Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Autoritatile, producatorii si societatea civila vor “paine curata”

Aşa cum a prevazut in planul de activitati si obiective, Campania “Vreau Paine Curata” a prezentat la 100 de zile de la lansare, primele rezultate.

In acest context, astazi, 14 decembrie 2006 la Hotel Parliament, Campania “Vreau Paine Curata” împreună cu partenerii săi au expus in fata presei acţiunile întreprinse pentru soluţionarea sesizărilor făcute de consumatorii de pâine şi produse de panificaţie prin intermediul Telverde 08008PAINE (0800872463) si pe site-ul www.vreaupainecurata.ro , cât şi a autosesizărilor.

Sesizarile, gestionate de APC Romania, una din organizaţiile neguvernamentale iniţiatoare ale campaniei, vizează drepturile de consumator, siguranţa alimentară şi evaziunea fiscală. Acestea au fost înaintate autorităţilor de competenţa cărora sunt dispunerea efectuării de controale şi luarea de măsuri.

Presedintele campaniei, Gratziela Bahaciu a precizat atat realizarile cat si dificultatile intampinate pe parcursul primelor 100 de zile ce s-au scurs de la lansarea oficială.
    
La conferinta au participat reprezentantii autoritatilor implicate in campanie – dl. Marian Avram, presedintele Autoritatii Nationale Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), dl. Adrian Cucu, comisar general Garda Financiara Romana (GFR), d-na Anica Popa, sef serviciu  Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), dl. Daniel Velicu, consilier in cadrul Directiei Implementare Politici Sectoriale a Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), precum  si reprezentantul industriei de morărit şi panificaţie – dl Aurel  Popescu, presedintele ROMPAN.

RAPOARTELE  DE ACTIVITATE ALE AUTORITĂŢILOR  DUPA PRIMELE  100 DE ZILE

Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA)

Preşedintele ANSVSA, dl Marian Avram a precizat că era nevoie de implicarea societăţii civile în problema existentă pe piaţa de morărit şi panificaţie, iar parteneriatul cu campania „Vreau Pâine Curată” este binevenit.

70% din totalul unităţilor cu profil industrie alimentară sunt reprezentate de unităţi de morărit şi panificaţie. Aceste unităţi nu au fost controlate înainte de 2004 decât sub aspectul carnetelor de sănătate ale angajaţilor, a grupurilor sanitare şi a echipamentelor de protecţie.

De asemenea, nu a existat o evidenţă clară a unităţilor din domeniul morărit şi panificaţie.
Din anul 2004, Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară a căpătat şi competenţe pe siguranţa alimentară controlând acum aspecte legate de implementarea legislaţiei specifice, controlul aplicării normelor de siguranţă alimentară, a noului Pachet de Igienă.

Au fost identificate şi evaluate mai mult de 8500 de unităţi de producţie în domeniul morărit şi panificaţie (2000 cu profil morărit şi mai mult de 6500 panificaţie). Dintre acestea, 35% nu corespund din punct de vedere al siguranţei alimentare şi, dacă nu iau măsuri, vor fi închise după 1 ianuarie 2007.

Din totalul celor 8500 de unităţi de morărit şi panificaţie, 2400 nu îndeplinesc condiţiile impuse de noul pachet de igienă.

Începând cu 1 ianuarie 2007, vor fi angajaţi 250 de inspectori sanitar veterinari în fiecare circumscripţie, pentru a putea asigura un control mai bun şi eficient.

În acelaşi timp, este nevoie de parteneriate cu societatea civilă care să conducă la informarea şi schimbarea mentalităţilor, atât a producătorilor, cât şi a consumatorilor.
Săptămânal există un schimb de informaţii între Campania „Vreau Pâine Curată” şi Autoritatea Naţională Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor cu privire la sesizările înaintate şi modul în care acestea au fost rezolvate.

GARDA FINANCIARĂ (GF)

Şeful Gărzii financiare, dl comisar general Adrian Cucu a precizat că nu poate exista o pâine curată decât dacă aceasta include şi aspectul fiscal şi ca instituţia pe care o conduce s-a implicat în această campanie în măsura competenţelor legale.

Problema principală legată de evaziune a fost prezentată astfel: „imaginaţi-vă un orăşel în care producătorul încarcă câţiva saci de grâu în portbagajul maşinii, îi duce la moară, macină făina şi până la ora 7.00 totul este închis, nerămânând urme ale celor 100, 200 sau 300 de kg de pâine fabricate”.

Controalele s-au soldat cu 300 de unităţi suspendate pentru ca nu utilizau case de marcat, deci producţia pe care o aveau era clandestină.

În anul 2006 s-a înregistrat un consum ilicit de 2500 tone de cereale echivalentul a 110 miliarde de lei vechi. Pentru 28 de cazuri, Garda Financiară a sesizat Parchetul.
Dl comisar general a afirmat că datele furnizate prin intermediul sesizărilor Campaniei „Vreau Pâine Curată” au fost de folos pentru identificarea şi soluţionarea problemelor.
Garda Financiară îşi propune ca în anul următor să continue acţiunea de verificare a existenţei şi utilizării caselor de marcat. În 2006 au fost închise mai mult de 200 de unităţi din lipsa caselor de marcat.

Dl comisar general a afirmat că problema mare întâmpinată în timpul controalelor a fost aceea că opinia publică se aliază cu producătorii, nefiind conştienţi de implicaţiile evaziunii fiscale. De asemenea, a precizat că în 2006 a crescut numărul unităţilor care şi-au cumpărat şi utilizează casele de marcat.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)

D-na Anica Popa sef serviciu ANPC a mentionat ca ANPC prin organele sale teritoriale, a desfăşurat la nivel national o acţiune de control privind calitatea, modul de etichetare şi comercializare a painii si produselor de panificatie.
Controlul a cuprins 1014 agenţi economici, constatându-se abateri la 94 % din agenţii economici controlaţi. A fost verificată cantitatea de circa 50 tone de paine si produse de panificatie, din care circa 34 tone (68%) nu se încadrau în prevederile legale în vigoare privind protecţia consumatorilor.

Măsurile luate împotriva deficienţelor au fost:  oprirea temporară de la comercializare a peste 25 tone de paine si produse de panificatie în valoare de 51 mii lei RON, până la remedierea neconformităţilor constatate, oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a circa 1700 kg de paine si produse de panificatie în valoare de 3,58 mii lei RON care erau improprii consumului uman, aplicarea de 953 sancţiuni contravenţionale din care 236 avertismente si 717 amenzi în valoare de 267000 lei RON pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

Abaterile constatate au fost: depistarea de paine si produse de panificatie cu modificari organoleptice si fizico-chimice, astfel: paine alba care prezenta suprafata arsa si deformata, paine insuficient crescuta, aplatizata, covrigei, saratele si fursecuri care aveau suprafata arsa, miros si gust nespecific, de ranced, paine care prezenta lipituri laterale, suprafata crapata si deformata, paine alba, tip franzela care prezenta miezul crud, insuficient, basici arse la partea superioara, cu particule caramelizate la partea inferioara de contact cu vatra.

De asemenea, s-a constatat că peste 53 % din produsele comercializate nu ofereau consumatorilor informaţiile obligatorii care să permită alegerea sortimentului dorit, astfel: lipsa denumirii sub care se vinde produsul; lipsa inscriptionarii denumirii si/sau a adresei producatorului; lipsa inscriptionarii cantitatii nete; lipsa inscriptionarii listei ingredientelor; inscrierea in lista ingredientelor a aditivilor utilizati, fara a se mentiona numele specific sau codul CE; lipsa ingredientului „sare iodata” din lista ingredientelor, contrar prevederilor art.3 din HG 568/2002 privind iodarea universală a sării destinată consumului uman, cu modificările ulterioare; lipsa inscriptionarii datei durabilitatii minimale la painea alba feliata; inscriptionarea eronată a datei durabilităţii minimale; inscrierea de menţiuni nutriţionale fără a se efectua etichetarea nutriţională; nerespectarea prevederilor legale referitoare la afisarea, in structurile de vanzare cu amanuntul, a denumirii furnizorului de paine, a denumirii produselor livrate si a pretului de vanzare cu amanuntul al acesteia, exprimat in lei/kg si lei /bucata, conform prevederilor art. 11. alin (3) din OG nr.12/2006.

Patronatul Roman din Industria de Morarit si Panificatie si Produse Fainoase (ROMPAN)

Reprezentantul Rompan, dl Aurel Popescu a subliniat ca era necesară o implicare a societăţii civile în mediatizarea situaţiei existente pe piaţa produselor de morărit şi panificaţie, precum şi în lupta comună cu o autorităţilor pentru a avea o pâine curată.

Dl Aurel Popescu, Preşedintele ROMPAN a subliniat faptul că dacă producătorii se prezintă în faţa autorităţilor şi solicită să fie controlaţi, înseamnă că situaţia este cu adevărat gravă.
Reprezentanţii industriei solicită de la autorităţi ajutor pentru cei care vor să respecte legea, asigurarea unui climat onest, de concurenţă loială.
În acest sens, trebuie schimbate mentalităţi şi trebuie acţionat în sensul alinierii tuturor la condiţiile de igienă şi calitate impuse de Uniunea Europeană.

Astfel, producătorii din ROMPAN au investit peste 300 milioane de EURO pentru implementarea normelor de siguranţă alimentară, a noului Pachet de Igienă.
De asemenea, dl Popescu a precizat măsurile luate de autorităţi împotriva evaziunii fiscale sunt prevăzute în Ordonanţa 12/2006: eliberarea certificatelor de depozit, dotarea morilor cu cântare pe flux la intrarea şi la ieşirea din moară, magazinele să fie dotate cu case de marcat, iar la vânzare să se afişeze denumirea produsului, sortimentul, preţ pe kilogram şi preţ pe bucată. Acestea sunt obligatorii încă de la data de 17 august 2006, iar implementarea noului pachet de igienă până la sfârşitul anului 2006.

Bucuresti, 15.12.2006

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.