Bicicliștii din București ies în stradă pe 27 octombrie 2012 pentru a-și face auzite nemulțumirile. Marșul revendicativ “Existăm și-o să avem bandă!” este soluția la care Comunitatea Bicicliștilor din București recurge pentru a-și cere dreptul la o infrastructură coerentă pentru mersul pe bicicletă, atât de necesară într-o capitală europeană campioană la poluarea cauzată de traficul auto. Timp de 3 ore bicicliștii vor pedala și vor protesta împotriva infrastructurii velo defectuoase care în acest moment nu permite ca mersul pe bicicletă să devină o alternativă viabilă și durabilă la transportul cu autoturismul.
Cei 100 km de piste declarate ilegale de către Poliția Rutieră a Capitalei, amenajate aberant pe trotuarele din București pe banii cetățenilor, absența unor benzi dedicate pentru biciclete și transport în comun sunt doar câteva dintre motivele pentru care bicicliștii ies în stradă, pe carosabil, pentru a-și face cunoscută indignarea.
Pe un traseu care va include câteva artere importante ce conectează Piața Constituției (punctul de plecare al marșului) de Piața Unirii – Piața Alba Iulia – Piața Muncii – Piața Victoriei – Parcul Izvor (finish), participanții își propun să arate că locul bicicletei este pe banda special dedicată ei, separată de trotuar și de benzile destinate traficului auto, și că bicicliștii bucureșteni merită un sistem de căi de acces gândit după standarde europene.
Aceste standarde nu sunt deloc străine autorităților locale, câteva dintre organizațiile promotoare ale marșului – ATU, BateȘaua, Ecopolis, Optar.ro – aducându-le constant în discuție în cadrul întâlnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate de la Primăria Municipiului București (PMB). Obiectivul esențial al acestui grup de lucru este elaborarea unui plan integrat de mobilitate care să permită transportului public, autoturismelor, pietonilor și bicicliștilor să conviețuiască armonios într-o capitală dotată cu o strategie durabilă de transport urban.
Numărul bicicliștilor din București nu poate crește în absența unei infrastructuri adecvate care ar putea contribui la ameliorarea unor probleme precum traficul supra-aglomerat și poluarea atmosferică. Bucureștiul este a doua cea mai poluată capitală europeană, cu un aer periculos pentru sănătatea locuitorilor săi, iar principalul generator de poluare atmosferică este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii”, limitele pulberilor în suspensie (PM), a căror principală sursă este traficul rutier, sunt depășite constant în toate zonele capitalei. În același timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vieții în capitalele UE arată că Bucureștiul este codaș în privința utilizării bicicletei ca alternativă la transportul cu mașina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta1 față de 59.6% in Copenhaga.
La marșul “Existăm și-o să avem bandă!” din 27 octombrie 2012 au confirmat deja participarea organizațiile și grupurile informale menționate mai jos. Marșul bicicliștilor va reuni reciclete, biciclete Cicloteque, biciclete de curierat, biciclete utilitare și de agrement în prima “plimbare” revendicativă velo din București. Lista susținătorilor rămâne deschisă pe pagina Facebook a evenimentului. Inițiatorii au în vedere organizarea periodică de marșuri revendicative pe bicicletă în funcție de modul în care decurge rezolvarea problemelor de pe agenda bicicliștilor.
· Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti
· Optar.ro
· Asociația Bate Șaua să Priceapă Iapa
· Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
· Asociația GreenRevolution
· ATU Asociația pentru Tranziție Urbană
· Asociația pentru Dezvoltare Durabilă ViitorPlus
· Recicleta.ro
· Mai Mult Verde
· Portocalamecanica.ro
· Motivation
· Curierii Tribul
· Comunitatea Pista Ma-sii
· Turific! Handmade
· Masa Critică București
· Asociația ROI
· Cycling România
· Miliția Spirituală
· Skirtbike
· We Bike
· Pump Shop
· Bicicletele Pegas
· Mieztrials Bike School
· Bicishop
· Publicicleta
· Drumul bicicletei
· Kite Bike
· Bună dimineața, București
· vforverde.ro
1 estimare la nivelul anului 2009 via Calitatea vietii in capitalele europene. Analiza comparata.