Cel mai recent barometru Ashoka România, realizat de IZI data, privind atitudinea și percepția românilor despre rolul de creatori ai schimbării în societate semnalează faptul că 1 din 2 tineri spun că ar avea nevoie de mentori de la care să învețe despre antreprenoriatul social. Totodată, tinerii sunt cei care cred cel mai mult în asociațiile non-profit ca agenți ai schimbării sociale și 56% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani declară că au nevoie de un cadru organizat de tip ONG pentru a se implica în acțiuni de voluntariat sau în alte forme de implicare civică.
Cât privește nevoile tinerilor, pe primul loc în topul nevoilor, menționate asistat , de tineri sunt primirea fondurilor pentru a putea organiza acțiuni sociale, urmată la mică distanță de ideea unui cadru organizat din care să facă parte.
Întrebați despre semnificația conceptului de antreprenoriat social, 45% din totalul respondenților declară că știu despre acest concept, dar semnificativ mai puțini, 36% cei din Gen Z. Aceștia asociază cel mai des obiectivele antreprenoriatului social cu generarea locurilor de muncă, în timp ce adulții peste 55 de ani consideră că antreprenorialul social are ca obiective acțiuni de educare pentru schimbarea mentalității, acțiuni de protecție a mediului și schimbări legislative care să vină în folosul oamenilor de rând.
Totodată, respondenții au declarat că abilitățile utile pentru a deveni un creator al schimbării sunt lucrul în echipă, pe primul loc, menționat de peste jumătate de respondenți, urmat de organizarea personală, care este mai importantă în rândul celor până în 34 de ani. Gen Z sunt mai înclinați și spre antreprenoriat, gestionarea emoțiilor și gândire critică, față de restul.
Ashoka barometru aprilie 2022
În contextul deciziilor politice din ultima perioadă, politicienii înregistrează o creștere semnificativă cu cel mai mare procent de până acum, 2 din 10 oameni menționându-i ca agenți ai schimbării. Tinerii sunt cei care cred cel mai mult în capacitatea organizațiile non-profit, dar și în politicieni și în ei înșiși de a produce schimbare.
Dintre factorii care contribuie la atitudinea de creator al schimbării, nevoile prezente ale societății continuă panta ascendentă începută din aprilie 2021 (78%). Autoeducația rămâne pe primul loc (93%), urmată de educația primită în școală (81%), educația primită în școală (69%) influența persoanelor admirate (62%), modelele occidentale (58%) în timp ce ONG-urile, la prima măsurătoare, sunt menționate de 48% dintre respondenți.
Cât privește persoanele pe care le admiră, respondenții au menționat profesorii – 88% total eșantion, medicii (85%), șeful de la muncă (78%), persoanele publice (69%) și politicienii (54%) fiind într-o fază ascendentă față de ultima cercetare.
Un aspect pozitiv relevat de barometru este faptul că se menține constantă percepția că fiecare dintre noi poate fi un creator al schimbării, cu un procent de 84%. Topul creatorilor percepuți ai schimbării nu se schimbă în ultimii ani, instituțiile statului fiind menționate pe locul 2 (40%), iar biserica pe 3 (23%).
„Ashoka își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabilă să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Noi credem foarte tare că prin colaborare, empatie și lucru în echipe flexibile putem accelera schimbările sistemice din societate de care avem nevoie pentru a reduce inegalitățile și că antreprenoriatul social este cea mai rapidă și sigură cale pentru o schimbare sistemică.
Barometrul actual subliniază încă o dată nevoia ca societatea civilă să susțină și să implice tinerii în acțiuni concrete, care să îi motiveze să își atingă adevăratul potențial de creatori ai schimbării. Anul acesta, împreună cu partenerii noștri vom susține programe și spații de întâlnire și networking pentru a facilita schimburi de idei, astfel încât să punem bazele unor schimbări sistemice care să reducă din inegalitățile și discrepanțele societății în care trăim.
De asemenea, vom continua să susținem, promovăm și popularizăm antreprenoriatul social, atât prin evenimente locale, cât și prin facilitare de informații, cursuri de formare și know-how din rețeaua globală Ashoka și partenerii internaționali” a subliniat Ana Murray, Country Director, Ashoka România.
Ashoka România și-a propus ca barometrul privind atitudinea și percepția românilor despre rolul de „creatori ai schimbării” în societate să devină recurent, la fiecare șase luni, astfel încât să putem cartografia atât comportamentele românilor cu privire la antreprenorii sociali, cât și percepția despre importanța unor creatori ai schimbării. Aceasta este a cincea ediție a barometrului, puteți vedea aici cele mai recente rezultate ale barometrului din mai 2021 și octombrie 2021.
Despre viziunea Ashoka asupra tinerilor
La Ashoka, știm că tinerii de pretutindeni reprezintă un motor de creștere și un impact pozitiv asupra comunităților lor. Prin colaborarea cu educatorii, școlile, părinții și companiile, creăm un mediu în care tinerii pot conduce și pune în practică cele patru “abilități de bază ale schimbării”: Empatie, Leadership colaborativ, Cultură fluidă a echipelor de echipe și Crearea de schimbare.
Asigurându-ne că fiecare copil stăpânește empatia pentru crearea schimbării, influențăm o abilitate fundamentală esențială pentru tineri. Acest lucru asigură faptul că, pe măsură ce cresc, ei identifică problemele care îi pasionează în comunitățile lor (empatie), proiectează soluții pentru acestea (leadership) și creează echipe cu care să lucreze (Lucru în echipă), își dezvoltă reziliența și motivația intrinsecă (spirit antreprenorial) pentru a continua să creeze schimbări pozitive.
Definim în mod ambițios impactul ca fiind schimbarea de mentalitate la scară largă, cea în care comportamentele sociale se schimbă. Teoria noastră despre schimbarea tinerilor este ghidată de faptul că un tânăr, în mod individual, la nivelul școlii sau al altor tineri din întreaga comunitate, știe sau nu dacă este un creator de schimbare.
Despre studiu
Studiul a fost realizat de IZI data, datele obținute fiind raportate în comparație cu un studiu comandat de Ashoka România în 2021, pe 1012 respondenți, reprezentativ național urban, autoadministrat online. Pentru studiul din decembrie 2021, s-a folosit metodologia Omnibus, chestionar online autoadministrat. Publicul studiului a fost reprezentat de bărbați și femei, peste 15 ani, utilizatori de internet, pe un eșantion stratificat pe structura național urbană a României, 1012 respondenți. Toți respondenții studiului s-au încadrat în următoarele socio-demografice: 51% femei și 49% bărbați, cu vârste cuprinse între 15-24 ani (11%), 25-34 ani (21%), 35-44 ani (24%), peste 44 de ani (44%). 47% dintre respondenți au educație medie, 48% au educație superioară și 4% educație inferioară. Dintre cei care au răspuns, 60% au copii, 40% nu au. Ca situație financiară a publicului, 46% dintre respondenți înregistrează venituri între 1.000-3.000 de lei, 20% sub 1.000 de lei, 29% peste 3.000 de lei.