Vestea proasta este – asa cum toata lumea stie – ca bancile traverseaza o perioada dificila in Europa. Criza a lovit dur sistemul bancar si provocarile vor continua si in urmatorii ani. In afara de presiunea impusa de reglementarea sistemului bancar, comportamentul clientilor si al angajatilor s-a schimbat semnificativ, in special ca urmare a digitalizarii. Acest document de pozitie trage un semnal de alarma asupra situatiei dificile cu care se confrunta institutiile financiare. Batalia pentru profitabilitate este in plina desfasurare si este nevoita sa fie mai acerba decat a demonstrat modelul nostru de calcul.
Cu toate acestea, vestea buna este ca bancile au la indemana parghii de care se pot ajuta in lupta pentru profitabilitate. Sase dintre acestea sunt prezentate in studiul “Bancile in 2020. Ghid pentru provocarile care vor veni”, realizat de EUROGROUP CONSULTING cu sprijinul Ensight Management Consulting.
Mobilizarea este prima parghie. Bancile sunt sfatuite sa isi coopteze angajatii, unindu-i pentru a reusi impreuna sa indeplineasca sarcina imensa de a controla veniturile si costurile in viitor. Este necesara o forta de munca mobilizata pentru a putea face fata provocarilor si oportunitatilor aduse de digitalizare, industrializare, stabilirea preturilor, complexitatea sistemelor IT si noile piete. Mobilizarea nu este doar una dintre parghii, este un concept global care potenteaza toate parghiile urmatoare.
Stabilirea preturilor trebuie, de asemenea, reconsiderata. Disponibilitatea clientilor de a plati pentru serviciile de zi cu zi si dorinta pentru mai multa transparenta solicita modele de pret inovatoare, care ar puteaa fi conectate, de exemplu, in mod direct cu profilul clientului.
Digitalizarea progreseaza in mod inevitabil pe piata bancara, iar bancile trebuie sa se adapteze noului mod de lucru. Ar putea, de exemplu, sa includa clientii in procesele de dezvoltare a portofoliului de produse. Digitalizarea ofera, de asemenea, o sansa pentru a reduce costurile in mod semnificativ, prin reorganizarea retelei de sucursale, precum stabilirea unei sucursale emblematice sau prin cuplarea celor existente cu alte afaceri. Chiar cand vine vorba de lansarea unui nou produs sau unei noi linii de servicii – sociatetile non-bancare se amesteca in businessul traditional bancar, asa ca bancile de ce sa nu se gandeasca la dezvoltarea pe piete noi?
Industrializarea este un subiect intens dezbatut, cu toate acestea, cu greu putem spune ca bancile s-au adaptat cu adevarat pana in momentul de fata – exista inca un mare potential care poate fi exploatat si costuri care pot fi reduse.
Sistemele IT rigide si supradimensionate ale multor banci se pot transforma intr-o alta economie de costuri, printr-o gestionare atenta a complexitatii existente. Este necesara o abordare pe trei directii: de stabilire a unei arhitecturi IT, de livrare si management informatic, cu scopul de a ajunge la o asa-numita “complexitate controlata”.
Toate parghiile de mai sus sunt descrise in detaliu in acest studiu, care va ofera o perspectiva clara asupra aspectelor care pot fi imbunatatite pentru a castiga batalia pentru profitabilitate. Studiul vine, de asemenea, cu exemple din viata reala pentru a dovedi afirmatiile prezentate.
Informatii suplimentare sunt disponibile la cerere, in versiunea completa a studiului.