Publicis, împreună cu Pastel, au lansat campania anticontrabandă “Aparențele înșală”, care urmărește să arate publicului adevărata față a comerțului ilegal cu țigarete. Campania este inițiată de Euromonitor Business Consulting Services, prin www.faracontrabanda.ro, cu sprijinul JTI și se desfăşoară în parteneriat cu Direcţia Generală a Vămilor, din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu sprijinul nemijlocit al Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Timişoara şi al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Timiş, în perioada martie – iunie, în 15 județe din apropierea graniţelor de vest, sud-vest, nord şi nord-est, cele mai afectate de contrabandă.
Piața neagră a țigaretelor a crescut brusc în ianuarie 2015 la 19,2%, față de 15,4% în noiembrie anul trecut, conform datelor companiei de cercetare Novel. Procentul de 19,2% bate recordul ultimilor patru ani, perioadă în care media comerțului ilegal cu țigarete s-a situat la 14,7%.
„Am lansat cea de a patra campanie publică regională, încurajați de scăderea notabilă a pieței negre a țigaretelor, în zonele și în perioadele în care s-au desfășurat campaniile anterioare. Conceptul propus de Publicis s-a dovedit a fi cel mai potrivit – ușor de înțeles și, în același timp, de impact. Mesajul „Aparențele înșală” arată adevărata față a contrabandei, comunicând, în mod simplu și inteligent, faptul că o rețea de contrabandă reprezintă o plagă pentru societate de la prima verigă până la ultima. Grupările de contrabandiști sunt bine organizate și structurate, începând cu cei care cară baxurile noaptea, peste graniță, sau cei care transportă pachetele lipite de corp, continuând cu distribuitorii și vânzătorii din piețe și terminând cu capii rețelelor. Contrabanda este o afacere illegală foarte profitabilă, dacă ținem cont că, la un tir de țigarete traficat ilegal, se obține un profit de un milion de euro!
Conștientizând răul făcut de cei care își câștigă astfel existența, fiecare dintre noi poate alege să reziste tentației prețului și să nu cumpere un pachet de țigarete vândut ilegal.
Astfel, contribuim la reducerea crimei organizate, dat fiind că o rețea de contrabandă cu țigarete poate fi oricând utilizată pentru trafic cu droguri sau persoane. Autoritățile fac eforturi semnificative în vederea reducerii pieței negre, însă este importantă și informarea, educarea și implicarea publicului”, a declarat Cristina Vasiloiu, Director General Euromonitor Business Consulting Services.
„Echipa de oameni tineri și profesioniști a agenției Publicis a reușit să înțeleagă fenomenul contrabandei, cu toate consecințele acestuia, profund negative pentru întreaga societate. Se știe că tutunul comportă riscuri de sănătate asociate. Pentru țigaretele traficate ilegal nu există însă nici un fel de garanție a calității, nu se știe unde, cum, din ce și când au fost fabricate. De obicei, sunt transportate în rezervoare de carburant sau în cauciucuri și sunt depozitate în scorburi de copac, canale, grajduri ori garaje. În cazul unui pachet de țigarete vândut legal, 80% din preț reprezintă taxe plătite la stat. Pentru un pachet de țigarete de contrabandă, aportul la buget este zero. Contrabanda deține în momentul de față 19,2% cotă de piață, într-un sector care este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat, după cel petrolier. Anul trecut, companiile de tutun au plătit la buget circa 2,7 miliarde de euro, însemnând TVA, accize, taxe și alte contribuții. Încă din anul 2005, JTI este partener al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, ulterior al Vămii, Poliției de Frontieră, Inspectoratului General al Poliției, în scopul reducerii comerțului ilegal cu țigarete. Pentru limitarea pieței negre a tutunului este, însă, nevoie de o politică fiscală echilibrată care să coreleze nivelul taxelor cu puterea de cumpărare, în beneficiul tuturor părților: companii, stat, consumatori”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova și Bulgaria.
Pentru a evidenția mesajul, Publicis a realizat o serie de materiale outdoor, spoturi TV și radio. De asemenea, pe site-ul www.faracontrabanda.ro, publicul poate interacționa direct cu protagonistul campaniei, „Contrabandistul”. Vizitatorii paginii de web se pot familiariza cu vocabularul infractorilor, pentru care cuvinte ca “scrofiță” sau “scamă” au cu totul alt înțeles decât cel din dicționar. „Contrabandistul” oferă răspunsuri audio la întrebări despre vânzător, cumpărător, contrabanda cu țigarete sau limbajul contrabandiștilor, în stilul său caracteristic, vizibil în filmul de promovare a campaniei.
Prin intermediul acestor materiale, cumpărătorii pot observa cu claritate contrastul dintre ceea ce afișează cei care comercializează ilegal țigarete și fenomenul pe care îl reprezintă ei în realitate. Personajul ales, limbajul pe care acesta îl folosește, îmbrăcămintea și accesoriile, toate au scopul de a arăta cumpărătorilor că fiecare pachet achiziționat finanțează capii rețelelor ilegale, care afișează sfidător luxul de prost gust.
“Pentru execuție, am ales o abordare foarte directă, atât în vizualuri, cât și în spotul TV, arătând cele două fețe ale contrabandistului, cea săracă și umilă versus cea bogată și arogantă. Am avut un casting bun, nu a fost nevoie de multe duble, actorul Vlad Oancea a intrat foarte bine în pielea ambelor personaje, lucru afirmat chiar de el la finalul spotului TV: ‘Tre’ să te descurci, boss. Tre’ să te descurci’”, a declarat Bob Toma, Group Creative Director, Publicis România.
Pastel gestionează implementarea campaniei. Printr-un mix elaborat de canale de comunicare, Pastel urmărește să aducă publicul mai aproape de realitatea traficului ilegal cu țigarete. În acest sens, agenția asigură o bună mediatizare a subiectului în comunitățile locale.
Ca și în cazul campaniilor precedente, mesajul va fi distribuit cu ocazia „Zilelor Orașelor”, prin modalități de comunicare inedite, menite să genereze o interacțiune sporită. Mesajul va ajunge la consumatori și printr-un proiect amplu de Direct Mailing, care vizează atât zonele cu infracționalitate mare, cât și barurile, cârciumile sau cafenelele unde se consumă țigarete ilegale.
“Anul acesta, campania va fi prezentă și în social media, prin canalele Facebook și Youtube, cât și printr-un joc online”, a declarat Ioana Mucenic, managing partner & head of strategy Pastel. “De asemenea, vom dezvolta un proiect editorial unic, care va ajunge chiar în mijlocul comunităților pe care le vizăm. Pentru succesul campaniei, trebuie să alegem în mod strategic un mix potrivit de canale de comunicare, bine-gândit, raportat la un public țintă dificil de atins. Credem că am reușit să realizăm acest mix și așteptăm rezultatele finale, care să ne confirme îndeplinirea obiectivelor”, a încheiat Ioana.
Echipele implicate:
Din partea Euromonitor Business Services Consulting: Cristina Vasiloiu – Director Euromonitor Business Services Consulting
Din partea faracontrabanda.ro: Tania Roman- website administrator
Din partea JTI: Gilda Lazăr – Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova si Bulgaria; Armand Tănase – Corporate Affairs Manager; Alice Taudor – Communications Manager
Din partea Publicis Romania: Jorg Riommi- Chief Creative Officer, Bob Toma- Group Creative Director, Marius Tudor- Copywriter, George Lupeanu- Copywriter, Calin Ionescu- Copywriter, Dragos Ometita- Art Director, Alexandru Deaconu- Art Director, Raluca Iacob- Head of Stategy, Carina Toma- Strategic Planner, Razvan Mihai- Strategic Planner, Alexandra Murray- Client Service Director, Adina Albu- Account Director, Ana Chreih- Senior Account Manager, Amalia Cristea- Account Executive, Camelia Efrimov- AV producer, Liviu Efrimov- AV producer, Dragos Eustafievici- Media Account Manager, Elis Iaia- Digital Strategic Planner, Veronica Oancea – Digital Account Director, Victoria Sirbu – Digital Account Executive, Ciprian Frunzeanu – Senior Web designer, Constantin Bunica – Senior Programmer
Din partea Pastel: Paul Cotor – Creative Director, Ruxandra Margoi – Senior Account, Daniela Chirita – Account Executive, Claudia Popa – Senior Copywriter, Lucian Rosu – Art-Director, Ana Velea – Account, Ioana Mucenic – Managing Partner&Head of Strategy