Kim Fournais
Fondator și CEO
Rezumat: Pentru a fi cu adevărat competitiv în această lume în evoluție rapidă, băncile trebuie să-și pună clienții pe primul loc și să-și regândească strategiile de IT pentru a aborda noile presiuni competitive din partea giganților tech. De aceea parteneriatele în tehnologia white-label au atât de mult sens.
Decăderea băncilor a fost prezisă de câteva ori de-a lungul istoriei. În anii 90, s-a spus că „serviciile bancare sunt necesare, dar băncile nu sunt”, iar pentru bănci aceste prognoze sumbre au recâștigat un nou avânt în ultimii ani. Serviciile fintech ce oferă o clienților o experiență digitală relevantă și impecabilă fac ca băncile să pară prăfuite și greoaie. În același timp, giganții tech precum Apple, Tencent și Alibaba evoluează rapid în zone asociate de obicei mai degrabă cu instituții financiare tradiționale.
Majoritatea băncilor au întârziat la petrecerea digitală. Acest lucru este evident pentru toată lumea. Cu toate acestea, în ciuda dificultăților evidente, zvonurile despre decesul băncilor sunt extrem de exagerate. Dacă băncile au curajul să ia deciziile corecte, au un viitor strălucit în față.
În opinia noastră, pentru a avea succes, banca viitorului construiește pe o fundație în care toată lumea are de câștigat pe termen lung și pune clienții în centrul operațiunilor sale. Viitorul aparține băncilor care recunosc că cererea digitală tot mai mare din partea clienților nu este satisfăcută doar prin extinderea unui departament de IT în permanentă creștere. Așteptările tot mai mari cu privire la experiențele digitale din partea clienților și numeroasele oportunități pe care le oferă noua tehnologie necesită un model de business deschis cu un accent deosebit pe punctul forte de bază al băncii – deservirea clienților.
Majoritatea băncilor au fost obișnuite să-și construiască propriile sisteme pentru a acoperi bucăți mari ale lanțului valoric pentru a face față oportunităților și provocărilor aduse de digitalizare. De aceea, majoritatea băncilor de azi dezvoltă, în esență, aceeași tehnologie și aceleași soluții digitale. Este foarte ineficient ca toată lumea să facă acest lucru, este o cursă prostească la care să participi. Doar unul poate fi cel mai bun, așa că de ce să nu profiți de serviciile oferite de cei mai buni furnizori, în loc să le dezvolți în cadrul companiei?
Acest model vechi este, în mod clar, nesustenabil pe termen lung deoarece studiile au arătat că aproape 80% din bugetele anuale de IT ale băncilor europene sunt folosite exclusiv pentru a rula și menține sistemele IT preexistente. Din acest motiv, mai rămân puține resurse pentru inovație reală și confruntarea cu competiția dură din partea serviciilor fintech și a giganților tech.
Din punctul nostru de vedere, banca viitorului nu dezvoltă prea mult tehnologie pe cont propriu. Banca viitorului își ajută clienții să navigheze prin lumea tot mai complexă a aplicațiilor și a soluțiilor fintech inteligențe, selectând manual cele mai bune soluții și ambalându-le eficient. Aderând la această platformă sau model de piață, băncile pot construi o experiență de client cu costuri mici, flexibilă și la cel mai înalt nivel. Flexibilitatea de a avea un model deschis ușurează adăugarea de servicii noi fără ca costurile și complexitatea să fie mari.
Pentru bănci, competența lor de bază este de a deservi clienții. Cu toate acestea, accentul pus pe clienți este mult prea adesea tulburat de către o infrastructură IT învechită. Într-un moment dominat de tehnologia flexibilă și soluțiile cloud, nu este logic faptul că multe bănci încă se bazează pe vechile servere centrale.
Atunci când o bancă trece la un model mai deschis, nu doar că are beneficiul unei flexibilități mai mari, ci și al unor costuri mai mici. Banca creează, de asemenea, o fundație mult mai puternică pentru ca toată lumea să aibă de câștigat pe termen lung. Operarea ca platformă deschisă înlătură orice stimulente în promovarea propriilor produse și servicii, ceea ce multe bănci fac astăzi, și pune fundația către punerea intereselor clienților pe primul loc ceea ce, în opinia noastră, este condiția prestabilită clară a succesului pe termen lung.
Acele bănci care îndrăznesc să facă pasul de la dezvoltarea tehnologiei in-house la a deveni cu adevărat bănci deschise ce operează ca piețe sau platforme au un viitor strălucit. Într-adevăr, odată cu apariția soluțiilor pe bază de cloud, acel viitor nu este prea departe.
În 2001, Saxo Bank a semnat parteneriatul nostru white-label pentru ca o bancă să ne folosească tehnologia pentru a-și servi mai bine clienții și de multă vreme susținem că parteneriatele sunt viitorul sectorului financiar. Evoluția nu a avut loc atât de rapid pe cum mă așteptam, dar cu siguranță este din ce în ce mai accelerată. Tot mai multe bănci încep să înțeleagă că infrastructura IT învechită este cel mai mare obstacol și că nu mai e nevoie să-și dezvolte propria tehnologie. Este pur și simplu prea scumpă, mai ales date fiind cerințele de reglementare, iar lumea evoluează mult prea rapid.
Băncile au marea oportunitate de a concura împotriva companiilor fintech și a marilor companii tech, căci au resursele și bazele mari de clienți fideli, dar această fundație solidă se poate distruge cu ușurință dacă acestea insistă să-și construiască propriile sisteme, produse și soluții.
Câștigătorii vor fi cei care se concentrează pe oferirea unei experiențe personalizate în funcție de nevoile clientului individual. Acest lucru se poate realiza doar prin colaborarea cu parteneri specialiști, fiecare putând furniza sub-elementele care, împreună, formează o experiență a clientului unică și impecabilă cu cel mai mic cost posibil, punând pe primul loc interesele clienților.