Modernizarea mediului de lucru sporeşte eficienţa forţei de muncă ● Forţa de lucru umană rămâne o componentă importantă în procesul de producţie ● 60 de roboţi ultrauşori în producţia de serie până la jumătatea anului.
Bucureşti/München. BMW Group continuă modernizarea proceselor de producţie ale companiei. Automatizarea inovatoare şi sistemele de asistenţă de ultimă oră oferă un potenţial ridicat pentru staţiile de lucru. În consecinţă, se vor putea reduce şi mai mult sarcinile obositoare şi neergonomice, ceea ce va oferi angajaţilor şansa de a-şi utiliza cel mai bine calităţile cognitive unice. Dacă, în trecut, omul şi maşina lucrau în zone diferite izolate prin garduri de protecţie, acest decor s-a schimbat în ultimii ani: roboţi ultrauşori moderni, dispozitive inteligente şi exoscheleţi susţin lucrătorii ca parte directă a mediului de lucru al oamenilor în producţie, ceea ce face sistemul de producţie mai flexibil şi mai adaptabil.
Christian Dunckern, director BMW Group Production System, Planning, Toolmaking and Plant Engineering: “Digitalizarea permite BMW Group să influenţeze o gamă tot mai mare de opţiuni prin care sistemul de producţie să avanseze sub mai multe aspecte. Mai mult ca niciodată, oamenii devin designeri ai locurilor lor de muncă şi pot oferi răspunsuri la întrebările unei producţii de automobile din ce în ce mai complexă”.
Utilizare cu scop precis a sistemelor de asistenţă şi a roboţilor ultrauşori
Alocarea rolurilor între lucrători şi utilajele disponibile este clară: nivelul lor ridicat de competenţă şi abilităţile creative şi cognitive fac oamenii să fie potriviţi pentru sarcini care se concentrează pe crearea de valoare reală, activităţi cu precizie specifică şi gestiune a calităţii. Pe de altă parte, sistemele de asistenţă susţin oamenii în îndeplinirea unor sarcini obositoare şi repetitive care constituie o solicitare de rutină. În producţie, roboţii ultrauşori nu necesită puncte fixe suplimentare şi sunt relativi mobili în utilizare. Mai mult, pot lucra direct cu oameni. Ca regulă, utilizarea sistemelor de asistenţă înseamnă găsirea soluţiilor mai accesibile pentru obiectivul respectiv, întotdeauna cu accent pe beneficiul specific ce va fi obţinut.
Omul şi maşina îşi reunesc punctele forte
Încă din 2013, BMW Group a comandat un prim robot ultrauşor care a ajuns printre angajaţi la linia de asamblare a uzinei BMW Group din Spartanburg (SUA). Miss Charlotte, aşa cum a fost botezat robotul de către angajaţi, încă este folosit pentru montarea izolării fonice a uşilor, dar multe lucruri s-au schimbat de atunci. În prezent, peste 40 de roboţi ultrauşori sunt utilizaţi la uzinele BMW Group; un total de 60 de roboţi vor fi în uz până la jumătatea anului. Ei efectuează sarcini care ar fi obositoare fizic pentru angajaţi şi deseori pun probleme deosebite din cauza nivelului ridicat de precizie pe care o solicită şi a repetitivităţii pe care o implică.
La uzina BMW Group din Dingolfing, de exemplu, un robot ultrauşor montat pe tavanul zonei de asamblare a transmisiei ridică angrenajele conice, care pot cântări până la 5,5 kilograme, şi le potriveşte cu acurateţe fără a exista riscul deteriorării roţilor dinţate. În zona de producţie, angajaţii şi roboţii conlucrează alături într-un spaţiu închis fără garduri de protecţie. Senzorii de siguranţă monitorizează funcţiile în orice moment şi opresc procesul imediat ce este detectat vreun obstacol, astfel că nu există riscul unor accidentări.
La fel de dificilă este aplicarea adezivului la parbrize. Aceasta pentru că adezivul vâscos trebuie repartizat pe o suprafaţă mare de sticlă printr-o singură aplicare şi fără vreo fluctuaţie a grosimii filmului. La uzina BMW Group din Leipzig, această sarcină este realizată de un robot ultrauşor care lucrează direct pe linia de asamblare alături de angajaţi.
Dar roboţii ultrauşori devin din ce în ce mai prezenţi şi în zone unde roboţii mari lucrează în spatele gardurilor de protecţie. Flexibilitatea roboţilor, cerinţele reduse de spaţiu şi nivelul ridicat de siguranţă asigură accesul oamenilor în zone care erau până de curând restricţionate. Datorită gamei largi de posibile utilizări, roboţii ultrauşori deschid un nou potenţial în domeniul automatizării tradiţionale şi oferă lucrătorilor o mai mare libertate de implementare a îmbunătăţirilor.
În prezent, cooperarea directă om-maşină este posibilă şi cu roboţii industriali mari. În zona de montare a transmisiilor de la uzina BMW Group din Regensburg, un lucrător operează un robot industrial mare la staţia de prindere în şuruburi. În timp ce un sistem bazat pe laser susţine procesul de plasare a robotului industrial, poziţia exactă este determinată de lucrătorul calificat. Ideea acestei aplicaţii a fost dezvoltată chiar de echipa de la faţa locului.
Ca şi în alte cazuri de utilizare, siguranţa este mereu prioritatea principală: în cazul în care o persoană se apropie prea mult de robot în timp ce acesta ajunge în poziţie, tehnologia de ultimă oră încetineşte mişcarea braţului robotului, dacă este nevoie până la oprire completă, înainte să apară vreun pericol. Din cauza forţelor mari necesare în procesul de prindere în şuruburi, această sarcină specială nu poate fi realizată de un robot ultrauşor.
Asistenţi digitali de producţie pentru susţinerea angajaţilor
Până la începutul noului mileniu, telefoanele erau folosite, în principal, numai pentru efectuarea apelurilor telefonice. În prezent, ele îndeplinesc o mare varietate de funcţii. Şi, aşa cum mediul nostru de viaţă se schimbă zilnic, la fel se întâmplă şi cu mediul zonele de producţie.
Astfel, mănuşile de lucru pot fi echipate cu scanere de coduri de bare pentru a se elimina etapele greoaie de luare a scanerului, scanarea obiectului şi punerea dispozitivului la loc. Procesul de scanare este activat acum de către lucrători prin apăsarea unui buton de pe degetul arătător cu degetul mare. Astfel, procesele individuale de producţie pot accelerate, ceea ce duce la îmbunătăţirea calităţii proceselor şi a ergonomiei la locul de muncă. Până la sfârşitul anului, în cadrul BMW Group vor fi utilizate 230 de asemenea mănuşi de lucru inovatoare.
Un alt exemplu este utilizarea aplicaţiilor augmented reality pe dispozitive inteligente precum tablete, pe care imaginea unei componente poate fi suprapusă cu specificaţii virtuale. Apoi, tableta compară şi evaluează stările actuale şi ideale, ceea ce permite lucrătorului să determine dacă partea se potriveşte cu cerinţele-ţintă şi să identifice şi să rezolve din timp posibilele probleme. Aplicaţiile augmented reality sunt folosite la BMW Group în validarea conceptelor în fază iniţială, în inspecţiile iniţiale ale eşantioanelor şi acceptarea uneltelor la furnizori, precum şi în întreţinerea sistemelor în funcţionare.
Exoscheleţii inovatori purtaţi direct pe corp sunt o structură externă de susţinere a corpului. BMW Group utilizează exoscheleţi atât pentru partea superioară, cât şi cea inferioară a corpului. Vesta exoschelet pentru partea superioară întăreşte mişcarea braţelor oamenilor care trebuie să efectueze sarcini obositoare. Legăturile vestei au un suport mecanic integrat cu arc care oferă braţelor o rezistenţă mai mare. În prezent, 24 dintre aceste veste exoschelet sunt utilizate în producţia de serie a uzinei BMW Group din Spartanburg; alte 44 vor fi adăugate de-a lungul anului.
Exoscheleţii pentru partea inferioară a corpului pot fi găsiţi în zonele de producţie a numeroase uzine BMW Group din Germania. Acţionând ca un suport tip scaun, acest tip de exoschelet îmbunătăţeşte postura lucrătorilor şi oferă ajutor în realizarea sarcinilor de asamblare care necesită o poziţie ghemuită sau rămânerea în alte poziţii care ar putea afecta sănătatea oamenilor. Suplimentar, structura de susţinere a picioarelor poate transforma statul prelungit în picioare în şezut şi astfel îmbunătăţeşte confortul şi flexibilitatea condiţiilor de muncă. Exoscheletul constă din atele mobile care pot fi ataşate de picioare sau tors şi blocate în diferite poziţii. În prezent, uzinele BMW Group din Germania utilizează 11 exoscheleţi pentru partea inferioară a corpului.
Eficienţă la locul de muncă – mai mult spaţiu pentru creativitate
BMW Group îşi propune să asigure o producţie eficientă, stabilă şi flexibilă. În acelaşi timp, compania urmăreşte obiectivele de desemnare a personalului în funcţie de punctele forte şi capacităţile individuale ale oamenilor şi de dezvoltare suplimentară a mediului de lucru. Prin eliminarea unor activităţi obositoare, de rutină, angajaţii au timp şi energie pentru a face faţă sarcinilor mai provocatoare şi creative.
Christian Dunckern: “În era dispozitivelor inteligente şi a digitalizării, trebuie să ţinem cont şi de valoarea adăugată pe care tehnologia aplicată o oferă companiei. Nimeni nu este calificat să judece acest lucru decât oamenii care în mod activ modelează zilnic sistemul nostru de producție. Astfel, tehnologia de la BMW Group ajută, de fapt, oamenii şi le extinde creativitatea şi eficienţa.”
Reţeaua de producţie BMW Group
În 2016, cererea mare din partea clienţilor şi lansarea de noi modele au condus la o utilizare masivă a capacităţii de către reţeaua de producţie a BMW Group. Cu 2.359.756 de automobile produse pentru mărcile BMW, MINI şi Rolls-Royce, volumele de producţie au atins un nou maxim istoric. Aceste date au inclus 2.002.997 de automobile BMW, 352.580 de maşini MINI şi 4.179 Rolls-Royce. Uzinele germane ale companiei, care au produs peste un milion de automobile, sunt responsabile pentru aproape jumătate din volumele de producţie.
Cu flexibilitatea sa de neegalat, sistemul de producţie avansat este în formă excelentă pentru viitor. Pe baza strategiei Number One > NEXT, este caracterizat de un nivel ridicat de eficienţă şi procese solide. Competenţa de producţie a BMW Group reprezintă un avantaj competitiv decisiv şi contribuie la profitabilitatea companiei şi succesul său sustenabil.
Calitatea şi viteza de reacţie, dar şi flexibilitatea sunt factori importanţi în sistemul de producţie BMW. Digitalizarea, conceptele modulare standardizate şi construcţia compozită inteligentă atestă gradul înalt de competenţă din cadrul reţelei de producţie. În acelaşi timp, sistemul de producţie oferă un nivel foarte ridicat de personalizare şi permite ca specificaţiile clientului să fie modificate până la şase zile înainte de livrare.