Spre deosebire de ultimii doi ani, anul acesta angajații sunt liberi să își facă planuri cu ocazia sărbătorilor de Paște, în contextul ridicării restricțiilor anti-Covid. Provocarea de anul acesta este însă ridicată de bugetul alocat pentru cumpărăturile pascale, care este în scădere față de anul trecut și se bazează parțial pe prima de la angajator.
Conform unui sondaj realizat de platforma de recrutare BestJobs, 55% dintre angajați se așteaptă să primească primă de Paște de la angajator, iar 47% dintre ei speră ca aceasta să fie sub formă de bani. Alți 10% se așteaptă să primească tichete/vouchere cadou, iar 4% coșuri cu produse de sezon.
Bonusurile și primele de sărbători au ajuns să fie tot mai importante pentru angajați. Astfel, 63% dintre respondenți au spus că acordarea de bonusuri și prime cu ocazia sărbătorilor reprezintă un criteriu esențial pentru ei atunci când aleg un angajator. Pentru alți 30%, ele sunt binevenite, dar alte beneficii contează mai mult, în timp ce doar 7% au declarat că ar renunța la prime și bonusuri în favoarea altor beneficii.
În comparație cu anul trecut, așteptările financiare ale angajaților au crescut. Astfel, 17% dintre respondenți se așteaptă ca suma primită anul acesta să depășească valoarea de 500 de lei, în timp ce anul trecut doar 7% aveau această așteptare. Alți 30% estimează că vor primi o sumă între 101 și 300 lei, iar 10% se așteaptă ca prima să echivaleze o valoare cuprinsă între 301 și 500 de lei. 8% se așteaptă să primească mai puțin de 100 de lei, iar 35% nu sunt siguri că vor primi.
Procentul celor care se bazează pe prima în bani de la angajator a crescut mult în comparație cu anul trecut, ca dovadă a faptului că bugetul alocat coșului de cumpărături de Paște a crescut și el, marcat de inflația mare din acest an. Astfel, 20% dintre respondenți au spus că au neapărată nevoie de acești bani, pentru a se putea descurca financiar de Paște, iar pentru 55% sunt niște venituri suplimentare binevenite, care îi ajută în susținerea cheltuielilor din această perioadă. Alți 20% spun că nu depind de acest buget pentru a-și face cumpărăturile dorite, dar consideră că această primă este un semn de apreciere din partea angajatorului.
35% dintre respondenți spun că bugetul total alocat pentru sărbătorile pascale (alimente, cadouri, distracție etc.) este mai mic anul acesta comparativ cu anul trecut, alți 45% spun că vor cheltui la fel, pe când 15% vor aloca un buget mai mare față de 2021. 90% au zis că cea mai parte a bugetul o vor cheltui pentru alimente pentru masa de Paște, în timp ce doar 5% vor aloca un buget mai mare pentru cadouri.
Când vine vorba de planuri, 40% dintre angajați se vor relaxa acasă, iar 35% vor petrece zilele libere de Paște în vizită la familie și/sau prieteni. Doar 5% vor merge într-o scurtă vacanță în țară (la munte, la mare etc.) și alți 5% în oraș cu familia sau cu prietenii, iar 10% nu au încă planuri.
Dintre cei care aleg să își sărbătorească Paștele acasă, 40% spun că motivul este lipsa banilor suficienți pentru a călători, 30% preferă această opțiune, iar 10% o fac din dorința de a economisi. Alți 5% spun că au planuri de călătorii stabilite pentru alte ocazii, în timp ce doar 5% stau acasă de Paște din teama de a călători, pentru a nu risca să se îmbolnăvească cu Covid-19.
Conform răspunsurilor oferite de angajați, doar 10% dintre cei care s-au întors la munca de la birou se așteaptă ca angajatorul să organizeze o masă festivă cu această ocazie, în timp ce 90% au spus că nu cred că se va întâmpla acest lucru.
Sondajul a fost efectuat în perioada 25 martie – 15 aprilie pe un eșantion de 1.217 utilizatori de internet din România.