- Cum mass-media convențională a propulsat Barca lui Zoe spre proiecte mai ambițioase
- Campania #ecoUsubacvatic a fost un succes în parte datorită aparițiilor în mass-media, ajungând la potențialii clienti acolo unde erau ei. Un alt factor a fost interacțiunea directă (experiența) cu brandul în sine.
Barca lui Zoe are o misiune clară: să încurajeze dragostea și respectul față de natură prin educația subacvatică și ecologică.
“Când intrăm în contact cu natura, când o privim cu adevărat, abia atunci ea ni se arată. Așa este și cu mediul subacvatic. Până nu deschidem ochii sub apă nu știm ce și cum este sub luciul ei.” spune Zoe, inițiatoarea proiectelor.
Conexiunea cu Natura și beneficiile activităților subacvatice pot fi simțite doar în viața reală, în ciuda performanțelor extraordinare în domeniul tehnologiei. Așadar, pentru a ne îndeplini misiunea, mizăm mai ales pe experiențe autentice în offline.
Scufundarea într-un mediu complet nefamiliar, senzațiile străine pentru corpul obișnuit pe uscat, pot să descurajeze explorările. Tocmai pentru a înlătura frica de apă și pentru a deschide accesul (și apetitul) către lumea subacvatică cu toate minunile ei, Barca lui Zoe a lansat cu sprijinul Decathlon România un #ecoUsubacvatic.
Astfel fiecare participant a avut ocazia să fie ecoul de care Natura are nevoie pentru a rămâne sănătoasă și pentru a ne putea servi esența vieții. Ecoul a fost preluat de peste 700 de participanți pe toată lungimea litoralului românesc.
În campania #ecoUsubacvatic participanții au primit experiențe subacvatice de tip snorkeling sau scuba diving în schimbul unui sac de gunoi adunat de pe plajă.
Promovată în online și media, campania a câștigat teren pe canalele convenționale de mass-media, care au atras cei mai multi participanți.
Fiind o acțiune în sezonul de vară, cu parteneri și puncte de lucru pe toată lungimea litoralului, campania a avut vizibilitate crescută și a ajuns atât la localnici cât și la turiști.
Iar numeroasele aparitii în mass-media au facilitat lansarea următoarelor proiecte, precum orele tematice în cadrul Școlii Altfel sau Experiența Eco.
[lată vs răsplată: Eliminarea plății în bani și solicitarea caracterului voluntar de a ecologiza plaja au reprezentat, pentru mulți, imboldul de care aveau nevoie.
Au simțit că pot să facă parte din schimbarea pe care o doresc în lume și să-și depășească limitele. Astfel, localnicii și turiștii au avut oportunitatea de a-și manifesta activ grija pentru natură și de a fi răsplătiți pentru asta prin o experiență inedită.
Cu un astfel de interes, targetul de gunoaie strânse a fost depășit cu 20%.
Interacțiunea directă, vântul din vele
Interacțiunea directă cu Barca lui Zoe este o plăcere. Așa se întâmplă de regulă cu oamenii pasionați, au un magnetism aparte. Și reușesc fără efort și fără artificii să trezească interesul pentru cauza lor și chiar să îi activeze pe cei din jur.
Împreună cu un ghid de încredere prin care devine clară importanța naturii și simplitatea explorărilor de sub apă, se creează atmosfera prielnică experienței subacvatice.
Apoi urmează momentul culminant: când participanții simt pe propria piele imersiunea, mediul lipsit de gravitație, exersează tehnici diferite de respirație și încep să deschidă ochii sub apă.
O experiență care pentru 70% dintre participanți a însemnat depășirea fricii de apă, iar pentru 100% a însemnat descoperirea unei noi forme de trăire. Astfel, impactul emotional este unul profund, cu puternice reverberații la nivelul conștientului.
Acesta este cel mai important moment, atunci are loc schimbarea de perspectivă cu adevărat. Când, pe lângă peisajele bizare, începe să se întrevadă și importanța mediului subacvatic. Conștientizarea atrage de la sine cultivarea sentimentelor de responsabilitate și creșterea respectului față de natură, îndeplinind misiunea Bărcii.
Prin campania #ecoUsubacvatic, Zoe a început să își construiască un renume, pe lângă cel de susținător al explorărilor subacvatice și unul de iubitor/protector al naturii. Un renume care, datorită prezenței în mass-media și în sferele de specialitate, a generat o imagine de încredere și a favorizat extinderea activitătii în alte proiecte, precum participarea în școli în cadrul Săptămânii Altfel.
“Copiii de azi sunt adulții de mâine, așa că ne îndreptăm atenția asupra lor pentru a-i ajuta să conștientizeze la momentul potrivit ce rol joacă în mediul în care trăiesc.” spune Zoe.
În Școala Altfel, copiii au făcut cunoștință cu lumea subacvatică prin ochelari de realitate virtuală pentru început.
Au ascultat povești, au învățat despre importanța protejării naturii, s-au jucat cu scoici și au testat echipamente.
Inovația VR s-a dovedit a fi un ingredient de succes, Barca lui Zoe având peste 5000 de elevi înscriși pentru sesiunea Decembrie 2019 – Martie 2020.
Din nou, experienta live a lăsat cea mai adâncă amprentă. Stimularea senzorială, împreună cu informațiile interesante prezentate într-o formă placută, interactivă, i-au ajutat pe copii să înțeleagă motivele pentru care e nevoie să adoptăm un comportament responsabil cu natura.
Feedback-ul a fost unul deosebit, elevii fiind încântați de misiunea lor de a proteja natura și mulți dintre ei implicându-se activ în activități subacvatice sau ecologice.
Cu toate că pandemia a oprit o parte din acțiunile live ale Bărcii lui Zoe a oferit un moment de introspecție și respiro. Pentru un pasionat al snorkelingului, perioada de lockdown a reprezentat un adevărat prilej să perfecționeze tehnicile de respirație și să inspire o stare de calm, lucru care s-a resimțit în activitatea din mediul virtual, unde rolul și poziția Bărcii s-au conturat cu atât mai puternic.
Conturile de Facebook și Instagram au crescut organic, iar campaniile precum #calmsubapă sau #remindertoself Suntem 70% apă au generat o stare de liniște, o schimbare în perspectivă și au adus o doză în plus de control într-o perioadă tulbure.
Coordonatele sunt aceleași, doar oamenii s-au înmulțit. Folosind valul generat de proiectele promovate în mass-media și notorietatea aferentă, extinderea către noi orizonturi se petrece lin.
Dezvoltând servicii precum organizarea de team building-uri sau Experiența Eco (care funcționează pe sistemul unui sac de gunoi adunat de pe plajă în schimbul cazării, pentru o noapte, la bordul velierului Barca lui Zoe), se menține direcția chiar fără aportul mass-mediei. S-au putut atinge ținte precum #zerowaste.
În prezent se lucrează acum la instruirea mateloților, pentru ca viitoarele ediții ale #ecoUsubacvatic și ale Școlii Altfel, precum și multe alte proiecte frumoase, să ajungă mai departe.
Despre autor:
Zoe – suflet, activist pentru protecția mediului, fondator al Asociației Barca lui Zoe și inițiator al programelor de educație alternativă.
Aflați mai multe despre proiect pe www.barcaluizoe.ro și pe pagina de Facebook.