Nume importante ale antreprenoriatului românesc s-au întâlnit pe 27 mai, la The Ark, în cadrul conferinţei Antreprenor 2010 – “Show me the business!” pentru a contura etapele unui business de succes în noua economie antreprenorială. Evenimentul, organizat de revista MONEY EXPRESS, Fundaţia Post-Privatizare şi M&C Strategy Development, l-a avut ca invitat special pe britanicul Andy Lopata, unul dintre cei mai importanţi strategi în networking – prima regula pentru a reuşi ca antreprenor în noua economie.
“Networkingul nu este despre evenimentele la care mergi, ci despre reţeaua de oameni care sunt dispuşi să te ajute. Când înţelegi că ai ceva de adus la masă, ceva de care oamenii au nevoie, eşti deja mai câştigat şi înţelegi că poţi fi şi tu la rândul tău util altor oameni”, a declarat Andy Lopata. El a vorbit audienţei despre cum să construieşti avantaje de business prin conectarea cu oameni puternici şi crearea unei reţele de relaţii. Potrivit acestuia, networkingul trebuie să se facă cu un scop, cu obiective foarte clar definite şi trebuie privit ca o colaborare din care putem obţine mai multe decât am putea obţine pe cont propriu. El a mai spus că cea mai mare provocare în business în momentul în care ai probleme este să identifici persoana care are expertiza pentru a te putea ajuta.
După prezentarea lui Andy Lopata, Conferința Antreprenor a continuat cu alte două module despre cum să controlezi contextul şi cum să acţionezi rapid. A fost rândul antreprenorilor români să împărtăşească din experienţele lor şi să prezinte strategiile după care se ghidează.
Potrivit lui Doru Lionăchescu, Partener Principal Capital Parteners şi speaker în cea de-a doua sesiune a evenimentului, ieşirea din recesiune nu va avea loc până când creditarea nu va fi deblocată, până nu vom găsi un nou model de creştere economică şi o cale de a ne reclădi credibilitatea în ochii pieţelor externe. “Cu toţii am sperat că dacă am intrat mai târziu în economia globală, ca piaţă emergentă, vom fi ocoliţi de reculul crizei şi vom trăi un deceniu de prosperitate. Însă nu a fost aşa, iar rolul antreprenorului este să se pregătească pentru momentul în care vântul îşi schimbă direcţia”, a precizat Lionăchescu. El consideră că cei mai loviţi de criză sunt cei care şi-au diversificat activele şi, în opinia sa, singura soluţie pentru a supravieţui în această perioadă este întoarcerea la competenţele de bază. Când vorbeşte despre strategie în noul context, Doru Lionăchescu spune că, după cele 23 de luni de criză a învăţat să gestioneze riguros lichidităţile.
Florin Talpeş, CEO Softwin şi BitDefender susţine că antreprenorii români nu ştiu încă să stăpânescă contextul. El a vorbit audienţei despre dinamica comportamentului consumatorului în aceasta perioadă. “Una dintre schimbările structurale aduse de criză ţine de comportamentul consumatorilor, care nu se va schimba odată cu încheierea crizei”, spune Talpeş. “Înainte de criză, o dată pe an era suficient să analizăm comportamentul consumatorului. Astăzi trebuie să fim în contact permanent pentru a nu fi luaţi pe nepregătite. Implicaţi utilizatorii sau non-utilizatorii în crearea portofoliului vostru de produse”, i-a sfătuit acesta pe antreprenorii prezenţi la eveniment.
Florin Talpeş a subliniat faptul că ascultarea pieţei trebuie făcută în permanenţă. “Să fim aproape de clienţi, ei ne spun încotro să o luăm. Mişcare rapidă, în linie şi cu strategia pe termen mediu, lung… E un principiu de când lumea business-ului, dar atât de puţini dintre noi îl aplică cu adevărat”, a conchis Talpeş.
Pentru Cristian Nacu, partener principal Entreprise Investors, unul dintre cei mai mari investitori în private equity şi venture capital din Europa Centrală şi de Est, “cash is king”. “Urmărim performerii care au reuşit să îşi crească business-ul pe perioada crizei”, a spus Cristian Nacu, vorbind despre strategia sa în noul context. El a spus că în aceste momente este important să-ţi scazi costurile, să-ţi supraveghezi atent clienţii, să-ţi consolidezi relaţia cu aceştia şi cu băncile, dar şi să-ţi contruieşti strategii de viitor. Ca investitor, el a atras atenţia asupra câtorva acţiuni care ar trebui întreprinse pentru a avea succes: identificarea sectoarelor rezistente la criză şi a performerilor, observarea atentă a pieţelor şi a tendinţelor de dezvoltare şi urmărirea atentă a condiţiilor macroeconomice.
Anca Bidian, fondator Kiwi Finance, cel mai mare broker de credite din România, a declarat că principala sa strategie în acest context este să aibă o strategie.”Cred că acum strategiile antreprenoriale sunt mai puţin “ştiinţifice” şi mai mult creative şi curajoase. Actualul context este ca rezolvarea unei ecuaţii cu mai multe necunoscute. De prea multe ori tindem să credem că nu există rezolvare, când de fapt, ca şi în matematică avem o infinitate de soluţii. Trebuie doar să alegem una din ele şi să construim teoria pe baza ei, iar timpul va valida câştigătorii”, a spus aceasta. Anca Bidian a povestit audienţei de ce este important să acţionezi în forţă, să iei decizii rapid. “Ce am făcut cu un business care a scăzut 90% ? N-am aşteptat. A aştepta este moarte curată într-o asemenea perioadă (…..) Trebuie să facem distincţie între criză şi recesiune. S-ar putea să nu ieşim niciodată din criza incompetenţei şi asta este marea provocare. Eu sunt dintre cei care nu privesc criza ca pe ceva punctual, ci ca pe un context”, a subliniat Bidian.
Printre invitaţi s-au mai numărat: Dragoş Petrescu – CEO Trotter Prim, Ioan Vlasa, Director General al Societăţii de Finanţare rurală FAER IFN, Radu Mihăescu – Preşedinte CODECS, Tiberiu Moisă – Director Executiv – Clienţi Corporativi şi IMM, în cadrul Băncii Transilvania.
Conferinţa Antreprenor 2010 – “Show Me The Business!“ s-a desfăşurat sub egida „Săptămânii Europene a IMM‑urilor“ şi a fost moderată de Daniel Apostol, redactor–şef The Money Channel, partener strategic al evenimentului. Aflat la cea de-a treia ediţie, Antreprenor 2010 continuă seria evenimentelor dedicate antreprenorilor din România – „Soluţii pentru un an de criză” (2009) şi „Start-up şi finanţare în criză”(2008). Evenimentul din acest an a fost realizat cu sprijinul Cosmote, CODECS şi al Băncii Transilvania.
{mosloadposition user10}