Cateva notiuni tehnice de baza permit o navigare mai buna a blogosferei si intelegerea felului in care se formeaza aceste conexiuni. In primul rand, majoritatea insemnarilor au o adresa unica, asa numitul permalink, care permite crearea de link-uri catre o insemnare individuala, nu doar catre pagina principala a blog-ului, fara ca acestea sa devina inactive cand insemnarile sunt arhivate (automat) de catre sistem. In al doilea rand, blog-ul se remarca prin trackback, functionalitate ce permite urmarirea si afisarea langa postul original al posturilor care fac link catre acesta, impreuna cu un fragment din textul acestor post-uri. Blog-urile integreaza in general, pe langa blogul principal, si un linkblog sau blogroll, altfel spus o colectie de link-uri generale, respectiv o colectie de link-uri catre blogurile pe care le citeste autorul.
In iulie (sau August, dupa unii) blog-urile vor implini 6 ani. Dar in martie 2005, mai precis in 15 martie, a implinit 6 ani si o alta tehnologie, de care blogurile sunt legate inextricabil. Discutam despre RSS, esential pentru cea de-a cincea, si ultima caracteristica a blogurilor: feeds-urile, sau fluxul de informatie.
In functie de sursa informatiei, initialele RSS inseamna Rich Site Summary sau Really Simple Syndication. Ambele reflecta realitatea acestui standard pentru publicarea modificarilor regulate ale continutului web. Prin RSS se ofera o scurta descriere a continutului web, impreuna cu un link la acest continut, sub forma unui fisier XML, transmis prin ceea ce se numeste in limbajul bloggerilor RSS channel, sau mai des, RSS feed. Feed-urile sunt accesate prin intermediul unui lector de feed-uri (feed readers sau aggregators), care poate sa fie pe calculatorul propriu sau pe internet.
Feed-urile au dobandit legitimitate o data cu blog-urile, insa pot fi utilizate independent de acestea, pentru diverse alerte si sunt extrem de populare pe site-urile de stiri, mai ales pentru preluarea automata a stirilor de pe un site pe altul. Prima publicatie care care a creat un feed RSS a fost Variety, dar in ultimul an i s-au alaturat toate marile ziare, precum si agentiile de stiri precum Reuters si Associated Press.
Noua frontiera combinata a RSS si a blogurilor este podcasting (combinatie dintre cuvintele «broadcasting» si «iPod»). Popularitatea iPod-ului in Statele Unite a dus la dezvoltarea unor produse media pentru acesta, care pot fi descarcate de pe site-urile internet. Simultan si o data cu raspandirea telefoanelor mobile, blogger-ii au apelat la audioblogging, introducand pe langa texte si fragmente de sunet, adesea inregistrate de pe celular. De aici, un simplu pas a dus la utilizarea RSS-ului pentru a detecta si descarca noile podcasturi automat pe calculatorul utilizatorilor, pentru a fi transferate pe un player portabil, fiind discutate si variante prin care playerele sau telefoanele mobile 3G ar putea pe viitor sa primesca aceste podcasturi direct, fara nevoia de calculator ca intermediar.
Fragmente din acest articol au aparut in numarul din martie-aprilie 2005 al revistei Solutia IT (//www.solutia-it.ro).