În cadrul ediției de anul acesta a Galei Societății Civile, ARDOR a fost distinsă cu Premiul I la următoarele 3 secțiuni: „Educație, Învățământ, Cercetare”, „Proiecte pentru Tineret” și Programe.
„Faptul că 3 jurii diferite au considerat că proiectele pe care le desfășurăm merită să se afle în fruntea unei liste alcătuită din alte peste 30 de proiecte la secțiunile Educație și Tineret și alte 22 de Programe reprezintă, pentru noi, o oportunitate triplă de celebrare. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de când dezbaterile au intrat pentru prima dată în România și nu cred că există un moment mai potrivit pentru a reflecta asupra tuturor experiențelor trăite în această perioadă și a impactului avut asupra mediului educațional. Dar nu mai puțin important, e un moment bun să ne uităm cu recunoștință către cei care s-au implicat și se implică, în cele mai diferite moduri, în a construi, prin intermediul dezbaterilor academice, o societate democratică, cu valori europene și spirit critic.” – Emanuel Beteringhe, președinte ARDOR.
În competiția de anul acesta, ARDOR a concurat, la secțiunea Programe, cu Programul de dezbateri în liceu, aflat în desfășurare încă din 1994, atunci când au fost organizate primele activități. Scopul programului este educația liceenilor din România în spiritul valorilor democratice și reprezintă una dintre preocupările centrale ale organizației.
Prin programul de dezbateri pentru elevi au trecut, în cei 25 de ani de activitate, peste 30.000 tineri. Din același demers face parte și acreditarea în 2011 de către Ministerul Educației a cursului opțional „Dezbateri, Oratorie și Retorică”, predat, în acest moment, în aproximativ 60 de licee din România, care astfel ajunge anual la peste 3000 de elevi. Nu în ultimul rând, acest program are o coordonată de formare de formatori care în ultimii 4 ani a contribuit la pregătirea a peste 800 de cadre didactice formate care îți transformă, astfel, felul în care predau la clasă.
Echipa a înscris în celelalte două secțiuni proiectul Debate as an Educational Tool, un proiect desfășurat pe parcursul a 3 ani și susținut de partenerul strategic al organizației – Romanian-American Foundation. Prin intermediul său, 500 de licee din întreaga țară (adică peste 35% din totalul liceelor din România) au fost expuse la metode deliberative și aproximativ 700 de profesori au luat contact cu noi metode de predare la clasă. Astfel, aproximativ 17000 de tineri au beneficiat de modalități diferite de predare prin intermediul cadrelor didactice care au beneficiat de formare și au aplicat apoi metodele la clasă. La acest număr se adaugă aproximativ 1800 de debateri care fac parte anual din cluburile de dezbateri administrate de membrii rețelei ARDOR.
Foto credite Adi Marineci&Roald Aron.