Corina Gonteanu
Amploarea fenomenului m-a facut sa decid ca prima contributie la coltul expertilor PR Wave sa fie un articol despre bloguri si blogging. Iar amploarea subiectul face ca aceasta idee de articol sa se transforme in ideea unei serii de articole despre blog-uri si blogging, dupa cum urmeaza…
Partea I: Introducere in blogosfera
Partea II: Tipuri de bloguri si clasificari
Partea III: Blogurile si relatiile publice
Partea IV: Sfaturi pentru bloggeri
Partea V: Impact si instrumente de masurare
Interesul publicului fata de semnificatia acestui cuvant este doar o ilustratie a tehnologiei si produsului despre care se spune ca au revolutionat (sau uneori ca vor revolutiona) Internet-ul si multe din profesiile ce se bazeaza pe acesta, precum jurnalistica, relatiile publice sau marketing-ul. Blog-urilor li se recunosc, mai mult sau mai putin unanim, si merite in domeniul managementului informatiei, crearii comunitatilor virtuale si networking-ului social.
Celor interesati de semnificatia cuvantului, dictionarul le ofera definitia doar contra cost, citarea acesteia aici fiind dificila din aceasta cauza. Etimologic, blog este o contractie a cuvintelor web log (adica jurnal pe internet). O anecdota spune ca «nasul» termenului de web log a ales log mai degraba decat mai comunul si mai cunoscutul diary gandindu-se la jurnalul de bord al capitanului Picard de pe nava Enterprise (Star Trek: The Next Generation). Internet-ul abunda insa in definitii despre ce sunt blogurile, de la cele care le privesc ca pe o forma autentica, necenzurata de exprimare a eului, la definitia mai descriptiva de publicare frecventa si cronologica a reflectiilor personale si link-urilor web preferate. O mai noua definitie, ce o incorporeaza pe cea anterioara, exprima o tranzitie de la blogurile personale, dedicate eului si experientelor lui, la blog-urile ca instrument de comunicare profesionala. Rebbeca Blood, unul din cei mai vechi bloggeri, defineste blogul ca fiind o pagina web cu o serie constanta, regulata si cronologica de insemnari (posts) despre un subiect sau o multitudine de subiecte, care contine adesea link-uri catre alte site-uri Internet. Suma blogurilor si a legaturilor dintre acestea alcatuiesc blogosfera.
Justificarea acestei importante acordate blog-urilor, pe care unii o considera exagerata, se leaga probabil de amploarea fenomenului si, mai ales, de rata de crestere a acestuia. Astfel, in urma cu doi ani, se recunostea existenta a 100,000 de bloguri. In martie 2005, Technorati (www.technorati.com) un serviciu de urmarire si masurare a blogurilor, indica existenta a peste 8,000,000 de bloguri, acestea multiplicandu-se la o rata de 38,000 pe zi, adica un nou blog la fiecare 2.2 secunde. 40% din bloguri sunt in alta limba decat engleza. Dincolo de numarul lor, blogurile se remarca si prin cantitatea de informatie pe care o contin. Acelasi Technorati arata ca in martie 2005 apareau peste 500,000 de insemnari de blog pe zi, adica 5,8 pe secunda, numarul insemnarilor fiind in crestere cu 20% fata de luna octombrie 2004.
Desigur ca numarul poate sa fie inselator. Nu toate cele 8 milioane de bloguri sunt citite. In fapt, surse americane estimeaza doar 0.4% (adica vreo 20,000) din multitudinea de bloguri sunt intr-adevar vizitate regulat (adica mai mult de 10 vizitatori pe zi, mai mult de 150 de afisari) Cu toate acestea, blog-urile asa zis de serie A au circa 15 milioane de vizitatori pe zi.
Explicatia rezida in combinatia unica de tehnologie si continut. In general, blog-urile sunt definite de:
- Personalitate
- Frecventa
-
Interactivitate
- Conexiuni
-
Fluxul de informatie (feed)