Asia ocupă un loc aparte anul acesta, în programul Les Films de Cannes à Bucarest (23 – 29 octombrie), cu filme semnate de regizori consacrați sau debutanți care și-au început cariera cu un premiu la Cannes. Din China, Japonia, Thailanda, Filipine sau India vin povești de dragoste, drame de familie, filme suprarealiste care fac acum înconjurul lumii în festivaluri. Jia Zhangke, cel mai important regizor chinez al generației lui, Hirokazu Kore-eda, considerat noul maestru al cinema-ului japonez, Naomi Kawase, regizoarea asiatică cu cele mai multe selecții la Cannes, și imprevizibilul Apichatpong Weerasethakul, premiat cu Palme d’Or, sunt câteva dintre numele momentului în cinema-ul mondial ale căror filme vor fi aduse în premieră la București.
Unul dintre favoriții în competiția Festivalului de la Cannes, anul acesta, Mountains May Depart surprinde China într-o perioadă de profundă schimbare, când o tânără curtată de doi prieteni din copilărie – un proprietar al unei stații de benzină și un muncitor într-o mină de cărbune – face o alegere care-i va afecta viața. „Filmul lui Jia Zhangke e o lucrare misterioasă și în felul ei uimitor de ambițioasă, semnată de un regizor a cărui creativitate evoluează sub ochii noștri”, apreciază „The Guardian”. Lui Jia Zhangke, talentul i-a fost confirmat de selecțiile la Cannes, Berlin sau Veneția și trofee ca Leul de Aur pentru Still Life (2006) sau Premiul pentru Scenariu la Cannes cu A Touch of Sin (2013). În 2014, a fost membru al juriului competiției la Cannes.
Un alt concurent la Palme d’Or, Our Little Sister confirmă încă o dată talentul cineastului Hirokazu Kore-eda, supranumit de unii critici „noul Yasujiro Ozu”. Un film subtil, meticulos orchestrat și plin de grație, inspirat de o poveste manga și comparat cu alte capodopere japoneze, Our Little Sister urmărește trei surori care decid să o ia în grijă pe sora lor vitregă după ce tatăl care le abandonase cu ani în urmă moare. Nu a fost doar un succes de critică, ci și unul de casă: în Japonia, a avut încasări de milioane de dolari. Kore-eda a fost selecționat de cinci ori la Cannes, iar în 2013 a câștigat Premiul Juriului cu Like Father, Like Son.
Regizor descoperit și promovat de Cannes, thailandez-ul Apichatpong Weerasethakul, premiat cu Palme d’Or pentru Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010), revine cu un nou film criptic și suprarealist, Cemetery of Splendour, proiectat în Un Certain Regard. Mai mulți soldați cuprinși de o misterioasă boală a somnului sunt transferați într-un spital improvizat într-o școală abandonată. O tânără care se oferă să aibă în grijă un soldat se îndrăgostește de el și încearcă să dezlege misterul sindromului. E „o enigmă cinematică hipnotică”, potrivit „Variety”, în care zeități misterioase și vizite fantomatice se integrează firesc în viețile personajelor.
Naomi Kawase, unul dintre regizorii obișnuiți ai Cannes-ului, scoate la iveală răni vechi în Sweet Red Bean Paste/ An, drama poetică, dulce-amară a doi oameni care își petrec zilele împreună gătind „Dorayakis”, prăjituri tradiționale japoneze umplute cu o pastă dulce de fasole roșie numită „an”. Filmul a deschis secțiunea Un Certain Regard la Cannes 2015. Kawase a fost cel mai tânăr câștigător al Camera d’Or la Cannes, în 1997, cu Suzaku, și a continuat să revină pe Coasta de Azur cu încă patru filme, unul dintre ele distins cu Marele Premiu: The Mourning Forest (2007).
Cineastul filipinez Brillante Mendoza (Kinatay – Premiul pentru regie la Cannes 2009) explorează în Taklub consecințele devastatorului taifun Yolanda, care a lovit orașul Tacloban în noiembrie 2014, omorând peste 6000 de oameni. Supraviețuitorii caută cadavrele celor dispăruți, încercând să se mențină ei înșiși în viață și să-și păstreze puțina speranță care le-a mai rămas. Însă o serie de evenimente neprevăzute continuă să le pună la încercare rezistența. Taklub a obținut Mențiunea specială a Juriului Ecumenic în secțiunea Un Certain Regard.
Din Asia vin alte două povești anunțate deja în programul Les Films de Cannes à Bucarest și premiate la Cannes: Journey to the Shore, de Kiyoshi Kurosawa, distins cu Premiul pentru regie Un Certain Regard, o poveste despre un soț fantomă care își invită soția într-o călătorie, și Masaan, în regia lui Neeraj Ghaywan, primul film indian care a câștigat vreodată două premii la Cannes: Premiul Tânără Speranță Un Certain Regard și Premiui Criticii – FIPRESCI.
Our Little Sister va fi distribuit in Romania de Independența Film, iar Cemetery of Splendour – de ViTo Film.
Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 23 și 29 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco și CinemaPRO.
Lista filmelor anunțate până acum poate fi consultată pe www.filmedefestival.ro.
Ediția a șasea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films. Este realizat în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti. Este un proiect cultural finanțat cu sprijinul Ministerului Culturii, al Centrului Naţional al Cinematografiei, al ArCuB, în cadrul Programului cultural „Ești București” 2015 (Centrul Cultural de proiecte al Primăriei Municipiului Bucureşti), și al Institutului Cultural Român.
Evenimentul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenþa Film, ViTo FILM, InterCom Film, Transilvania Film, Freeman Entertainment.
Festivalul este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Susținut de: BRD Groupe Société Générale, Catena
Mașina oficială a festivalului este BMW.
Cu sprijinul: Groupama Asigurări
Parteneri: Hotel Mercure, S.E.R.V.E, Țuca Zbârcea & Asociații, UPS, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză (CCIFER), ELLE, Braiconf
Partener loisir: M60
Parteneri media: Europa FM, Digi24, DigiFilm, UTV, Zile și nopți, CineMAP, Cinemagia, Glamour, Cațavencii, Hotnews, Ziare.com, CinemaRx, Decât o Revistă, Ziarul Metropolis, Sub25.ro, LiterNet.ro, Revista FILM, Urban.ro, All About Romanian Cinema (AaRC), Orasulm.eu, Cinefan, Acoperișul de sticlă
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Detalii: www.filmedefestival.ro.
Ne puteți urmări pe Facebook: Les Films de Cannes a Bucarest.