Marti, 15 iunie 2010, a avut loc Adunarea Generală a membrilor Departamenului pentru Studii de Audienta (DSA) din cadrul BRAT. Cu ocazia acestei sedinte a fost prezentat raportul de audit efectuat asupra metodologiei SNA FOCUS de auditorul independent, Jean Pascal Robiefroid. Cu ocazia aceleiasi sedinte s-a stabilit schimbarea metodei de culegere a datelor pentru SNA FOCUS (Studiul National de Audienta): trecerea de la metoda PAPI (PAper&Pencil Interview) la metoda CAPI (Computer Assisted Personal Interview) de colectare a datelor.
Principalele aspecte analizate pe parcursul auditului au fost: universul de referinta al studiului, modalitatea de esantionare, activitatea de teren, procedura de ponderare a rezultatelor, designul chestionarului si lista titlurilor studiata, metoda utilizata pentru masurarea audientei, conditiile de publicare a rezultatelor, modalitatea de prelucrare a rezultatelor, rezultatele studiului.
Concluzia auditului a fost ca SNA FOCUS respecta cele mai intale standarde metodologice utilizate la nivel international in domeniul cercetarii de media, parametrii studiului depasind sub aspectul calitatii, in multe privinte, practicile internationale comune. Au fost identificate si cateva directii de dezvoltare in ceea ce priveste cresterea performantei activitatii de teren si a controlului acesteia. Implementarea metodei CAPI de colectare a datelor va crea premisele necesare, din punct de vedere tehnic, pentru adoptarea unor masuri suplimentare de monitorizare si control, in vederea cresterii performantei activitatii de teren.
Metoda CAPI (Computer Assisted Personal Interview) presupune realizarea chestionarului SNA cu ajutorul calculatorului, prin inregistrarea raspunsurilor direct in baze de date, prin prezentarea pe ecranul calculatorului a intrebarilor, variantelor de raspuns si materialelor ajutatoare. Aceasta metoda permite transmiterea zilnica sau chiar instantanee a datelor colectate catre baza de date centrala si urmarirea parametrilor de calitate a activitatii de teren. Implementarea acestei metode de catre BRAT pentru realizarea SNA FOCUS va constitui un nou nivel de dezvoltare a studiului, permitand aplicarea unor tehnici avansate de studiu si eliminarea confuziilor intre titlurile studiate. Metoda va fi implementata la inceputul anului urmator, primele rezultate obtinute prin aplicarea noii metode urmand sa fie furnizate cel mai probabil in toamna anului 2011.
Auditul metodologiei SNA FOCUS a fost realizat de domnul Jean Pascale Robiefroid, auditor independent cu o experienta de peste 30 de ani in cercetarea de media, presa scrisa si studiile sindicalizate de media. Domnia sa si-a desfasurat activitatea in institute de cercetare, edituri sau institutia similara BRAT din Belgia, din pozitia de director general, director de marketing sau dezvoltare.
Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) este o asociatie constituita in scopul masurarii si verificarii independente si obiective a performantei produselor media. In cei 12 ani de existenta BRAT a devenit recunoscut ca reperul pietei de publicitate pentru presa scrisa si mediul online in ceea ce priveste rezultatele de audienta, tirajul publicatiilor sau traficul siteurilor web.
De la apariţie BRAT furnizează date referitoare la auditul tirajelor publicaţiilor din presa scrisă, din 2002 este furnizorul oficial al rezultatelor de audienţă pentru presa scrisă (SNA), din 2006 oferă informaţii detaliate despre grupurile ţintă (FOCUS), iar in 2007 a devenit furnizorul oficial al rezultatelor de trafic si audienta pentru siteurile web (SATI).
{mosloadposition user10}