› Foliile de camuflaj ascund contururile și estompează liniile noi de design
› Artiștii specializați în camuflaj au muncit 120 de ore pentru a deghiza modelul pur electric ŠKODA ENYAQ iV
› Maratonul testărilor pentru pregătirea lansării producției de serie se desfășoară pe toate continentele planetei
Mladá Boleslav – Ceea ce atrage cel mai mult atenția asupra automobilelor de teste este de regulă chiar camuflajul lor, ce are de fapt menirea de a le ascunde. Dar atunci, de ce se complică ŠKODA atât de mult? Este vorba de mai mult decât doar de desene colorate, căci cei care văd automobilele pe care ŠKODA le folosește în testări pot ghici doar vag ce anume se ascunde sub folie. Iar această disimulare este foarte importantă, având în vedere că producătorul ceh de automobile își testează noile modele deja cu mult timp înainte de a le prezenta în premieră.
De aceea, la momentul lansării, modelele noi au parcurs deja 2 milioane de kilometri în teste, în condiții reale de rulare. Iar de cele mai multe ori, testele acestea au loc pe drumuri publice obișnuite. Modelele desenate pe folia de camuflaj protejează designul modelelor noi și noile lor detalii de ochii curioși, folosind tehnici de iluzionare optică, pentru a induce privitorul în eroare.
Înainte ca ŠKODA să prezinte un nou model publicului internațional, prototipurile au petrecut deja mii de ore pe piste de testare și în camere climatice și au parcurs deja 2 milioane de kilometri în teste. Maratonul testărilor pentru pregătirea lansării producției de serie se desfășoară pe toate continentele, căci automobilul ce va intra în producția de serie va trebui să fie la fel de fiabil atât la temperaturi negative, ce scad chiar și sub 30 de grade Celsius, cât și în zonele toride, unde termometrele urcă uneori chiar și peste 40 de grade Celsius. Programele stricte și complexe de testare trec astfel automobilele prin temperaturi extrem de ridicate, prin umiditate mare, precum și prin praf dens în off-road, dar și prin temperaturi arctice, prin zăpadă și pe suprafețe acoperite de gheață. Și, desigur, și prin traficul rutier uzual.
Pe drumuri pot fi observate în această perioadă prototipurile modelului ŠKODA ENYAQ iV,
îmbrăcate în camuflaj realizat din fațete verzi, albe și gri cu elemente 3D.
Florian Weymar, Directorul departamentului de Dezvoltare de Ansamblu a Autoturismelor de la ŠKODA explică: ”Camuflajul are rolul de a face automobilele de nerecunoscut, dar aceste automobile camuflate trebuie totodată să respecte și alte criterii, inclusiv regulile uzuale impuse autovehiculelor ce circulă pe drumurile publice. De aceea, fiecare prototip trebuie să aibă, de pildă, lumini funcționale de semnalizare și de frână, precum și un set complet de senzori. De asemenea, trebuie avută în vedere munca piloților de teste și a inginerilor pentru fiecare călătorie. Astfel, în general, prizele de aer nu trebuie influențate în niciun fel și gurile de ventilație de la interior nu trebuie acoperite, pentru ca măsurătorile din testări să fie cât mai apropiate de valorile pe care le va înregistra la rândul său și automobilul final de producție. La interior este esențial ca șoferul să poată vedea instrumentele de pe bord și să aibă în permanență acces la elementele principale de control.”
Menținerea suspansului până la momentul premierei
Pentru a proteja prototipurile de ochii curioși ai jurnaliștilor, fotografilor și concurenților, automobilele sunt camuflate cu grijă înainte de lansare. Astfel, inovațiile tehnice, elementele noi de design și detaliile ingenioase vor rămâne cât mai mult timp secrete. Ochii iscoditori vor căuta în van sigla ŠKODA pe oricare dintre automobilele de teste ale mărcii.
La ultima etapă a Tour de France 2016, SUV-ul KODIAQ a fost conducător de pluton,
încă înainte de a fi lansat oficial. Astfel, automobilul a apărut camuflat în haină roșu, cu gri și negru,
atrăgând atenția publicului la marea procesiune pe Champs-Elysées.
Iscoadele cu camere video profesioniste sau cu smartphone-urile la îndemână sunt interesate mai ales de trăsături distinctive, contururi sau elemente ale caroseriei, inclusiv faruri, grila radiatorului sau posteriorul, motiv pentru care zonele acestea sunt de regulă acoperite și mai temeinic, sau deghizate cu elemente false atașate temporar. Modelele foliilor de camuflaj sunt folosite și pentru a ascunde contururile caroseriei și liniile de design. Chiar și geamurile laterale sunt parțial ”împachetate” pentru a ascunde designul liniei geamurilor laterale.
Reguli similare se aplică și interiorului, căci și designul interior apropiat de versiunea finală ce va intra în producția de serie trebuie ascuns de obiectivul iscoditor al fotografilor, deoarece uneori autoturismele de teste trebuie parcate în zone publice, de exemplu la alimentarea în stațiile publice.
Astfel, în interiorul automobilelor de teste sunt folosite, de exemplu, materiale textile negre, care pentru a putea fi scoase cu ușurință înainte de a continua călătoria sunt croite în huse separate pentru bord, panoul de instrumente, display-ul central, sistemul de infotainment, consola centrală, elementele de comandă sau gurile de ventilație. ŠKODA utilizează aceste tehnici meticuloase și detaliate de camuflaj până la momentul prezentării oficiale a noului model, menținând suspansul în rândurile clienților și ale reprezentanților din media, până în momentul dezvăluirii oficiale.
În 2019, cu puțin timp înainte de premiera sa mondială, a patra generație ŠKODA OCTAVIA
a putut fi văzută în Cehia, pe străzile Pragăi și ale orașului Mladá Boleslav, purtând un cauflaj special,
galben cu portocaliu, ca parte a jocului “Catch me if you can”, destinat fanilor ŠKODA.
Camuflajul: de la rolul funcțional, la artă
Artiștii specializați în camuflaj sunt cei care concep designul camuflajului noilor modele ŠKODA și cei care transpun conceptul în practică. În calea imaginației și creativității artiștilor nu sunt puse prea multe obstacole. Ei se joacă de fiecare dată cu diverse desene, cu efecte 3D și contraste de culoare, cu scopul de a înșela ochiul privitorilor. Uneori, ei chiar ascund mesaje în camuflaj, precum hashtag-ul contului de Twitter @skodaautonews. Colantarea automobilului cu forma finală a camuflajului se face manual și durează mai multe ore.
La evenimente speciale, specialiștii în camuflaj colaborează cu experții în marketing de la ŠKODA pentru a dezvolta soluții deosebit de impresionante. Astfel, pentru ultima etapă a Tour de France 2016, de pildă, SUV-ul KODIAQ a preluat rolul de deschizător de pluton, încă înainte de a fi lansat oficial. De aceea, automobilul a apărut la eveniment camuflat în haină roșie cu gri și negru, atrăgând atenția tuturor la marea procesiune de pe Champs-Elysées.
În 2019, cu puțin timp înainte de premiera sa mondială, a patra generație ŠKODA OCTAVIA a putut fi văzută în Cehia, pe străzile Pragăi și ale orașului Mladá Boleslav, purtând un cauflaj special, galben cu portocaliu, ca parte a jocului “Catch me if you can” destinat fanilor ŠKODA. Fanii care au postat atunci pe Facebook, Twitter sau Instagram pozele pe care au reușit să le surprindă cu aceste automobile camuflate au putut câștiga o invitație exclusivă la premiera mondială de la Praga. Prototipurile pentru SCALA au fost camuflate cu un design alb-albastru.
Cei care văd caii de bătaie pe care ŠKODA îi folosește în testări pot ghici doar vag ce se ascunde sub folie. Prototipurile pentru SCALA au fost camuflate cu un design alb-albastru.
Iar cei care se află în această perioadă în zona sediul principal ŠKODA din Mladá Boleslav, ar putea surprinde prototipul ŠKODA ENYAQ iV în camuflaj cu fațete verde cu alb și gri, ce creează efecte 3D amăgitoare. Artiștii specializați în camuflaj au lucrat în total 120 de ore la dezvoltarea conceptului de deghizare a acestui SUV pur electric, folosind în acest sens aproximativ 18 metri pătrați de folie de camuflaj. ŠKODA ENYAQ iV va fi prezentat în premieră mai târziu anul acesta. Dar experții în camuflaj nu vor avea prea mult timp la dispoziție să se relaxeze, deoarece până la finele anului 2022 vor fi lansate în total zece modele din familia electrificată ŠKODA iV.