BMW i Interaction EASE, BMW Group oferă o privire asupra unui viitor în care călătoriile autonome au devenit de mult timp o parte din viaţa de zi cu zi. Cu toate acestea, standul producătorului auto premium la ediţia aceasta a CES de la Las Vegas nu este doar o platformă pentru studii auto, ci prezintă şi soluţii de design concrete – lucru evidenţiat de BMW X7 ZeroG Lounger. Oferind prima experienţă complet personalizată şi relaxată într-un model BMW, acest scaun este pregătit să fie introuds în producţia de serie în următorii ani.
Conceptul de „Zero Gravity Chair” presupune asigurarea unei poziţii cu picioarele ridicate, care distribuie greutatea corpului uniform şi eliberează stresul spatelui şi al altor regiuni ale corpului. Este o poziţie similară cu cea pe care o au astronauţii la decolare pentru a putea face faţă la acceleraţii puternice.
Două modele BMW X7 echipate cu ZeroG Lounger sunt expuse la CES 2020 şi pot fi luate în drive test. Scaunul luxos poate fi înclinat cu 40 sau 60 de grade, într-o poziţie coborâtă confortabil. Centura de siguranţă este parte integrantă a scaunului şi se adaptează pentru a se potrivi cu poziţia înclinată, asigurând siguranţă maximă chiar şi în timpul deplasării. BMW X7 ZeroG Lounger îndeplineşte deja toate standardele de siguranţă necesare, datorită dotărilor de siguranţă noi şi inovatoare. Pe lângă integrarea centurii în scaun, acestea includ şi airbag cocoon, care oferă ocupantului protecţie de jur-împrejur în caz de accident şi disipare eficientă a energiei de impact prin intermediul şinei scaunului.
Fabricat din materiale de cea mai bună calitate, ZeroG Lounger se concentrează pe oferirea confortului suprem în scaun – răspunde şi nevoilor pasagerului în timpul călătoriei. De exemplu, când scaunul este în poziţia înclinat, pasagerul se poate bucura de programul de divertisment în automobil pe un ecran încorporat în tapiţeria plafonului. De asemenea, pot opta pentru afişarea informaţiilor direcţionale pe ecran în timpul unei călătorii, completate cu grafică animată atunci când se efectuează un viraj. Pe lângă faptul că ajută orientarea în spaţiu, aceasta poate reduce de patru ori răul de mişcare. Pasagerii nu trebuie să se îngrijoreze cu privire la diminuarea duratei de viaţă a bateriei smartphone-ului; dispozitivul lor poate fi plasat într-un suport cu o instalaţie de încărcare wireless. Designul inteligent al suportului permite ca afişajul smartphone-ului să fie vizualizat fără probleme în oricare dintre diferitele poziţii de şezut sau de înclinare ale ZeroG Lounger.
4. 5G – viitorul conectivităţii
BMW Group a îndeplinit întotdeauna provocările digitalizării – şi a contribuit la formarea şi promovarea implementării şi dezvoltării sale continue în domeniul auto. De asemenea, constructorul auto premium a reuşit să adopte rapid tehnologia 5G, aderând pe deplin la principiul “acţionează ca un start-up – livrează ca o companie matură”. Noul standard mobil este pregătit să ducă reţelele mobile într-o dimensiune cu totul nouă, graţie unei lăţimi de bandă de 10 până la 100 de ori mai mare decât cea a standardelor actuale şi a unei latenţe minime. 5G deschide calea către niveluri fără precedent de conectivitate şi schimb de date de mare viteză, care va fi un vector principal pentru întreaga industrie. Avantajul său principal în domeniul auto va fi acela că va accelera în mare măsură dezvoltarea şi lansarea condusului autonom sau chiar de a-l face posibil în unele cazuri.
5G în noul BMW iNEXT
BMW Group a deschis noi teritorii de ceva vreme prin implementarea şi integrarea aplicaţiilor capabile 5G în modelele sale. Când primele unităţi BMW iNEXT îşi fac debutul la mijlocul anului 2021, tehnologia 5G va fi prezentă. Acest lucru va face ca BMW Group să fie primul producător auto premium din lume care să ofere noua tehnologie mobilă într-unul din modelele sale. Introducerea 5G în alte game de modele va începe curând după aceea, deşi integrarea va varia în funcţie de modelul şi configuraţia specifică. Cardul SIM încorporat în BMW iNEXT va fi utilizat pentru a oferi conectivitate 5G, ceea ce înseamnă că utilizatorii vor beneficia de noua tehnologie în automobilul lor chiar dacă nu au smartphone 5G. Noua generaţie de componente telematice 5G este în curs de dezvoltare ca parte a unei colaborări cu HARMAN Samsung, iar BMW Group este responsabil pentru integrarea sa în noua arhitectură a sistemului electric din automobil.
5G: o piatră de temelie şi un reper important în viitorul mobilităţii
Tehnologiile 5G sunt o condiţie necesară pentru condusul autonom (de la Nivel 3 în sus) – şi, prin extensie, pentru maşinile cu această capacitate, cum ar fi BMW iNEXT. Numărul din ce în ce mai mare de caracteristici extrem de complexe dintr-un automobil, inclusiv funcţiile de asistare a condusului şi condus semiautomatizat, alimentează creşterea corespunzătoare a cantităţii de date care trebuie prelucrate atât în timp real în automobil, cât şi partajate cu backend-ul.
Pentru ca funcţiile automobilelor legate de siguranţă să funcţioneze într-un model precum BMW iNEXT, trebuie îndeplinite cel puţin următoarele trei condiţii: latenţă scăzută, acoperire de reţea garantată şi o rată minimă de date alocată pentru aplicaţii specifice. Acest lucru este posibil prin sosirea tehnologiei 5G. Aceasta înseamnă că noua generaţie de componente telematice dezvoltată de BMW Group în parteneriat cu HARMAN Samsung este, de asemenea, prima care sprijină sistemul global de navigare prin satelit (GNSS) de înaltă precizie. Prin urmare, geolocalizarea maşinii este mai exactă şi mai fiabilă, dar respectă şi cerinţele legale (nivelul B de integritate a siguranţei auto, în conformitate cu ISO 26262).
De asemenea, GNSS este esenţial când vine vorba de încorporarea funcţiilor de condus semiautomatizat, cum ar fi cele care vor fi oferite în BMW iNEXT. Componentele telematice vor avea o compoziţie modulară, oferind o flexibilitate suplimentară în ceea ce priveşte elementele hardware şi software de care BMW Group are nevoie pentru a face automobilul o propunere viabilă pentru anii următori, în contextul în care ciclurile de inovaţie sunt tot mai scurte.
Utilizarea 5G oferă o perspectivă asupra viitorului pentru clienţi în ceea ce priveşte funcţiile de divertisment şi confort. Te poţi bucura de conţinut video exclusiv la înaltă calitate, la rezoluţie 4K. Acelaşi lucru este valabil şi pentru conferinţele video, care necesită atât viteze mari de date, cât şi latenţă scăzută. Cu toate acestea, cei mai mari câştigători cu 5G sunt aplicaţiile, cărora până acum le-a fost practic imposibil să transmită în timp real dintr-o maşină. De exemplu, jocurile bazate pe cloud devin funcţionale şi în automobil, datorită streamingului latenţă mică.
Îmbunătăţire masivă pentru siguranţa rutieră
BMW Group nu doreşte să restricţioneze punerea în aplicare a tehnologiei 5G şi posibilele sale aplicaţii în modele sale proprii. Constructorul auto premium şi-a declarat deja intenţia de a face drumurile mai sigure şi mai eficiente pentru toţi participanţii la trafic cu ajutorul 5G. La 1 iulie 2019, BMW Group a devenit primul producător auto care a făcut ca datele sale anonimizate de trafic, referitoare la siguranţă, să fie disponibile în mod universal pentru uz necomercial.
“Când vine vorba de siguranţa rutieră, nu există concurenţi, ci doar parteneri”, explică Christoph Grote, vicepreşedinte executiv pentru electronică în cadrul BMW Group. “Prin partajarea datelor de trafic şi punerea în aplicare a conectivităţii automobilului C-V2X, putem îmbunătăţi direct siguranţa pentru utilizatorii de drumuri de pretutindeni.”(C-V2X înseamnă Cellular Vehicular to Everything – comunicarea mobilă a automobilului cu alte automobile, cu cloud sau cu mediul, precum elemente de infrastructură rutieră).
Acest lucru se datorează faptului că dezvoltarea Sistemelor de Transport Inteligent Cooperativ (C-ITS) şi punerea lor în practică necesită două tipuri de conectivitate de mare viteză. În primul rând, datele de trafic legate de siguranţă trebuie să fie puse la dispoziţia tuturor părţilor active ale unui sistem de transport printr-o platformă de server neutră. Acesta lucru trebuie să fie garantat pentru întreaga industrie şi toţi producătorii şi să fie împărtăşită asociaţiilor de trafic şi autorităţilor relevante. În al doilea rând, toţi utilizatorii rutieri trebuie să fie interconectaţi. Aceasta este singura modalitate de a se asigura că pot comunica între ei direct (peer-to-peer) şi în timp real, fără a fi nevoie să se bazeze pe o conexiune de reţea mobilă.
BMW Group colaborează cu Qualcomm Technologies la CES pentru a găzdui o demonstraţie live. Obiectivul demonstraţiei este de a arăta potenţialul enorm al C-V2X, în viitor, de a aborda un segment critic, dar mai puţin protejat al populaţiei rutiere – utilizatorii de drum vulnerabili – şi de a avea un impact semnificativ în reducerea accidentelor cu pietoni. Tehnologiile şi platformele C-V2X pot fi potrivite pentru a acoperi alţi participanţi la trafic vulnerabili, cum ar fi utilizatorii de biciclete, scutere electrice şi motociclete, dar şi pe cei care profită deja de avantajele ecosistemului de transport rutier.
Designworks
Designworks este studioul de inovaţie în design pentru BMW Group. Ca studio independent, Designworks stimulează viziuni ambiţioase despre viitor prin strategii şi explorări practice de design. Acesta forţează experienţe viitoare cât mai relevante şi ambiţioase. Designworks sunt “arhitecţii viitorului” – proiectând pentru BMW Group şi alţi parteneri sisteme globale care influenţează şi îmbunătăţesc lumea în care trăim. Cu trei studiouri globale, Designworks este un instrument puternic care sprijină BMW Group pentru a fi în avanposturile designului, tehnologiei şi inovaţiei. www.bmwgroupdesignworks.com