Credibilitatea CEO-ului la cel mai mic nivel de până acum
Barometrul de încredere al Edelman din 2017 a relevat cea mai mare scădere a încrederii în instituţiile guvernamentale, de business, media şi ONG-uri. Încrederea în media (43%) a scăzut vertiginos şi este la minimul istoric în 17 ţări, în timp ce nivelurile de încredere în guvern (41%) au scăzut în 14 ţări, guvernul fiind instituţia învestită cu cea mai puţină încredere în jumătate din cele 28 de ţări cercetate. Credibilitatea liderilor este de asemenea în pericol: credibilitatea CEO-ului a scăzut cu 12 procente la nivel global la un minim de 37%, în cădere liberă în fiecare ţară studiată, în timp ce liderii guvernamentali (29%) rămân cel mai puţin credibili.
Conform Barometrului Încrederii, 53% dintre respondenţi consideră că actualul sistem global i-a dezamăgit – este nedrept şi oferă puţină încredere în viitor –, în timp ce doar pentru 15% acesta funcţionează, iar o treime este nehotărâtă. Chiar şi elitele au o lipsă de încredere în sistem, cu 48% încredere în rândul celor cu venituri mari, 49% încredere a celor cu studii superioare şi o majoritate a celor informaţi (51%) afirmând că sistemul a eşuat.
Distanţa de încredere între publicul informat şi restul populaţiei a crescut cu 15 procente, cu cele mai mari disparităţi în SUA (21 procente), Marea Britanie (19 procente) şi Franţa (18 procente). Oamenii de rând din 20 de ţări nu au încredere în instituţiile din ţările lor, în timp ce publicul informat a exprimat neîncredere în doar 6 ţări.
“Implicaţiile crizei de încredere la nivel global sunt adânci şi la o scară largă”, consideră Richard Edelman, preşedinte şi CEO al Edelman. „A început cu marea recesiune din 2008, însă la fel ca valurile doi şi trei de tsunami, globalizarea şi schimbarea tehnologică au adâncit şi mai mult încrederea oamenilor în instituţii la nivel global. Consecinţele sunt este populism virulent şi naţionalismul pe fondul revendicării controlului de către populaţie în afara elitelor”.
Actualele mişcări populiste sunt alimentate de o lipsă a încrederii în sistem, precum şi de temeri economice şi sociale, incluzând corupţia (40%), imigraţia (28%), globalizarea (27%), erodarea valorilor sociale (25%) şi ritmul inovaţiei (22%). Ţări care cuplează o lipsă de încredere în sistem cu frici adânci, precum SUA, Marea Britanie şi Italia au experimentat evenimente precum alegerea lui Donald Trump, Brexit-ul şi eşecul referendumului italian.
Ciclul neîncrederii este accentuat de emergenţa unei mass-media asemănătoare cu o cameră de ecou care întăreşte convingerile personale în timp ce limitează punctele de vedere opuse. Respondenţii favorizează motoarele de căutare (59%) în faţa jurnaliştilor editori (41%), ceea ce îi face să aibă de aproape patru ori mai multe şanse de a ignora informaţiile care nu corespund unei poziţii în care cred.
“Oamenii văd acum media ca parte din elită”, spune Richard Edelman. “Rezultatul este o afinitate spre media auto-referenţială şi dependenţa de cei asemeni lor. Lipsa de încredere în media a dat naştere fenomenului ştirilor false şi a politicienilor care vorbesc direct publicului larg. Canalele media trebuie să aibă o abordare mai locală şi mai socială”.
Există semne ale unei dispersii a autorităţii chiar şi mai adâncă. Un om obişnuit (60%) a devenit o sursă de informare despre o companie în aceeaşi măsură ca un specialist (60%) sau un expert (60%), şi mult mai credibil ca un CEO (37%) sau un oficial guvernamental (29%).
Dintre cele patru instituţii, mediul de business este văzut drept singurul care poate face o diferenţă. Trei din patru respondenţi sunt de acord că o companie poate acţiona atât pentru a-şi creşte profitul cât şi pentru a creşte condiţiile sociale şi economice în comunitatea unde operează. Mai mult, pentru cei care sunt indecişi dacă sistemul lucrează sau nu pentru ei, mediul de business prezintă cea mai mare încredere (58%).
Cu toate acestea, mediul de business este la un pas de neîncredere, şi, probabil, cel mai îngrijorător este rolul pe care publicul i-l atribuie, acela de accelerator al fricilor. O majoritate a populaţiei cercetate este îngrijorată în privinţa pierderii locurilor de muncă din cauza impactului globalizării (60%), a lipsei pregătirii necesare sau a abilităţilor (60%), a imigranţilor dispuşi să lucreze pentru mai puţini bani (58%), a delocalizărilor (55%) şi a automatizării (54%).
“Mediul de business este ultimul zid al încrederii rămas în picioare” a spus Kathryn Beiser, preşedintele global al Edelman Corporate. “Liderii mediului de business trebuie să îşi asume problemele care contează pentru societate. Pănă acum, liderii din business au contribuit consistent la evidenţierea beneficiilor inovaţiei, însă au făcut prea puţin pentru a dezbate impactul acestor avansuri tehnologice asupra slujbelor oamenilor. Mediul de business trebuie să-şi plătească angajaţii corect, asigurându-le beneficii mai bune şi pregătire profesională”.
Alte rezultate ale Barometrului de Încredere Edelman pentru 2017:
- Încrederea în business (52%) a scăzut în 18 ţări, în timp ce încrederea în ONG-uri (53%) a scăzut şi cu 10 procente în 21 de ţări.
- În medie, angajaţii se bucură de o încredere cu 16% mai mare faţă de directorii generali în ceea ce priveşte mesajele către angajaţi şi relaţiile cu clienţii (53%), câştigurile financiare (38%), crize (37%), inovaţie (33%), probleme ale industriei (32%) sau programe care adresează aspecte sociale (30%).
- Jumătate din ţările din eşantion şi-au pierdut încrederea în sistem, lista fiind deschisă de Franţa (72%), Mexic (67%), Africa de Sud (67%) şi Spania (67%).
- Încrederea în media tradiţională a scăzut cu 5 procente ajungând la 57%, cel mai abrupt declin din 2012, urmate de social media (41%), care a scăzut cu trei procente. Prin contrast, media online a urcat la 51% primind cel mai mare boom de încredere, urcând cu 5 procente.
Despre Barometrul de încredere Edelman
Barometrul de încredere Edelman 2017 este cea de-a şaptesprezecea cercetare a încrederii şi credibilităţii. Studiul a fost realizat de compania de cercetare Edelman Intelligence şi a constat într-un interviu online de 25 de minute, desfăşurat între 13 Octombrie şi 16 Noiembrie 2016. 33,000 de respondenţi au participat la sondaj. Pentru selectarea publicului informat în cele 28 de ţări s-au folosit următoarele criterii: vârsta 25 – 64 de ani, studii superioare, venitul la limita superioară pentru vârsta şi ţara lor, urmărirea cel puţin săptămânală a ştirilor de business sau generale, preocuparea pentru politici publice pe care le urmăresc în media de câteva ori pe săptămână.
[…] Associates: Barometrul de Incredere Edelman 2017 arata o implozie globala a […]