De 7 ani, în septembrie, elevi din întreaga ţară încep un nou an şcolar având în orar unul dintre cursurile Asociaţiei De-a Arhitectura. În 2019-2020, 162 de clase, dintre care 38 în mediul rural, sunt înscrise la „De-a arhitectura mini” (clase pregătitoare, I şi a II-a), „De-a arhitectura în oraşul meu” (clase a III-a şi a IV-a) sau „De-a arhitectura în şcoala mea” (clase a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a şi a XI-a). Aproximativ 4000 de elevi se întâlnesc deja, săptămânal, cu tandemul profesor-arhitect voluntar care îi ghidează pe cei mici în descifrarea oraşului şi a mediului construit în care trăiesc, fie el rural sau urban.
Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011 şi a accesat finanţări din Taxa „Timbrul Arhitecturii” până în 2016 prin participarea la selecţia de programe culturale organizată de Ordinul Arhitecţilor din România (OAR). Datorită rezultatelor programului şi pentru asigurarea continuităţii şi a impactului în societate, din anul 2016, OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar, deoarece răspunde celor 5 criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea (între 2012-2018 programul a ajuns la 20 700 elevi din şcolile de stat de la ciclul primar la liceu şi la 750 de cadre didactice şi a implicat în desfăşurarea sa peste 600 de arhitecţi voluntari, anual ajungând în medie la 4500 de elevi, de la 6 la 18 ani, din întreaga ţară, la peste 150 de arhitecţi şi 150 de profesori); singularitatea (este singurul program educaţional de arhitectură şi mediu construit din România dezvoltat la nivel naţional în învăţământul de stat cu o programă şcolară atestată de Ministerul Educaţiei Naţionale din 2014, Ordin MEN nr. 4422/2014, pentru curriculele opţionale în şcolile de stat); unicitatea (este singurul program educaţional din sistemul românesc de învăţământ care este predat de o echipă mixtă cadru didactic+specialist/arhitect şi care este structurat pe învăţarea prin proiect); complexitatea (este un program interdisciplinar, implică arhitecţi, urbanişti, specialişti în educaţie, cadre didactice, artişti, ingineri, antreprenori sociali, etc.); calitatea (organizarea programului cultural şi materialele educaţionale sunt utilizate ca exemplu de bună practică la nivel internaţional).
Scopul cursurilor De-a arhitectura este acela de a le deschide apetitul elevilor către studierea unui domeniu care nu apare în curricula şcolară, arhitectura şi mediul construit, dar care face parte din viaţa noastră şi o influenţează zi de zi. Programele dezvoltate pe grupe de vârstă stimulează creativitatea elevilor şi imaginaţia prin metode specifice nivelului de studiu la care se găsesc aceştia (şcoală primară sau gimnaziu), copiii ajung să cunoască limbajul specific arhitecturii, familiarizându-se cu reprezentările caracteristice acesteia şi îşi îmbogăţesc cultura vizuală, abordările la clasă îi ajută pe elevi să îşi dezvolte o gândire critică, integrată, să realizeze conexiuni logice între materiile studiate.
Asistenţa oferită de De-a Arhitectura şcolilor de stat înscrise gratuit în program presupune o pregătire prealabilă, înainte de începerea anului şcolar, a celor ce vor susţine cursurile opţionale la clasă, profesori şi arhitecţii voluntari ce îi vor spijini, pentru a aprofunda conţinutul programului educaţional, pentru a consolida colaborarea în cadrul echipei în pregătirea şi susţinerea orelor, pentru a exersa metodele interactive de învăţare şi pentru a beneficia de transferul de experienţe de la un an şcolar la altul.
În această vară cele trei programe principale De-a arhitectura au desfăşurat pregătiri online şi ateliere de formare astfel:
⌂ De-a arhitectura mini: pregătire online şi întâlnire faţă-în-faţă în perioada 15 iulie – 20 august 2019;
⌂ De-a arhitectura în oraşul meu: pregătire online în perioada 1-20 august 2019 şi ateliere de formare faţă-în-faţă pe 30-31 august în Braşov şi pe 6-7 septembrie 2019 în Bucureşti şi Timişoara;
⌂ De-a arhitectura în şcoala mea: atelier de formare faţă-în-faţă pe 14 septembrie 2019 în Bucureşti.
Pregătirea prealabilă şi atelierele de formare îşi propun de fiecare dată familiarizarea profesorilor şi a arhitecţilor voluntari cu abordarea De-a Arhitectura, modul de colaborare, competenţele vizate de programa şcolară şi rigorile acesteia, structura şi conţinutul cursurilor şi caracteristicile grupei de vârstă, clarificarea activităţilor prin care profesorul va pregăti şi susţine orele de curs şi clarificarea activităţilor în care arhitectul poate sprijini profesorul în pregătirea şi susţinerea orelor de curs, clarificarea sprijinului oferit profesorilor de către Asociaţia De-a Arhitectura pe parcursul implementării cursului.
„Pe scurt, de câţiva ani, De-a Arhitectura a devenit sursa mea de bucurie profesională şi de inspiraţie. De oferit comunităţii o parte din darul pe care eu l-am primit, de a fi arhitect. Vorba vine voluntariat, pentru că mai mult primeşti, decât oferi. E poate cel mai frumos mod de înţelegere a sintagmei «oferind vei dobândi». Şi nu puţin. E multă energie pozitivă, dar tot ce se întâmplă e şi pentru că cineva cumva a muncit să gândească şi să pornească acest program cu tot ce înseamnă el – materiale, organizare: eu am primit practic acest cadou. Frumos cadou!:)”, transmite arh. Florin Enache, voluntar De-a arhitectura din 2014.
Mai multe informaţii despre cursurile De-a arhitectura, metodologii şi materiale didactice, procedura de înscriere pentru cursurile opţionale din şcoli, dar şi pentru activităţi educative complementare, puteţi găsi pe pagina asociaţiei: http://www.de-a-arhitectura.ro/ şi consultând anunţuri frecvente pe pagina de Facebook: https://www.facebook.com/DeAArhitectura/.