- *645 de tone de deșeuri au potențialul de a fi recuperate și valorificate în fiecare lună prin colectarea separată din școli
- *Peste jumătate dintre deșeurile generate în școli sunt reciclablile
ASAP România (Armata Selectării Atente a Plasticului), programul de responsabilitate socială inițiat de Fundația The Institute și susținut de Lidl România, care urmărește să genereze schimbare în comportamentul adolescenților față de plastic și față de reciclare, anunță semnarea parteneriatului cu peste o treime dintre municipiile reședință de județ din România și continuă implementarea programului de colectare selectivă a deșeurilor reciclabile și în afara Bucureștiului. În curând, peste 540 000 de elevi din cele 900 de instituții de învățământ din orașele care s-au alăturat inițiativei vor începe să colecteze selectiv.
ASAP România împlinește un an de la inițierea petiției prin care, până în prezent, peste 30 000 de persoane de la nivelul întregii țări și-au exprimat dorința pentru implementarea unui model de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor în școlile din România. În prima etapă de implementare, în cadrul proiectului pilot din școlile din Sectorul 6 al Capitalei, 38 000 de elevi au interacționat cu programul având, prin infrastructură și componenta educațională, posibilitatea de a-și aduce contribuția pozitivă în comunitatea lor.
În ciuda provocărilor generate de contextul pandemic și imposibilității de a fi prezenți fizic la școală și de a acționa în mod continuu, rezultatele din primăvara acestui an sunt notabile și ilustrează potențialul uriaș al contribuției mediului școlar la rezolvarea uneia dintre cele mai stringente probleme actuale. În 3 luni, au fost colectate peste 450 de kilograme de plastic, peste 6 tone de hârtie și peste 130 de tone de deșeuri în amestec.
Programul este prezent în următoarele municipii-reședință de județ din țară: Alba Iulia, Alexandria, Arad, Bistrița, Brăila, Brașov, Constanța, Iași, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Târgu Mureș, Zalău – și în Sectoarele 1, 2, 3 și 6 din București, discuțiile fiind în desfășurare și la Sectoarele 4 și 5 pentru o implementare la nivelul întregii Capitale.
“Acum un an, am pornit la drum cu ideea că o schimbare profundă de mentalitate pornește de la copii și de la formarea unei generații responsabile, iar mediul educațional, în care aceștia își găsesc resorturile zilnice, poate fi platforma corectă pentru crearea unor rutine sănătoase în ceea ce privește abordarea problemelor de mediu. Scalând la nivelul întregii țări, obiectivul de start nu mai pare ambițios, iar provocări precum pandemia sau efortul uriaș de a deschide dialogul cu autoritățile din toate județele și de a crea un model funcțional de colectare selectivă și un abecedar unitar tuturor școlilor din România se estompează când observăm în ce se traduce rezultatul acțiunilor fiecărui copil. Uitându-ne la primul model de implementare și conștientizând că fiecare elev a colectat, în medie, peste 1,2 kg de hărtie, că prin cele 6 tone de hârtie adunate într-un sector din Capitală, au fost salvați peste 100 de copaci, este lesne de înțeles ce va însemna impactul imediat al celor peste jumătate de milion de elevi din toată România. Doar cu astfel de planuri și calcule mari în minte, cu astfel de eforturi concentrate în toate colțurile României putem aborda una dintre cele mai pregnante nevoi la nivel legislativ, de educație și de infrastructură – problematica deșeurilor – care se va intensifica galopant în următorii ani.”, declară Andrei Borțun, CEO Fundația The Institute, fondatorul programului ASAP.
“GreenPoint Management și-a asumat să contribuie activ, în mod constant, la schimbarea paradigmei în Romania în ceea ce privește deșeul și importanța tratării corecte a acestuia. Promovarea unui comportament pro-reciclare poate fi susținută real în societate doar dacă componenta educațională este tratată cu prioritate. Prin proiectul ASAP România, sute de mii de tineri au posibilitatea nu doar să învețe, iată, acum într-un limbaj apropiat generației lor, despre impactul major pe care îl lasă asupra mediului, ci și să reacționeze pozitiv la schimbare. Gândindu-ne la faptul că amprenta de carbon a fiecăruia este suma tuturor emisiilor atribuibile activităților sale, este cu atât mai important ca tinerele generații să colecteze separat în mediul care îi formează, contribuind, astfel, la reducerea poluării și fiind un exemplu de urmat pentru familie, prieteni și comunitate”, adaugă Andrei Dinescu, Deputy CEO Greenpoint Management.
ASAP urmărește creșterea conștientizării asupra provocărilor gestionării plasticului, de la utilizare responsabilă, la colectare selectivă și reciclare, prin contribuția activă la promovarea educației pentru mediu și crearea unui model de colectare selectivă aplicabil instituțiilor de învățământ. Până la sfârșitul anului școlar 2021-2022, elevii din toate cele 41 de reședințe de județ și din Capitală vor interacționa cu programul, urmând ca acesta să fie implementat la nivelul întregii țări până în 2025.
Programul ASAP implică acțiuni concentrate pe trei direcții:
Desfășurarea unei campanii de educare adresate elevilor, care se axează pe explicarea modului corect de colectare a deșeurilor pe fracții, respectiv plastic, hârtie, metal și sticlă, dar și a traseului deșeurilor după colectare, în stațiile de sortare/reciclare, pentru a îmbunătăţi calitatea colectării și gradul de reciclare și a contribui, astfel, la reducerea poluării;
Sprijinirea școlilor pentru optimizarea infrastructurii de colectare separată a deșeurilor reciclabile, alături de calibrarea optimă a volumului, distribuției și amplasării recipientelor dedicate colectării selective în interiorul și la exteriorul școlilor;
Colectarea și corelarea de date de la furnizorul de salubritate contractat de autorităţile publice pentru ridicarea atât a deșeurilor reciclabile, cât și a celor menajere, cu obiectivul de a urmări calitatea colectării pe fracţii și a aduce îmbunătăţirile necesare în timp real.
Pentru a atinge toate obiectivele programului, ASAP România a încheiat un protocol de colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, cu Consiliul Național al Elevilor și cu GreenPoint Management.
La finalul pilotului, ASAP își propune dezvoltarea unui ghid de implementare a unui sistem unitar de colectare selectivă a deșeurilor în învățământul preuniversitar din România, ce vizează facilitarea și asigurarea unei bune conduite de colectare și reciclare a deșeurilor.