BMW Group a început anul financiar 2018 cu un prim trimestru puternic. În ciuda condiţiilor volatile şi a efectelor nefavorabile ale cursului de schimb, noi maxime istorice au fost înregistrare pentru volumul vânzărilor şi profitul net. În ciuda cheltuielilor în avans ridicate pentru mobilitatea de mâine, şi segmentul auto a stabilit un noi record pentru rezultatele sale din operaţiuni (EBIT).
“Industria noastră trece în prezent printr-o fază a schimbărilor tehnologice fără precedent şi trebuie să facă faţă unor condiţii foarte provocatoare. Primul trimestru evidenţiază câteva puncte importante: gândim în termeni de oportunităţi şi urmărim o strategie bine definită; combinăm mobilitatea de mâine cu profitabilitatea sustenabilă – subliniată de faptul că suntem capabili să generăm o marjă brută ridicată la nivel de concern, chiar şi în timpuri volatile”, a declarat Harald Krüger, preşedinte al Consiliului de Administraţie al BMW AG, la München. “BMW Group a fost cea mai profitabilă companie de automobile din lume în 2017, iar ritmul este accelerat şi în 2018. În primul trimestru al noului an, am obţinut cele mai bun date din istorie pentru volumul vânzărilor şi profitul brut şi am implementat câteva decizii strategice cruciale.” BMW Group continuă să joace un rol activ în transformarea sectorului mobilităţii prin programul său ACES orientat spre viitor: Automated, Connected, Electrified and Services.
În ciuda schimbărilor majore cu impact asupra sectorului mobilităţii, un factor constant ce a condus deciziile strategice ale BMW Group a fost clientul. Prin urmare, BMW Group oferă o gamă unică de produse, de la BMW i3 la Rolls-Royce Phantom, alături de servicii care cuprind de la finanţări personalizate la servicii de mobilitate inteligentă, prin care viaţa clienţilor devine mai simplă şi mai confortabilă. Cu această strategie orientată către utilizator, BMW Group se dezvoltă într-o companie de tehnologie şi mobilitate orientată spre client, cu obiectivul de a avea 100 de milioane de clienţi activi până în 2025.
De la începutul anului, BMW Group a făcut paşi importanţi spre implementarea unor părţi semnificative din Strategia NUMBER ONE > NEXT. În februarie, BMW Group şi constructorul chinez Great Wall au semnat o scrisoare de intenţie pentru a pune bazele unui joint-venture destinat producţiei locale a automobilelor MINI electrice în China. Acest pas este un alt angajament clar pentru viitorul electrificat al mărcii MINI şi evidenţiază importanţa pieţei din China pentru BMW Group.
O lună mai târziu, BMW Group şi Daimler AG au semnat un acord de fuziune a afacerilor lor pentru servicii de mobilitate. Obiectivul este acela de a fuziona şi de a extinde în mod strategic gama de servicii de tipul „mobility on demand” oferite în domeniul car-sharing, ride-hailing, parcare, încărcare şi transport multimodal.
La 11 aprilie, BMW Group a deschis campusul pentru condus autonom, foarte aproape de München, unde, împreună cu partenerii, va dezvolta tehnologiile necesare pentru condus foarte şi complet automatizat. În birouri ce totalizează 23.000 de metri pătraţi , un mediu de lucru noi şi de ultimă oră oferă acum spaţiu pentru 1.800 de angajaţi. Proiectul creează numeroase locuri de muncă şi, numai în 2017, BMW Group a recrutat aproximativ 1.000 de oameni pentru a dezvolta tehnologiile viitorului. Specialişti IT şi dezvoltatori de software în domeniile inteligenţei artificiale, a învăţării mecanice şi a analizei datelor sunt căutaţi în mod special.
Săptămâna trecut, la Auto China 2018 de la Beijing, BMW Group a prezentat BMW iX3 Concept, oferind ideea primului BMW X3 electric, care va fi produs în China. Producţia este programată să înceapă în 2020. Automobilul va fi primul echipat cu a cincea generaţie a trenurilor de rulare electrice şi va beneficia şi de o versiune îmbunătăţită a tehnologiei bateriilor. Cu o capacitate netă de peste 70 kWh, automobilul va avea o autonomie de peste 400 de kilometri în ciclul WLTP.
La începutul lunii martie, BMW Group a anunţat că BMW i Vision Dynamics va fi lansat ca model BMW i4 electric şi produs la uzina din München. BMW Group produce deja modele electrificate la zece din uzinele sale din lume. Mai mult, uzina din Oxford va începe să producă modelul MINI electric în 2019. BMW i4 este doar unul din cele 25 de modele electrificate (electrice şi plug-in hybrid) pe care BMW Group intenţionează să le lanseze pe piaţă până în 2025. 12 dintre acestea vor fi complet electrice.
De asemenea, BMW Group măreşte ritmul atunci când vine vorba de portofoliul său de automobile cu propulsie convenţională. De-a lungul anului 2018, cea mai mare ofensivă de produse din istoria companiei va continua – condusă de 20 de modele noi sau revizuite suplimentare. BMW X2 a fost lansat cu succes în martie, noul BMW X3 va fi produs la trei locaţii diferite din al doilea trimestru, iar noua generaţie BMW X4 se află în bloc starturi. Fără îndoială, 2018 este “Anul X” pentru cel mai mare constructor de automobile premium din lume, iar noi automobile sunt aşteptate să ofere un impuls suplimentar pentru volumul vânzărilor, în special în a doua jumătate a anului.
Noi maxime în primul trimestru pentru volumul vânzărilor şi profitul net
Livrările în primul trimestru de automobile ale mărcilor BMW, MINI şi Rolls-Royce au crescut cu 3,0%, la 604.629 de unităţi (2017: 587.237). Toate cele trei regiuni majore de vânzări au contribuit la această creştere. Ca urmare a efectelor cursului de schimb, veniturile BMW Group pentru perioada de trei luni au scăzut cu 5,1%, la 22,694 miliarde de euro (2017: 23,926 miliarde €). Ajustate cu efectele cursului de schimb, veniturile au fost la un nivel aproape similar cu cele de anul trecut (-0,7%). Profitul anterior rezultatului financiar (EBIT) a fost influenţat şi el de factorii cursului de schimb şi a totalizat 2,733 miliarde de euro (2017: 2,821 miliarde € / -3,1%). Profitul brut al BMW Group (EBT), care este relevant pentru politica financiară a BMW Group, a ajuns la 3,165 miliarde de euro (2017: 3,180 miliarde € / -0,5%) şi a atins nivelul ridicat al anului anterior în ciuda costurilor ridicate şi a cheltuielilor în avans pentru activităţile de cercetare şi dezvoltare. Această performanţă s-a datorat parţial rezultatului financiar, care s-a îmbunătăţit în ciuda aspectelor care au lucrat în direcţia opusă. Rezultatul financiar al primului trimestru al anului trecut a beneficiat de efectul pozitiv de evaluare de 183 de milioane de euro, care apare în combinaţie cu participarea noilor investitori la serviciul de cartografiere HERE. Îmbunătăţirile altor rezultate financiare, ce totalizează 122 de milioane de euro, au avut impact şi asupra datelor anului anterior. În actualul an, rezultatul financiar pentru perioada ianuarie-martie include efectul de evaluare apărut în legătură cu achiziţia unei cote de 50% din joint-venture-ul DriveNow de la Sixt SE, care a costat 209 milioane de euro.
Un alt flux financiar puternic aşteptat pentru 2018
Per total, marja EBT a BMW Group a ajuns la 13,9% (2017: 13,3%), cea mai mare valoare trimestrială din 2011. Proful net al BMW Group pentru primul trimestru a urcat la 2,301 miliarde de euro (2017: 2,274 miliarde €) şi astfel a fost uşor peste (+1,2%) valoarea-record raportată pentru anul anterior.
“Primul trimestru subliniază modul în care putem performa chiar şi în cele mai volatile condiţii. Aşa că acum continuăm să ne concentrăm pe ceea ce trebuie făcut pentru a ne asigura că 2018 este un alt an-record”, a comentat Nicolas Peter, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG şi responsabil pentru finanţe. “Ne menţinem pe drumul spre asigurarea succesului sustenabil al companiei. Baza pentru realizările viitoare este puterea noastră financiară, pe care vrem să o subliniem în 2018 cu un nou flux financiar de peste trei miliarde de euro.”
Segmentul auto: marja EBIT în intervalul propus
În primul trimestru, veniturile segmentului auto au fost influenţate de efectele cursului de schimb şi au încheiat perioada de trei luni cu o uşoară scădere (-3,4%), la 19,326 miliarde de euro (2017: 20,001 miliarde €). Prin contrast, EBIT a fost de 1,881 miliarde de euro (2017: 1,877 miliarde €) şi a rămas la nivelul-record al anului anterior (+0,2%), în ciuda nivelului ridicat de cheltuieli în avans pentru cercetare şi dezvoltare. Marja EBIT s-a îmbunătăţit corespunzător, la 9,7% (2017: 9,4%), şi astfel a fost la limita superioară a intervalului propus, de 8-10%. Cu 2,281 miliarde de euro (2017: 2,285 miliarde €), profitul brut a fost şi el la un nivel la fel de ridicat ca şi anul trecut (-0,2%).
Automobilele BMW Group cu tren de rulare electrificat s-au dovedit foarte populare, cu vânzări ale modelelor BMW i3 şi i8, împreună cu plug-in hibrizii BMW iPerformance şi MINI Electric, mai mari cu 38%, totalizând aproape 27.000 de unităţi. “Ca urmare, ne aflăm pe drumul spre livrarea a peste 140.000 de automobile electrificate în acest an”, a declarat Harald Krüger. Automobilele electrificate au reprezentat peste patru procente din totalul livrărilor BMW Group către clienţi în primul trimestru (Q1 2017: 3,3%). Prin cele trei mărci auto premium, BMW Group este încrezător cp va rămâne şi în 2018 principalul constructor de automobile premium din lume.
Per total, marca BMW a livrat 517.447 unităţi (2017: 503.445) către clienţi, cel mai bun rezultat de până acum pentru primul trimestru (+2,8%). Creşterea volumului de vânzări s-a datorat în special noii generaţii BMW Seria 5 şi BMW X1. Aceste automobile au fost lansare în primăvara anului 2017 şi ambele au înregistrat creşteri de peste 10%.
Şi marca MINI a performat bine în primul trimestru, înregistrând cel mai bun rezultat al său pentru volumul vânzărilor în primul trimestru, cu 86.375 de unităţi livrate clienţilor (2017: 83.059; +4,0%). Lansarea pe piaţă a versiunilor actualizate MINI şi MINI Cabriolet în martie este de aşteptat să creeze un impuls de creştere pe parcursul anului.
Vânzările Rolls-Royce Motor Cars în primul trimestru au crescut cu 10,1% faţă de anul trecut, la 807 unităţi (2017: 733). Cererea clienţilor pentru modelele Rolls-Royce rămâne ridicată, cu excepţia Orientului Mijlociu, unde piaţa este una volatilă. Noul Phantom, nava-amiral a mărcii, este disponibilă la vânzare din ianuarie, numărul comenzilor rămânând ridicat până la finalul anului. Pregătirile sunt foarte avansate pentru lansarea pe piaţă a Rolls-Royce Cullinan.
BMW Group rămâne angajat strategiei sale de obţinere a unei distribuţii echilibrate a vânzărilor la nivel mondial, prin utilizarea producţiei foarte flexibile, a structurilor de vânzări şi marketing pentru compensarea cererii fluctuante între regiunile individuale. Toate cele trei regiuni majore de vânzări ale BMW Group au contribuit la creşterea volumului în timpul primului trimestru, o contribuţie specială venind din partea performanţelor puternice din China continentală şi SUA.
Datele de vânzări pentru Europa au crescut cu 1,0%, la 270.725 de unităţi (2017: 267.996). Livrările în primul trimestru către clienţii din Franţa au fost ceva mai mari decât anul trecut (+3,1%). Pe de altă parte, afacerea în Marea Britanie s-a contractat (-2,7%) pe fondul incertitudinilor continue cu privire la progresul negocierilor pentru Brexit.
Vânzările de automobile BMW, MINI şi Rolls-Royce în Asia au crescut în primul trimestru din 2018, cu 6,3%, la 212.693 de unităţi (2017: 200.140). Încă o dată, China şi-a tăiat partea leului din această creştere, cu livrări ale celor trei mărci ale BMW Group mai mari cu 7,1% în comparaţie cu anul precedent.
În regiunea Americilor, BMW Group a înregistrat o creştere a volumului de 4,0%, la 106.348 de unităţi (2017: 102.238). Datele include 84.630 de unităţi vândute în SUA, obţinându-se astfel o uşoară evoluţie faţă de anul trecut (+3,0%).
Volumul vânzărilor segmentului moto la nivelul anului trecut
Volumul vânzărilor BMW Motorrad în primul trimestru a fost la acelaşi nivel ridicat ca în 2017. Livrările către clienţii din lumea întreagă au crescut cu 0,6%, la 35.858 de unităţi (2017: 35.636), stabilind, pentru al şaptelea an consecutiv, un nou record pentru volumul vânzărilor în primul trimestru. În acelaşi timp, performanţele segmentului au fost limitate de impactul schimbării de modele şi de efectele cursului de schimb. Veniturile au scăzut cu 15,5% la 524 de milioane de euro (2017: 620 milioane €). EBIT a fost afectat corespunzător de aceiaşi factori şi a fost de 77 de milioane de euro (2017: 125 milioane €; -38,4%). Profitul brut pentru primele trei luni a urcat la 78 de milioane de euro (2017: 125 milioane €; -37,6%). Marja EBIT a primului trimestru pentru segmentul moto a fost de 14,7% (2017: 20,2%). Având în vedere creşterea uşoară a producţiei noilor modele, vânzările retail pentru 2018 sunt de aşteptat să crească uşor.
Segmentul Financial Services îşi menţine cursul
Portofoliul de contracte gestionat în cadrul segmentului Financial Services a crescut cu 1,0% în primele trei luni raportate şi se situează la 5.434.664 de contracte la 31 martie 2018 (31 decembrie 2017: 5.380.785). În primul trimestru, 451.908 (2017: 465.634) contracte noi de leasing şi creditare au fost semnate cu clienţii retail (-2,9%). Veniturile şi câştigurile segmentului au fost influenţate de cursul de schimb: veniturile primului trimestru au scăzut cu 5,3%, la 6,674 miliarde de euro (2017: 7,046 miliarde €), iar profitul brut cu 5,7%, la 561 milioane de euro (2017: 595 milioane €). BMW Group continuă să înregistreze niveluri adecvate de provizioane în ceea ce priveşte expunerile cu valoarea reziduală şi riscul creditării în liniile de leasing şi creditare a activităţii.
Creştere a forţei de muncă
Forţa de muncă a BMW Group a totalizat 131.181 de angajaţi la sfârşitul primului trimestru, cu 1,0% mai mult decât la 31 decembrie 2017. În continuare sunt recrutaţi lucrători calificaţi şi specialişti IT în domeniile orientate spre viitor, cum ar fi digitalizarea, condusul autonom şi mobilitatea electrică.
BMW Group îşi reafirmă obiectivele pentru anul financiar 2018
BMW Group este încrezător în atingerea obiectivelor proiectate pentru anul financiar curent – în mare parte datorită mărcilor sale puternice, portofoliului atractiv de produse şi aşteptărilor ca pieţele auto internaţionale îşi vor continua trendul general ascendent. Aceşti factori favorabili sunt compensaţi de nivelurile extrem de ridicate ale cheltuielilor în avans pentru noile tehnologii, de concurenţa acerbă şi de creşterea cheltuielilor cu personalul. Mediul politic şi economic global este de aşteptat să rămână volatil.
BMW Group îşi reafirmă obiectivele pentru întregul an. “Ne propunem noi cifre-record în segmentul auto pentru volumul vânzărilor şi venituri în 2018″, a declarat Harald Krüger. “Profitul brut al BMW Group este de aşteptat să fie cel puţin la nivelul anului precedent.” BMW Group continuă să previzioneze o marjă EBIT în intervalul propus de 8-10% pentru segmentul auto.
În legătură cu gruparea planificată a serviciilor de mobilitate, BMW Group a anunţat că, dacă va fi aprobată de autorităţile de concurenţă în anul curent, înfiinţarea joint-venture-ului va avea un efect unic de evaluare şi câştiguri şi va avea ca rezultat o ajustare a previziunilor. În aceste condiţii, profitul brut al BMW Group pentru anul 2018 ar fi uşor mai mare decât cu un an înainte. Efectul descris mai sus nu are niciun impact asupra marjei EBIT a segmentului auto.
Prognozele pentru anul în curs se bazează pe ipoteza că mediul economic şi politic nu se va schimba semnificativ la nivel mondial.