· Rezultate record în 2010:
– Vânzări de 63,9 miliarde euro (+26%),
– EBIT înainte de cheltuieli excepţionale de 8,1 miliarde euro (+ 68%)
– Profit pe acţiune – 4,96 euro (+ 223%)
· Segmentul de Substanţe chimice profită de redresarea economică
· Achizitia Cognis consolidează portofoliul cu produse inovatoare şi orientate către consumator
· Pentru 2011, BASF estimează o creştere semnificativă a vânzărilor şi profiturilor.
2010 a fost un an record pentru BASF, iar compania îşi continuă eforturile în direcţia extinderii poziţiei sale de lider:
· BASF a continuat să îşi optimizeze portofoliul prin integrarea activităţilor Ciba şi achiziţia Cognis. Pe segmentul Stirenice, BASF înregistrează progrese în procesul de fuziune a activităţilor sale cu cele ale Ineos în cadrul Styrolution, pentru a crea valoare adăugată.
· Exemple de investiţii pe pieţe în creştere sunt extinderea facilităţii de producţie Verbund din Nanjing, China, şi planurile pentru noi unităţi de producţie de produse chimice specializate în Malaysia.
· BASF îşi asigura viitorul prin investiţiile în cercetare şi dezvoltare.
Rezultatele bune reflectă evoluţia ascendentă a BASF. Pieţele de capital confirmă aceasta. Acţiunile BASF au fost cotate la un preţ record în decembrie 2010, înregistrând o creştere de peste 37%. Cu dividendele investite, creşterea a fost de aproape 43%. Acţiunile BASF au depăşit performanţele burselor din întreaga lume.
În cadrul conferinţei de presă anuale a companiei, Dr. Jürgen Hambrecht, Preşedintele Consiliului Director al BASF, a declarat: “Am înregistrat vânzări şi profituri record în 2010. Pe segmentul de Substanţe Chimice, în special, am reuşit să fructificăm redresarea economică puternică din 2010, care a avut o evoluţie mai dinamică decât ne aşteptam iniţial.”
Semnalele pozitive din toate regiunile au contribuit la creşterea de două cifre a vânzărilor.În comparaţie cu 2009, vânzările totale au crescut cu 26%, până la 63,9 miliarde euro. Profitul operaţional (EBIT) înainte de cheltuieli excepţionale a urcat cu 68%, până la 8,1 miliarde euro. În 2010, BASF a obţinut din nou primă asupra capitalului investit, o cifră record de 3,5 miliarde euro.
Mediul de afaceri a fost de asemenea favorabil şi în al patrulea trimestru al anului 2010. Vânzările au urcat cu 25% faţă de acelaşi trimestru al anului 2009, până la 16,4 miliarde euro, depăşind nivelul celorlalte trimestre ale anului 2010. Cu toate acestea EBIT-ul înainte de cheltuielile excepţionale s-a cifrat la 1,8 miliarde euro, situându-se sub nivelul înregistrat în trimestrele precedente. Acest lucru s-a datorat următoarelor:
· provizioane mai mari pentru programul de stimulare pe termen lung ,ca rezultat al creşterii puternice a preţului acţiunilor BASF la sfârşitul anului,
· crearea unui provizion pentru plata specială în valoare totală de 50 milioane de euro către angajaţii din întreaga lume în semn de apreciere a excelentei gestionări a crizei în ultimii doi ani,
· costuri nerecurente dedicate special acelerării măsurilor de mentenanţă şi restructurare în diverse divizii pentru a asigura un start bun în anul 2011.
Toate acestea au generat costuri nerecurente de peste 200 milioane de euro în al patrulea trimestru al anului 2010.
Hambrecht a adăugat: “BASF a avut un start puternic în 2011. Ne preocupă însă situaţia din Libia. În general suntem optimişti pentru primul trimestru şi pentru întregul an. Un rezultat pozitiv al acestui lucru este faptul că numărul total al angajaţilor BASF va creşte în acest an cu aproximativ 2.900. Accentul se va pune în Asia, dar intenţionăm să angajăm 800 de persoane şi în Germania, dintre care 500 pentru unitatea din Ludwigshafen.”
Previziuni pentru anul 2011
Previziunile BASF pentru anul 2011 sunt bazate pe următoarele estimări economice:
· Creştere economică globală solidă (+3.3%)
· Creştere semnificativă a producţiei chimice globale (cu excepţia industriei farmaceutice) (+5.2%)
· O rată medie de schimb euro/dolar de 1,35 USD per euro
· Un preţ mediu anual al petrolului de 90 USD per baril în 2011
BASF îşi propune să depăşească nivelul record de vânzări şi profit din operaţiuni înregistrat în 2010. “De asemenea, ne aşteptăm să obţinem şi în anul 2011 o primă semnificativă peste costurile de capital,” a declarat Hambrecht. În legătură cu Libia, BASF speră că situaţia se va detensiona curând.
Segmente de piaţă: Creştere puternică pe segmentul de Substanţe Chimice
Vânzările din segmentul Substanţe chimice au depăşit cu mult nivelul înregistrat în 2009, datorită preţurilor şi volumelor mai ridicate. În cazul anumitor produse, stocurile s-au epuizat temporar . Costurile mai ridicate ale materiilor prime au putut fi, în mare parte, incluse în preţul de vânzare. Divizia Produse Petrochimice a beneficiat cel mai mult din acest context. Profitul din operaţiuni în acest segment s-a îmbunătăţit semnificativ datorită marjelor crescute, în special în cazul produselor de bază şi al volumelor mai ridicate.
Segmentul Materiale Plastice a înregistrat, de asemenea, o creştere puternică a vânzărilor faţă de anul trecut. Creşterea economică din industriile cheie a generat o relansare semnificativă a cererii. Industria auto în special, s-a redresat mai rapid decât se estimase. Ratele de utilizare a facilităţilor de producţie au fost bune. În timp ce preţurile în divizia Poliuretani au rămas în general stabile, ele au crescut în divizia Polimeri de Performanţă, în principal datorită costurilor mai ridicate ale materiilor prime. Marjele au rămas în general stabile, astfel că veniturile din operaţiuni s-au îmbunătăţit semnificativ.
Segmentul Produselor de performanţă a beneficiat de redresarea economică, precum şi de integrarea rapidă şi cu succes a Ciba şi restructurarea afacerilor integrate. Cererea şi vânzările au crescut în toate diviziile, în principal datorită refacerii stocurilor de-a lungul întregului lanţ de valoare adăugată, în special în prima jumătate a anului. Deşi cheltuielile excepţionale rezultate în urma integrării Ciba au avut un impact negativ asupra profiturilor acestui segment în 2009, în 2010 măsurile de reducere a costurilor fixe şi realizarea sinergiilor au dus la o îmbunătăţire semnificativă a profitului din operaţiuni.
Vânzările din segmentul Soluţii funcţionale s-au situat mult peste nivelul înregistrat în 2009 datorită volumelor şi preţurilor mai ridicate. Creşterea volumului şi cifrei de vânzări în diviziile Catalizatori şi Vopseluri industriale se datorează în principal cererii crescute din partea industriei auto. În divizia de Produse chimice pentru construcţii vânzările nu au înregistrat o creştere atât de puternică. Datorită unei politici stricte de control al costurilor şi unor măsuri de sporire a eficienţei, toate trei diviziile şi-au adus o contribuţie semnificativă la creşterea puternică a veniturilor din operaţiuni înregistrată pe acest segment.
Vânzările din segmentul Soluţii pentru agricultură au depăşit semnificativ nivelul foarte bun înregistrat în anul precedent. Volumul de vânzări de insecticide, herbicide şi fungicide a fost mai mare comparativ cu 2009. Preţurile mai scăzute au fost compensate de creşterea volumului de afaceri şi de efectele pozitive ale diferenţelor de curs valutar. Venitul operaţional a rămas relativ stabil în ciuda creşterii costurilor de distribuţie şi a celor alocate cercetării şi dezvoltării.
Vânzările au scăzut faţă de anul precedent pe segmentul Petrol şi gaze naturale, motivele fiind diferite pentru fiecare sector de activitate: pe segmentul Explorare şi Producţie, volumele au scăzut mai ales datorită restricţiilor de producţie impuse de OPEC în Libia. Cu toate acestea, scăderea a fost influenţată în principal de preţurile crescute ale petrolului şi de întărirea monedei americane. Pe segmentul Gaze naturale, volumele de vânzări au crescut, dar cifra de vânzări s-a diminuat datorită preţurilor mai scăzute. Deşi vânzările au scăzut, veniturile din operaţiuni s-au îmbunătăţit uşor pe acest segment.
Vânzările pe Alte segmente au crescut semnificativ, mai ales datorită preţurilor şi volumeror mai mari de vânzări pe segmentul Stirenice. Veniturile din operaţiuni au scăzut însă, mai ales datorită costurilor mai ridicate asociate programului de stimulare implementat pe termen lung. Această scădere a fost compensată parţial de rezultate mai bune calculate în monedă străină şi de o contribuţie mai importantă la câştiguri a segmentului Stirenice.
Creşteri ale vânzărilor în toate regiunile
Vânzările din Europa au crescut cu 16% faţă de anul precedent, până la 35,2 miliarde de euro. Pe segmentul de Substanţe Chimice vânzările s-au cifrat la 19,4 miliarde de euro, depăşind nivelul înregistrat înainte de criză şi marcând o creştere de 32% faţă de 2009. Acest rezultat arată că, în Europa, BASF este o companie chiar mai puternică decât înainte de începerea crizei. Veniturile din operaţiuni au totalizat 5,2 milioane de euro, mai mult decât dublu faţă de anul precedent. Acest rezultat s-a datorat în principal profiturilor excelente în segmentul de Substanţe Chimice.
În America de Nord, vânzările au crescut cu 41%, până la 13,2 miliarde de euro sau cu 34% calculate în monedă locală. Aproape toate segmentele au înregistrat creşteri ale volumelor şi cifrelor de vânzări comparativ cu anul precedent. Veniturile din operaţiuni au ajuns în 2010 la cifra record de 1,1 miliarde euro, cu 604 milioane de euro peste nivelul înregistrat în 2009.
Vânzările din regiunea Asia Pacific au crescut cu 46%, până la 11,6 miliarde de euro sau cu 35% calculate în monedă locală. Vânzările au crescut pe toate segmentele, în special în segmentul Substanţe Chimice. Veniturile din operaţiuni au atins cifra record de 1,3 miliarde de euro, urcând cu 768 milioane de euro faţă de anul trecut. Asia este din ce in ce mai mult un contributor stabil la succesul BASF.
În America de Sud, Africa şi Orientul Mijlociu vânzările s-au situat mult peste nivelul înregistrat în 2009, urcând cu 31%, până la 3,8 miliarde de euro. Calculat în monedă locală, vânzările au crescut cu 19% faţă de 2009. Comparativ cu anul precedent, veniturile din operaţiuni au scăzut cu 104 milioane de euro, până la 177 milioane. Acest rezultat s-a datorat cheltuielilor nerecurente legate de ajustarea veniturilor neîncasate în urma unor acorduri pe termen lung cu furnizorii.