Accelerarea digitalizării declanșată de contextul pandemic a silit companiile să facă saltul tehnologic către următoarea etapă – automatizarea proceselor de business. Automatizarea, așa cum este înțeleasă și promovată de specialiștii în domeniul tehnologiei, aduce numeroase avantaje pentru companii, precum eficiența crescută prin eliminarea erorilor umane și analiza datelor, standardizarea proceselor, reducerea costurilor și, în cele din urmă, profitabilitate. Așadar, vorbim despre automatizare drept o modalitate prin care tehnologia oferă un extra suport angajaților și companiilor, pe drumul spre creștere.
În același timp, noile procese digitale aduc o modificare de paradigmă pe piața muncii, iar rezistența la schimbare a angajaților sau teama de a-și pierde relevanța cântăresc greu în decizia managerilor.
Un studiu desfășurat în martie 2021 de către Zapier.com (în care au participat 2000 de specialiști în diverse industrii, din companii americane mici și mijlocii) arată că 9 din 10 respondenți consideră că automatizarea proceselor repetitive a îmbunătățit experiența de lucru în interiorul companiei, iar 2 din 3 respondenți au observat o creștere a productivității.
De asemenea, 88% dintre companiile participante au declarat că automatizarea le permite să fie mai competitive în raport cu companiile mai mari, fără ca asta să pună presiune suplimentară pe angajați. În acest sens, 65% dintre participanți au declarat că, datorită automatizării taskurilor repetitive, sunt mai puțin stresați la locul de muncă. Nu în ultimul rând, concluziile studiului au dezvăluit și că 66% dintre angajați consideră că automatizarea le permite să se concentreze pe taskuri și proiecte creative și să reducă semnificativ timpul alocat taskurilor administrative.
Dezvoltarea tehnologiei înseamnă și locuri noi de muncă și apariția unor joburi care nici nu existau acum câțiva ani. În plus, noile poziții sunt mai bine plătite datorită nișării specifice. Mihai Bocai, CEO ProductLead, o platformă inovatoare de marketing, explică:
“Provocarea cea mai importantă a companiilor este modul în care aleg să implementeze tehnologiile digitale pentru a susține performanțele oamenilor și ale businessului în general. Nu este un război între roboți și oameni, ci trebuie să ducem discuția către mixul corect dintre automatizare și specializarea angajaților.”
La nivel global, IT-ul ocupă locul fruntaș în ceea ce privește adoptarea unor procese automate de business, iar HR-ul se situează la polul opus, cu o nevoie foarte mare. Analiștii de la PWC sunt de părere că serviciile financiare au mare nevoie de o dezvoltare în această privință datorită volumul mare de date analizate și de proceduri implicate. Următorul val, care va surveni în urmatoarea decadă, va include tehnologii mai complexe precum roboții și va cuceri domenii precum transporturile, asistența medicală sau educația.
Realitatea virtuală va deveni o componentă obișnuită pentru diverse tehnologii, tendință care se poate observa deja în diverse industrii. Exemplul cel mai la îndemână este Facebook, compania anunțând recent că se pregătește să lanseze un “metavers” în care vom interacționa sub formă de avataruri.
În România, anul pandemic 2020 a venit cu o creștere a gradului de automatizare a proceselor, pe fondul lucrului de la distanță. O dezvoltare notabilă a avut loc și la nivelul băncilor, care au fost forțate să investească masiv în proiecte de digitalizare și, drept urmare, analiza bancară internațională FinnoScore a inclus România în top 10 țări la nivel mondial din acest punct de vedere. Logistica este un alt domeniu care a explodat în pandemie și unde automatizarea este vitală, deoarece timpul și viteza de reacție sunt cruciale. Autoritatea pentru Digitalizarea României a publicat acum câteva luni o analiză în urma căreia reiese că IMM-urile din România se află la coada clasamentului în Uniunea Europeană în privința digitalizării.
Nu în ultimul rând, și la nivel guvernamental este o nevoie uriașă pentru automatizare, iar Planul Național de Relansare și Reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe include un capitol special pentru proiectele de transformare digitala a serviciilor administrației publice centrale și locale.
Dincolo de necesitate, companiile care efectiv adoptă măsuri de automatizare sunt în general cele medii, care au atât puterea financiară pentru o implementare rapidă, dar și flexibilitatea necesară unei astfel de tranziții.
Volumul mare de informații care vine la pachet cu digitalizarea fortează însă companiile să se confrunte cu alte provocări, precum volumele mari de date care trebuie procesate și interpretate sau modul în care folosesc aceste informații pentru dezvoltarea afacerii, experimentând cele mai eficiente abordări.
ProductLead, platforma ce vizează automatizarea proceselor de marketing digital, oferă o platformă de tip SaaS, ce implementează conceptul de Creative as a Service, permitand oricărui brand să dezvolte elemente creative eficiente, de 10 ori mai rapid și la costuri de 10 ori mai mici. Serviciul oferă un motor puternic de automatizare și experimentare a proceselor de creație, valorificând datele din website-ul de ecommerce al clientului, conținutul generat de influenceri și activele brandurilor la scară largă.
“Explozia social media și democratizarea producției de conținut, care a dus la un dezechilibru major între conținutul creat de utilizatori comparativ cu cel generat de branduri, forțează companiile să găsească noi modalități pentru a rămâne relevante. Soluțiile noastre ajută la optimizarea activităților creative din cadrul departamentelor de marketing, cu focus pe influencer marketing. Serviciile de automatizare și analizare a datelor pe care le oferim ajută brandurile în identificarea direcțiilor utile pentru a-și dezvolta prezența în online. Companiile din portofoliul nostru au înțeles că pot salva timp prețios pentru a le permite echipelor de marketing să dezvolte campanii și concepte creative, în timp ce folosesc ProductLead pentru a le scala și a obține rezultatele dorite.”, adaugă Mihai Bocai.
Totuși, cu toate schimbările benefice pe care automatizarea le aduce, elefantul din cameră încă există, deoarece automatizarea este privită de suficienți angajați drept un mijloc prin care multe locuri de munca vor fi înlocuite. Iar discuția despre viitorul angajaților care execută procese repetitive rămâne deschisă și de actualitate. Însă așa cum putem observa și istoric, automatizarea nu va fi nici de data asta despre înlocuirea angajaților, ci despre înlocuirea taskurilor, despre oportunități în materie de specializare profesională, învățare și creșterea productivității și a contribuției la locul de muncă.