la Teatrul Scala din Milano
Tinerii artişti care au reprezentat Studioul Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess” (SEOB) la Milano, în cadrul evenimentului "Ospitalità delle Accademie dei Teatri d’Europa" au cucerit publicul numeros prezent în foaierul „Arturo Toscanini” al Teatrului Scala, în seara zilei de 23 februarie. Prin programul amintit, Accademia Teatro alla Scala invită în fiecare an o instituţie muzicală (studio de operă) sau de învăţământ superior de specialitate să fie reprezentată la Milano de cei mai talentaţi tineri artişti, cu vârsta de până la 35 de ani. “Pentru Accademia Teatro alla Scala a fost un eveniment cu totul special, care ne-a bucurat, pentru că instituţia noastră colaborează activ cu Opera Naţională Bucureşti din anul 2009 în cadrul proiectului studiOpera, o iniţiativă extraordinară care are ca scop implementarea în România a unui sistem formativ pentru profesiile artelor spectacolului”, se arată în mesajul primit de la Accademia Teatro alla Scala. Proiectul studiOpera este implementat de către Opera Naţională Bucureşti (ONB) – prin Studioul Experimental de Operă şi Balet “Ludovic Spiess” (SEOB) – în parteneriat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano şi SVASTA ICG România şi cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 "Investeşte în oameni!".
Soprana Irina Iordăchescu, baritonul Ionuţ Pascu (formatori în cadrul proiectului studiOpera) şi mezzosoprana Sorana Negrea, care a debutat în cariera artistică pe scena SEOB, acompaniaţi de maestrul corepetitor Ioana Maxim (formator studiOpera) au propus un program variat, care, în afara unei incursiuni în Franţa lui Léo Delibes (Lakmé), a adus un omagiu în egală măsură Italiei, prin compoziţiile lui Ruggero Leoncavallo, Giuseppe Verdi, Umberto Giordano şi Francesco Cilea, şi României, prin muzica lui George Enescu, Aurel Eliade, George Grigoriu şi Marţian Negrea. Coordonarea artistică a concertului i-a aparţinut Andei Tăbăcaru Hogea, manager de proiect studiOpera şi coordonator SEOB, care a însoţit tinerii la Milano. Peste 10 minute de aplauze au răsplătit performanţa artiştilor Studioului Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess”, care din anul 2006, încurajează şi promovează tinerii artişti lirici, dar care în acelaşi timp cultivă şi o nouă generaţie de public prin producerea de spectacole experimentale.
În foyer-ul Teatrului Scala, cu busturile lui Arturo Toscanini, Pietro Mascagni, Umberto Giordano care au vegheat concertul şi au amplificat emoţia, atmosfera a fost caldă şi entuziastă. Printre spectatori au fost prezenţi Nadia Nigris, director adjunct al Accademiei, Paola Cavani, coordonatoarea evenimentului, Dante Mazzola si Katia Bortoletto, profesori ai Accademiei, Paola Bisi, responsabil Comunicare şi Relaţii Externe al Accademiei etc, iar din partea ONB Florica Jalbă, manager de proiect adjunct studiOpera. Cu toţii au apreciat repertoriul ales, calitatea vocilor, muzicalitatea cântăreţilor şi pronunţia în limba italiană, calităţi pe care tinerii artişti români şi le-au perfecţionat în urma cursurilor din cadrul proiectului studiOpera.
Iată şi impresiile artiştilor:
“Revenirea la Milano, la Scala, a readus în sufletul meu o emoţie specială, o energie şi o inspiraţie la un nivel pe care, probabil, îl atingem rar în drumul nostru artistic… A fost o seară de graţie pentru mine şi colegii mei, un program ales într-un mod fericit, cu parteneri minunaţi, cu un public călduros şi mai ales, preţios, dacă mă gândesc la faptul că în primul rând se afla Maestrul Dante Mazzola, pe care eu îl apreciez enorm! In ochii săi am văzut tot ceea ce putea fi un răspuns la întrebarea Oare ce impresii am lăsat în urma noastră? Sunt foarte mândră şi fericită să vă spun că am avut o seară minunată şi că ne-am întors cu o amintire preţioasă care ne va rămâne pentru toată viaţa!” Irina Iordăchescu
“La absolvirea cursurilor din cadrul proiectului studiOpera se impunea şi o certificare "pe viu" a profitului obţinut în urma investiţiei atâtor eforturi umane; se pare că am trecut cu bine şi acest examen dificil. Aplauzele finale ne-au confirmat atingerea standardului de calitate în operă, impus în timp de publicul exigent al Scalei şi menţinut tehnic prin ştafeta artistică maestru-ucenic.” Ionuţ Pascu
“Pentru orice cântăreţ Scala este un mit şi posibilitatea de a cânta la Scala este un vis care, devenit realitate, îl face foarte fericit, pentru ca apoi să devină conştient de importanţa acestui fapt şi de onoarea care i se acordă. Ma bucur şi mulţumesc foarte mult pentru şansa care mi
s-a oferit şi pentru profesionalismul tuturor colegilor cu care am colaborat, deoarece pentru un tânăr aflat la primii paşi pe scena lirică o astfel de oportunitate reprezintă un moment de excepţie în carieră.” Sorana Negrea
“Pentru mine şi, cred că şi pentru colegii mei, recitalul de la Scala a reprezentat o concentraţie puternică de emoţie şi în acelasi timp de satisfacţie; satisfacţia că am făcut muzică la nivel înalt şi că am fost receptaţi şi apreciaţi ca atare.” Ioana Maxim