Asociația InspirAction a încheiat un nou proiect de succes alături de OMV Petrom. Proiectul „Învățăm să devenim liderii de mâine” a fost dedicat elevilor și profesorilor de la Școala Gimnazială nr. 1 Roata de Jos, județul Giurgiu. După finalizarea activităților din proiect aproape 90% dintre elevii participanți pot să își aleagă profilul pentru liceu în funcție de pasiuni și abilitățile fiecăruia din ei.
Un proces realist de alegere a unui loc de muncă sau a unei profesii începe frecvent în timpul adolescenței, cu o analiză a punctelor forte, a intereselor personale și a obstacolelor în asociere cu un cadru vocațional ales. Scopul proiectului a vizat două direcții:
- Elevii: eficientizarea procesului prin care aceștia își identifică opțiunile referitoare la o viitoare profesie și alegerea liceului în funcție de aceste aspecte.
- Profesorii: învățarea unor tehnici de consiliere vocațională adaptate contextului actual și corelate cu nevoile pieței de muncă locale și regionale, dar și cu meseriile viitorului.
În perioada octombrie – decembrie 2021, au fost organizate sesiuni de formare pentru 50 de elevi și 16 profesori din Școala Gimnazială nr.1 Roata de Jos . Tinerii au învățat despre leadership, alegeri, responsabilitate, organizarea timpului, sacrificiu și eșec. Mediul creat în cadrul întâlnirilor a fost unul sigur și confortabil pentru elevi, fapt ce le-a oferit șansa de a se exprima liber, fără teamă sau prejudecăți. După finalizarea sesiunilor teoretice, în grupul de lucru au rămas 16 elevi care, în urma exercițiilor realizate, au reușit să își identifice abilitățile și au descoperit ce meserii li s-ar potrivi sau cum să își facă un plan de carieră pentru a ajunge acolo unde își doresc.
„Mi-a plăcut foarte tare faptul că dna. Sofia (trainerul) a fost ca o prietenă pentru noi. A fost un proiect în care am învățat lucruri noi despre mine și m-a ajutat să-mi gestionez mai bine timpul. M-a ajutat să-mi aleg profilul pe care vreau să-l urmez și extrem de multe alte lucruri.”, povestește una dintre participantele proiectului.
Principalele teme abordate în sesiunile cu profesorii au fost cunoașterea, conectarea, comunicarea nonverbală și paraverbală, rezolvarea creativă a problemelor, schimbare și tehnici de consiliere vocațională. Cadrele didactice au conștientizat faptul că elevii sunt influențați și de starea dascălilor, astfel că de multe ori comportamentul lor reflectă și atitudinea celor din spatele catedrei. Meseria de profesor este plină de provocări, iar o atitudine pozitivă îi va ajuta să își înțeleagă elevii mai bine.
„Proiectul a avut mai multe puncte forte, însă cel mai mult mi-a plăcut modul în care am învățat să punem ordine în relațiile cu oamenii din jurul nostru, să construim niveluri de încredere cu aceștia, să rămânem concentrați asupra a ceea ce este important și să ne planificăm obiectivele pentru a ne crea o perspectivă pe termen lung.”, spune unul dintre profesorii participanți.
În ecuația alegerii profilului pentru liceu, un element important sunt părinții, motiv pentru care a fost organizat și un webinar cu aceștia în care au aflat despre progresul copiilor și au fost îndrumați să îi susțină pe tineri în funcție de vocație.
Proiectul „Învățăm să devenim liderii de mâine” a creat și o comunitate care pune accentul pe dezvoltare. Biblioteca Școlii Gimnaziale nr. 1 Roata de Jos, din județul Giurgiu, a fost dotată cu 80 de cărți de interes atât pentru tineri, cât și pentru profesori. Mai mult, a fost înființat și un club de carte în care elevii, ghidați de cadrele didactice, își vor continua călătoria de dezvoltare și descoperire de sine. Toți participanții au primit la final diplome și premii.