mediaTRUST prezintă topul celor mai citate surse media în presa scrisă. Raportul este realizat pe baza a 728 de materiale referitoare la publicaţii tipărite, online, posturi radio şi TV, care au apărut în perioada 01 august – 30 septembrie 2014, în presa scrisă.
Antena 3 ocupă primul loc in topul general al celor mai citate surse media, cu 88 de mențiuni. Locul doi este ocupat de România TV cu 68 de mențiuni, urmată de B1 TV cu 65 de mențiuni. Hotnews.ro este pe locul patru în clasament cu 48 de mențiuni înregistrate în perioada 1 august – 30 septembrie 2014. Realitatea TV a înregistrat 40 de mențiuni, fiind urmată de Digi 24 cu 39 de mențiuni și Antena 1 cu 32 de mențiuni în presa scrisă. Pro TV este în top cu 26 de mențiuni, iar rtv.net a înregistrat 22 de mențiuni. TVR 1 este la egalitate cu Evenimentul Zilei, fiecare înregistrând câte 20 de mențiuni. Paginademedia.ro este în top cu 19 mențiuni, urmată de Forbes și Ziarul Financiar cu câte 18 mențiuni fiecare. Din clasament mai fac parte Kanal D cu 15 mențiuni, Ziare.com și Cancan.ro cu câte 13 mențiuni fiecare. România Liberă, Jurnalul Național și Adevărul au înregistrat câte 11 mențiuni în perioada analizată. Wowbiz.ro a avut 10 mențiuni în intervalul 1 august – 30 septembrie 2014, urmat de zf.ro cu 9 mențiuni și dcnews.ro cu 8 mențiuni. Gândul.info și Europa FM se află la egalitate cu câte 7 mențiuni fiecare.
Evenimentul Zilei este pe primul loc în topul celor mai citate publicații print în presa scrisă, cu 20 de mențiuni. Forbes și Ziarul Financiar se află pe locul doi cu câte 18 mențiuni fiecare. Adevărul, Jurnalul Național și România Liberă sunt în clasament cu câte 11 mențiuni fiecare. Libertatea și Click au avut câte 6 mențiuni fiecare. Publicația Capital a înregistrat 4 mențiuni, iar Curierul Național și Business Magazin sunt la egalitate, cu câte 2 mențiuni fiecare.
Antena 3 conduce și în topul celor mai citate posturi de televiziune cu 88 de mențiuni în presa scrisă, urmată de România TV cu 68 de mențiuni și B1 TV cu 65 de mențiuni. Realitatea TV este pe locul patru în clasament cu 40 de mențiuni, iar Digi 24 a înregistrat 39 de mențiuni. Antena 1 este în clasament cu 32 de mențiuni, Pro TV cu 26 de mențiuni, iar TVR 1 cu 20 de mențiuni. Kanal D a înregistrat 15 mențiuni, iar Prima TV a avut 6 mențiuni.
Europa FM este pe primul loc la categoria celor mai citate posturi de radio în presa scrisă, cu 7 mențiuni. Kiss Fm se află pe locul doi cu 6 mențiuni înregistrate, fiind urmat de România Actualități cu 4 mențiuni și RFI cu 3 mențiuni.
Hotnews. ro se menține pe prima poziție în clasamentul celor mai citate publicații online cu 48 de mențiuni. Rtv.net ocupa locul doi cu 22 de mențiuni. Paginademedia.ro este pe locul 3 în top cu 19 mențiuni. Ziare.com și Cancan.ro au înregistrat fiecare câte 13 mențiuni, iar Wowbiz.ro a avut 10 mențiuni.
Zf. ro a înregistrat în perioada 1 august – 30 septembrie, 9 mențiuni, dcnews.ro a înregistrat 8 mențiuni, iar gandul.info a avut 7 mențiuni. Realitatea.net se află la egalitate cu reportervirtual.ro, cu câte 6 mențiuni fiecare. Sport.ro a înregistrat 5 mențiuni, libertatea.ro și wall-street.ro au avut cate 4 mențiuni fiecare, iar capital.ro si evz.ro au înregistrat fiecare câte 3 mențiuni.
La categoria publicațiilor de business, topul este condus de Forbes și Ziarul Financiar cu câte 18 mențiuni. Locul doi este ocupat de zf.ro cu 9 mențiuni, urmat de wall-street.ro și capital.ro cu 4 mențiuni. Money.ro și Business Magazin sunt în clasament cu câte 2 mențiuni fiecare.
Citările surselor media s-au făcut în materiale care au avut ca principale subiecte: politica interna, mass-media, mondenităţi, sport, economie, transport etc.
Metodologie
Studiul “Cele mai citate produse media din Romania” oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor produse în media (print), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 august -30 septembrie 2014.
Analiza include toate materialele din presa tipărită care au citat diferite media (publicaţii print, online, radio şi TV). Raportul include publicaţii care fac referire la articole, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie review-uri sau reprintări din alte media. Publicaţiile incluse în raport pot fi recunoscute după următoarele forme:
O declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată, în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 X a spus că …”/ “potrivit unui studiu condus de saptămânalul Capital …”
Principalul criteriu conform căruia un anumit material poate fi acceptat, constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt ziar (print sau online) sau la un post de radio/TV. Suma referirilor la anumite ziare sau posturi radio/TV nu include citările mutuale (ale publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust):
Adevarul Holding, Biz Age, Cancan Media, Editura Evenimentul Zilei şi Capital, Media Sud Management, Editura Intact, Ringier Romania, M&C Strategy Development, Media Gamma Publishers, Mediafax Group, Intact Interactive, Intact Media Group, Antena TV Group, Antena 3, Ad Evolution, Hotnews.ro, Q2M, Internet Corp, Europe Development International, Grupul Media Camina, Radio XXI, Societatea Romana de Radiodifuziune, PRO TV, Lagardere, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media, RCS&RDS, B1 TV Channel, Dogan Media International, Clas Media, Societatea Română de Televiziune.
Dacă o referire la acelaşi ziar, post radio/TV, portal a apărut de mai multe într-un material, dar în diferite contexte, multiplicitatea citării, nu cea a referirilor la alt mediu, s-a luat în considerare în analiza finală.
Raportul nu include materiale care:
– fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
– se referă la presa străină;
– sunt numite referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
– au fost publicate într-un ziar, al cărui conţinut cuprinde materiale republicate în alte ziare;
– citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
– se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii;
– sunt repetiţii ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
– fac referire la filme difuzate de posturile de televiziune;
– sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă
– sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio.
Studiul nu include informaţii care provin de la agenţiile de presă: Mediafax, NewsIn şi Agerpres.
Cuvintele cheie luate în considerare pentru această analiză sunt: 12 publicaţii tipărite (Adevărul, Biz, Business Magazin, Capital, Click, Curierul Naţional, Evenimentul Zilei, Forbes, Jurnalul Naţional, Libertatea, România Liberă, Ziarul Financiar), posturi TV (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, N24 Plus, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2), radio-uri (Bucureşti FM, Europa FM, Kiss FM, Magic FM, PRO FM, Radio 21, Radio ZU, Realitatea FM, Radio România Actualităţi, RFI) şi site-uri (adevarul.ro, antena1.ro, businessmagazin.ro, cancan.ro, capital.ro, click.ro, curierulnational.ro, dailybusiness.ro, evz.ro, gandul.info, hotnews.ro, jurnalul.ro, libertatea.ro, moneymagazine.ro, paginademedia.ro, realitatea.net, romanialibera.ro, rtv.net, stirileprotv.ro, wall-street.ro, zf.ro, dcnews.ro, ziuanews.ro, ziare.com, repotervirtual.ro).
Detalii privind monitorizarea presei scrise sunt disponibile pe www.mediatrust.ro.