2-10 septembrie 2013
un program al Asociație “De-a arhitectura” în cadrul anului școlar 2013-2014
În perioada 2-10 septembrie 2013, peste 60 de învățători și peste 50 de arhitecți au participat la Atelierul de Formare a Îndrumătorilor care vor implementa programul educaţional De-a arhitectura în oraşul meu în anul școlar 2013-2014. Aceștia, sub îndrumarea arhitectelor Claudia Pamfil și Vera Marin, au descoperit conţinutul programului, cât şi metodele interactive de învăţare experenţială şi învăţare prin proiect specifice acestui curs.
Programul De-a arhitectura – educaţie pentru arhitectură şi mediu construit vizează o schimbare a paradigmei culturii arhitecturale şi urbane a societăţii româneşti actuale ce nu se poate face decât pornind de la educaţia copiilor, viitorii cetăţeni şi formatori indirecţi de opinie ai părinţilor lor. Şcoala, cartierul şi oraşul sunt medii de învăţare foarte propice – oraşul şi viaţa sa pot constitui ocazii fructuoase de învăţare. Motivante, angajante, activităţile de învăţare propuse prin De-a arhitectura ajută la consolidarea şi valorificarea experienţelor de învăţare şi abilităţilor formate deja sau în curs de formare în cadrul şcolii, propun un demers interdisciplinar ce valorifică priorităţi metodologice ale abordării curriculare actuale.
Noutatea acestui curs opţional vine pe de o parte din tematica şi problematica propusă, iar pe de altă parte din abordarea pragmatică. Centrarea pe competenţe şi filosofia învăţării prin proiecte fac explicită legătura dintre ceea ce se învaţă şi scopul pentru care se învaţă. Învăţarea despre mediul construit are sens şi oferă elevilor cunoştinţele şi procesele cognitive de care au nevoie pentru a putea rezolva probleme din cartierele şi oraşul în care trăiesc. Probabilitatea unei astfel de implicări creşte dându-le copiilor ocazia să îşi exprime trăirile emoţionale legate de viaţa lor în spaţiul construit în care trăiesc şi în care se formează. Această situaţie intensifică nevoia de a diversifica modurile şi stilurile în care copiii abordează situaţii de viaţă şi de învăţare.
Dezvoltarea competenţelor îndrumătorilor pentru acest curs opţional se face atât printr-un atelier de formare, cât şi prin mentorat pe parcursul implementării programului De-a arhitectura pe durata unui an şcolar şi prin activităţi de diseminare şi schimb de bune practici. Competeţele acumulate sunt utile cadrelor didactice şi pentru aplicarea curriculum-ului obligatoriu, iar arhitecţilor şi pentru activitatea curentă în relaţia cu comunitatea.
Începutul unei frumoase prietenii!
Participanţii noştri, îndrumători ai celor 60 de clase înscrise anul acesta şcolar la disciplina opţională ”De-a Arhitectura în oraşul meu” – învăţători şi arhitecţi voluntari, au venit la ateliere cu multă poftă de a cunoaşte şi de a se cunoaşte, cu luminoasă dorinţă de a intra în echipa „De-a Arhitectura” şi, devotaţi fiind educării copiilor, cu multă poftă de… joacă folositoare!
Pe parcursul celor două zile ale fiecărui atelier (Timişoara 2-3 septembrie – cu îndrumătorii celor 24 de clase din Timişoara şi Arad; Sibiu 4-5 septembrie – cu îndrumătorii celor 20 clase din Braşov, Cluj Napoca, Sfântu Gheorghe, Reghin şi Sibiu; Bucureşti 9-10 septembrie – cu îndrumătorii celor 16 clase din Bucureşti) participanţii s-au echipat cu rolurile şi instrumentele necesare ghidării elevilor de clasele a III-a şi a IV-a în aventura „De-a Arhitectura”:
– au surprins împreună caracteristicile şi nevoile copiilor pe care îi vor îndruma;
– au deprins concepte noi privind mediul contruit şi metode creative de învăţare;
– au explorat (ca îndrumători, dar şi jucănd rolul elevilor) universul mediului contruit „întors către copii”;
– au testat exercitţii şi jocuri din „ tolba cu unelte” a cursului „ De-a Arhitectura”
– s-au bucurat, au descoperit magia lucrului împreună, s-au şi îngrijorat ( de unele aspecte organizatorice ale cursului cum ar fi expediţiile urbane), au găsit împreună soluţii şi… au creat!
Cea mai mare satisfacţie a facilitatorilor atelierelor a fost să asiste la simulări ale exerciţiilor din cadrul cursului opţional (de exemplu cel legat de repere urbane, sau cel legat de specificul şi memoria locului, sau comunicarea şi negocierea intereselor în dezvoltarea unei parcele, etc.) făcute cu atâta convingere şi creativitate, încăt a devenit evident că „ învăţăceii” şi-au depăşit „profesorii”. „De-a Arhitectura” este pe mâini din ce în ce mai bune şi mai numeroase! Şi, datorită poftei cu care pornesc îndrumătorii în această aventură adusă elevilor, este deja evident ca shimbarea se va produce: relaţia elevilor (peste 1600 copii in anul școlar 2013-2014) cu mediul construit va fi… „începutul unei frumoase prietenii” care va dura şi în viaţa adultă.