Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 4-a ediție o selecție de filme valoroase, majoritatea în premieră în România și proiectate în prezența autorilor. fARAD înseamnă și un laborator dedicat tinerilor documentariști, conferințe, dezbateri și consolidarea unei comunități fantastice de cinefili în vestul României. Festivalul se desfășoară anul acesta în perioada 4-8 octombrie la Cinema Arta și Cinema Grădiște (recent redeschis către public de Primăria din Arad).
Inedit în peisajul național, festivalul explorează forme cinematografice diverse de reprezentare a realității, având ca temă la această ediție Celebritatea. În cuvintele Monei Nicoară, director artistic fARAD: „Ce este celebritatea? Să îți faci un nume, să ai renume, să te consideri un star? Renumele este, de fapt, o ficțiune, un alias, o mască. Documentarele complică lucrurile și mai mult: când autorii de film documentar vor să deconstruiască ficțiunea celebrității, se întâmplă să compună alte ficțiuni.”
Filmul din deschidere, Risc (Risk), al Laurei Poitras (câștigătoare la Oscar pentru CitizenFour, prezentat la fARAD acum doi ani), este o disecție a unei figuri pe cât de enigmatice pe atât de însetate de atenție: fondatorul WikiLeaks, Julian Assange. Lansat la Cannes și în cursa pentru Oscar, filmul va fi proiectat în România pentru prima oară.
Tot din lumea Oscarurilor vine și Nu sunt negrul vostru (I Am Not Your Negro), care contrastează eroii hollywoodieni, inevitabil albi, cool și fără griji, cu imaginea afroamericanilor în cultura pop. Pelicula, prezentată în premieră în România, a fost nominalizată anul acesta de Academia Americană de Film la titlul de „Cel mai bun film documentar”.
Tokyo Idols, un film despre singurătate, internet și nevoia de celebritate, palpitantul thriller Despotul și îndrăgostiții (The Lovers and The Despot) despre răpirea unor staruri de film în Coreea de Nord, portretul controversatei figuri sud-africane Winnie, și fascinanta intrare în lumea filmului francez din Admiterea (Le Concours) vin la rândul lor din circuitul marilor festivaluri în premieră în România, ca și oferta pentru copii, părinți și profesori de anul acesta, fermecătorul Kinders.
Tragi-comedia politică Wiener, câștigătoare la Sundance, traiectoria unui fenomen de masă în lumea dansului, Mr. Gaga, și celebrul film al lui Lasse Hallström, ABBA, care pentru mulți dintre cei din blocul estic a fost primul documentar de lungmetraj distribuit în cinema, întregesc programul fARAD de anul acesta.
Nevăzătorii nu au fost uitați la fARAD — în Despre orbire (Notes on Blindness), respectatul teolog John Hull oferă o mărturie a experienței căderii în întuneric. Filmul, care a avut premiera la Sundance, este accesibil persoanelor cu deficiențe de vedere, și este prezentat în parteneriat cu Fundația Cartea Călătoare și Asociația Nevăzătorilor din România – Filiala Arad.
Invitații speciali ai acestei ediții sunt regizorii Magnus Gertten (Ascensiunea lui Zlatan) și Pascale Lamche (Winnie), monteurul Erin Casper (Risc) și monteurul și designerul de sunet Dana Bunescu (Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu). Ei vor intra în dialog cu publicul după proiecții, oferind totodată un feedback valoros celor unsprezece tineri documentariști care participă la a doua ediție a Laboratorului fARAD.
Derulat pe întreaga durată a festivalului, Laboratorul fARAD abordează practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică a documentarului creativ de cinema, preluând modelul unor programe asemănătoare desfășurate de Sundance sau IDFA, și include, alături de sesiunile de feedback pe proiectele în dezvoltare ale participanților, un atelier practic intensiv susținut de Dana Bunescu pe durata a șase zile, având ca temă „Sunetul de film documentar ca parte din viziunea creativă”, și un seminar despre „Storytelling și montajul de documentar” susținut de Erin Casper.
Vă puteți întâlni și discuta cu invitații festivalului și sâmbătă, 7 octombrie, de la ora 16:00, la KF Arad. Într-o conversație liberă sub titlul „Ce este notorietatea într-o lume în care fiecare poate fi faimos pentru 15 minute”, Corina Șuteu, Mona Nicoară, Mihai Chirilov și invitații festivalului vor discuta despre cine, de ce și cum te face să devii celebru, dacă e același lucru să fii de notorietate sau să fii faimos, dacă mai există notorietate în lumea de azi și dacă hiperbola comunicării n-a ucis, de fapt, însăși noțiunea de celebritate.
Printre evenimentele speciale fARAD 2017 se numără și conferința „Excepția culturală sau de ce nu vrem ca Pinocchio să se înece”, susținută de Corina Șuteu joi, 5 octombrie, de la ora 16:30, la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad. Termenul de „excepție culturală” este un concept politic al anilor ’80 a cărui revenire în aria publică europeană s-a petrecut în anii ’90 și 2000, cu prilejul reluării negocierilor Tratatului de Liber Schimb între Europa și SUA. Cum a luat naștere acest concept, cine „l-a inventat”, ce consecințe benefice are el asupra supraviețuirii diversității culturale, de ce este mereu filmul pe masa negocierilor comerciale între SUA și Europa – sunt câteva dintre întrebările adresate.
Programul integral al festivalului este disponibil la www.farad.ro.
Intrarea este gratuită.
Inițiat și dezvoltat ca un eveniment dedicat educării prin imagine a publicului, dar și revitalizării interesului pentru filmul de artă, fARAD a fost lansat în 2014 la inițiativa Corinei Șuteu, președintele festivalului, și a Film ETC., în colaborare cu Centrul Municipal de Cultură Arad. Festivalul se află sub patronajul Primăriei Municipiului Arad și este produs și curatoriat de Asociația Film ETC. (producător general Oana Radu și consultant programare Mihai Chirilov). Direcția artistică a festivalului aparține Monei Nicoară. Partenerii festivalului sunt 111 Film (Eugen Lumezianu) și Asociația Culturală pentru Educație prin Artă. Pentru ediția 2017 a Laboratorului fARAD, Asociația Culturală pentru Educație prin Artă a primit sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Parteneri: CitizenIT, Cafeneaua Literară Joy’s, KF Arad. Parteneri media: TV Arad, Radio Arad.