48% dintre respondenții români care au participat la sondajul realizat de OnePoll, cel de-al cincilea sondaj anual al Herbalife Nutrition intitulat „Decizii la final de an” au declarat că intenționează să își amâne obiceiurile sănătoase, recunoscând că începutul lunii decembrie este momentul marcant. Sondajul din acest an a inclus și o componentă globală: pe lângă cei 2.000 de respondenți americani, au fost chestionați și 2.750 de respondenți internaționali din cinci țări diferite, inclusiv din România, majoritatea respondenților români (47%) având vârsta cuprinsă între 26 și 41 de ani.
Respondenții au declarat că s-au îngrășat spre sfârșitul anului 2021, o perioadă de sărbători în care oamenii fac schimb de cadouri, merg în vizite la rude și mănâncă mai mult ca de obicei. În timp ce 42% dintre români spun că între timp au pierdut kilogramele luate în plus, 28% dintre americani, dar și 21% dintre respondenții din România declară că încă mai au greutatea pe care au câștigat-o la sfârșitul anului trecut.
În acest context, 48% dintre respondenții români folosesc sfârșitul anului ca pe un pretext pentru a amâna o alimentație sănătoasă. De altfel, același procent de 48% se așteaptă să se îngrașe cu aproximativ două kilograme și jumătate până la începutul anului 2023.
Sondajul a mai arătat că 47% dintre respondenți au recunoscut că au întrerupt o dietă la sfârșitul anului, iar 34% dintre aceștia au făcut-o tocmai din cauza tentației alimentelor de sărbători. Astfel, nu este nicio surpriză că 40% dintre cei intervievați s-au trezit așteptând până în noul an pentru a încerca să slăbească.
Unii respondenți au mers chiar până la extrem: 42% au mâncat mai mult de trei mese pe zi, 37% au mâncat mai mult de un desert la o masă, iar 32% au consumat o gustare foarte mare la miezul nopții.
Alții au recunoscut că au mâncat aceeași masă de mai multe ori (de exemplu, două cine) – 31% și că au mâncat atât de mult încât au fost nevoiți să descheie un nasture sau să lărgească cureaua (20%) sau au purtat în mod deliberat haine elastice pentru a face loc pentru mâncarea în exces (11%).
În ciuda cantității de mâncare pe care respondenții intenționează să o consume spre final de an, majoritatea recunosc că vor arunca aproximativ un kilogram de alimente neconsumate pe săptămână în acest sezon.
„Multe persoane mănâncă prea mult în timpul meselor de sărbători alături de familie și prieteni. Câteva gustări bogate în proteine consumate înainte de aceste reuniuni și petreceri pot reduce senzația de foame și riscul de a mânca în exces”, a declarat Dr. Kent Bradley, Chief Health and Nutrition Officer, Herbalife Nutrition. „Deoarece plăcerea de a mânca vine adesea din prima îmbucătură, cel mai bine este să ne bucurăm de gust cu o mică îmbucătură și să evităm disconfortul cauzat de mâncarea consumată în exces de sărbători. De asemenea, atunci când gătiți, preparați porții mai mici, pentru a reduce risipa alimentară”.
Top 5 rezoluții pentru 2023
Deși mulți respondenți intenționează să încheie anul 2022 în mod nesănătos, ei își propun totuși să înceapă anul 2023 de la zero. 57% dintre respondenții români vor să adopte o atitudine de tipul „An nou, standarde noi” în 2023. Iar pentru jumătate (45%), această nouă atitudine presupune adoptarea unei rezoluții de Anul Nou.
Cea mai frecventă rezoluție a fost economisirea mai multor bani (57%), urmată de dorința de a face mai multă mișcare (44%) și de a avea mai multă grijă de sine (43%). Printre primele cinci rezoluții s-au aflat și dorința de a mânca mai sănătos (42%) și îmbunătățirea echilibrului dintre viața profesională și cea personală (41%).
„Noul An este un moment excelent pentru a reveni pe drumul cel bun cu un angajament reînnoit față de sănătate pentru tot anul. Deși în general luăm în greutate la final de an, cele mai reușite rezoluții de sănătate de Anul Nou îmbină dietele nutritive și echilibrate cu activitatea fizică, alături de obiective specifice și realizabile”, a adăugat Bradley.
Sondajul „Writing off the End of the Year” a fost realizat în intervalul 11- 25 octombrie 2022 pe un eșantion total de 4.750 de respondenți din 6 țări inclusiv 2.000 de americani. Acesta a fost realizat de compania de cercetare de piață OnePoll, a cărei echipă este formată din membri ai Market Research Society și membri ai Asociației Americane pentru Cercetarea Opiniei Publice (AAPOR) și Societății Europene de Cercetare a Opiniei și a Pieței (ESOMAR).