Revista Biz prezinta in numarul curent topul primilor 50 de investitori in publicitate, precum si un clasament al brandurilor si al categoriilor de produse care au investit cele mai mari sume in publicitate in 2008.
Daca in 2008 piata crestea cu 15 – 20%, pentru 2009 agentiile de media estimeaza o scadere de 20% a cheltuielilor de publicitate. Este de asteptat ca printul si outdoor-ul sa fie printre cele mai afectate de scaderea pietei. Pentru fiecare caz in parte insa se pot gasi formule salvatoare, in functie de capacitatea fiecaruia de a identifica solutiile pertinente de adaptare la noile conditii din piata.
Volumul total al sumelor investite in publicitate in 2008, potrivit estimarilor agentiilor de media, s-a ridicat la o valoare cuprinsa intre 530 si 607 milioane de euro. Conform datelor Alfa Cont Media Watch care iau in calcul investitiile la ratecard, primele trei companii din topul pe 2007 se regasesc pe aceleasi pozitii si in 2008, respectiv Procter&Gamble pe locul 1 cu 335 mil euro investite in 2008, Unilever cu 187 mil euro si L’Oreal cu 176 mil euro pe pozitiile urmatoare. In clasamentul pe branduri, Cosmote ocupa, la fel ca si in 2007, prima pozitie. Numai ca de data aceasta, spre deosebire de clasamentul anterior, cand locurile doi si trei erau ocupate de doua marci de cosmetice, acum pozitiile au fost preluate de doua branduri de telefonie mobila concurente, Vodafone si Orange.
TV-ul ramane mediul care a atras cele mai mari incasari din publicitate, evaluate de Mediaedge:cia la 390 milioane euro, urmat de print, OOH, radio si internet. In publicitatea online in 2008, investitiile nete au fost de 2,6% din total investitii, ceea ce inseamna aproximativ 16 milioane de euro, potrivit reprezentantilor companiei MEC Romania. Cea mai mare crestere procentuala a publicitatii in 2008 a avut-o internetul, care a inregistrat o crestere de peste 50%, fiind urmat de televiziune cu doar 24%.
„Anul 2009 va fi cu siguranta marcat de descresterea investitiei media. Estimari sunt greu de facut deoarece contextul crizei actuale nu poate fi comparat cu nicio alta situatie anterioara. Dupa primul val al crizei, in a doua jumatate a anului, vom asista la reasezarea ierarhiilor din piata” declara Dan Balotescu, Managing Partner Media Investment.
Alte articole in Biz:
START: Piata berii creste chiar si in criza
Cu accent sporit pe promovarea produselor si prin continuarea investitiilor, Shachar Shaine, presedintele URBB, declara intr-un interviu pentru Biz ca producatorul de bere mizeaza in 2009 pe o crestere in volum a vanzarilor de bere de 9-10% fata de 2008.
MANAGEMENT: Schimbari de paradigma in HR
Scaderi ale salariilor cuprinse intre 15 si 50%, disponibilizari in sectoare precum constructii, bancar sau auto. Acesta este tabloul de bord al HR-ului intr-un an de criza. Pe plan mondial este si mai problematic: se asteapta pana la 50 de milioane de someri. Cum trebuie sa gestioneze HR managerii o asemenea situatie?
{mosloadposition user10}