GfK România a investigat în Roper Reports 2010, studiul internaţional care analizează valorile şi stilul de viaţă ale consumatorilor, şi obiceiurile de utilizare a Internetului de către români, inclusiv a reţelelor sociale.
Rezultatele cercetării arată că 55% dintre românii din mediul urban, cu vârsta peste 15 ani, utilizează computerul cel puţin o dată pe lună, iar 51% accesează Internetul lunar sau mai des.
În România, Internetul este folosit în principal pentru a “sta de vorbă” cu prietenii sau familia şi pentru distracţie. Faţă de consumatorii din alte părţi ale lumii, românii utilizează mesageria instant în mult mai mare măsură: 63% dintre utilizatorii de Internet din oraşele României, faţă de 32% dintre internauţii din 26 de ţări de pe toate continentele. Utilizatorii din alte state preferă în schimb să ţină legătura cu prietenii sau familia pe e-mail: 66% fac acest lucru cel puţin lunar, comparativ cu 50% dintre utilizatorii români.
Un alt rol important pe care îl are Internetul este cel de sursă de divertisment. În România, în mediul urban, 44% dintre utilizatori ascultă online muzică sau radio, 39% se uită la filmuleţe sau alte transmisiuni video, 36% fac download de fişiere audio, iar 31% descarcă fişiere video. Cu toate că şi consumatorii din alte ţări caută divertismentul online, există câteva diferenţe. Utilizatorii globali ai Internetului urmăresc transmisiuni video în aceeaşi măsură cu cei din oraşele României (40%), însă mai puţini dintre ei descarcă fişiere video (doar 19%). De asemenea, la nivelul celor 26 de ţări analizate, comparativ cu România, o mai mică parte dintre utilizatorii de Internet ascultă muzică online (39%) sau o descarcă (31%).
Utilitatea Internetului creşte din ce în ce mai mult dincolo de posibilităţile de comunicare, informare şi distracţie pe care le oferă. Este folosit de un număr tot mai mare de utilizatori pentru a face cumpărături, pentru a face plăţi sau pentru a-şi administra conturile bancare. În ţările analizate de GfK Roper Reports, 45% dintre consumatorii care folosesc Internetul cumpără online produse sau servicii lunar sau mai des, 43% fac tranzacţii bancare, iar 31% plătesc facturi folosind acest canal. În România situaţia este foarte diferită, deocamdată tranzacţionarea pe Internet aflându-se la un nivel relativ redus. În medie, doar 13% dintre utilizatorii din mediul urban fac cel puţin lunar cumpărături pe Internet, 7% fac tranzacţii bancare şi 6% plătesc facturi.
Reţelele sociale şi comunităţile online sunt frecventate de tot mai multe persoane. 39% din totalul utilizatorilor de Internet cu vârsta peste 15 ani la nivel mondial vizitează cel puţin lunar un astfel de site. În oraşele României popularitatea reţelelor sociale este mai mică, dar totuşi 26% dintre cei care folosesc Internetul le frecventează măcar o dată pe lună.
Principalul scop este acela de a-şi ţine la curent prietenii şi familia cu noutăţi despre ei, dar mai ales de a afla ce se întâmplă în viaţa acestora. Un alt motiv de frecventare a reţelelor sociale online numit de majoritatea utilizatorilor este acela de a cunoaşte şi schimba idei cu persoane care au interese şi hobby-uri similare. Nu în ultimul rând, cu toate că rolul de catalizator al relaţiilor profesionale pe care îl au comunităţile online este mai redus, un număr semnificativ de utilizatori urmăresc oportunităţi de afaceri şi de angajare folosind acest canal.
Despre GfK Roper Reports
GfK Roper Reports are ca scop analizarea stilurilor de viaţă şi valorilor personale ale consumatorilor din întreaga lume. La nivel global, studiul se desfăşoară anual începând din 1997, iar în România din 2008. În februarie şi martie 2010 au fost intervievate peste 37.000 de persoane cu vârsta peste 15 ani, din 26 de ţări de pe toate continentele. În România este analizată populaţia din mediul urban, cu vârsta peste 15 ani. Eşantionul este de 1000 de respondenţi.