mediaTRUST, unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii de monitorizare, prezintă topul celor mai citate surse media în presa scrisă. Raportul este realizat pe baza a 458 de materiale referitoare la publicații tipărite, online, posturi radio și TV, care au apărut în perioada 01 – 31 mai 2014 în presa scrisă.
Postul de televiziune Antena 3 ocupă primul loc în topul celor mai citate surse media în luna mai, cu 52 de mențiuni. Locul doi este ocupat de România TV, care a înregistrat 49 de mențiuni în presa scrisă. B1 TV este pe locul trei în clasament cu 36 de mențiuni, urmat de Hotnews.ro cu 30 de mențiuni. Digi 24 a înregistrat 28 de mențiuni în presa scrisă, pe parcursul lunii mai. Postul de televiziune Antena 1 este prezent în top cu 21 de mențiuni, urmat de Realitatea TV cu 20 de mențiuni înregistrate. Ziare.com a avut, în perioada 1- 31 mai 2014, 17 mențiuni. Kanal D și Realitatea.net se află la egalitate, fiecare înregistrând câte 15 mențiuni. Ziarul Financiar și Forbes au înregistrat câte 13 mențiuni fiecare, fiind urmate în clasament de Evenimentul Zilei cu 11 mențiuni și Cancan.ro cu 10 mențiuni. Paginademedia a avut 9 mențiuni, iar Zf.ro și Reportervirtual.ro au avut câte 8 mențiuni în presa scrisă. Din top mai fac parte: România Liberă, Wowbiz.ro și DcNews, fiecare cu câte 7 mențiuni, Prima TV și Rtv.net cu câte 6 mențiuni fiecare. Sport.ro, România Actualități, Kiss FM și Wall-street.ro au înregistrat câte 5 mențiuni fiecare în presa scrisă.
Ziarul Financiar și Forbes se află primul loc în topul celor mai citate publicații print, în perioada 1-31 mai 2014, cu câte 13 mențiuni înregistrate. Evenimentul Zilei este în top cu 11 mențiuni în presa scrisă, urmat de România Liberă cu 7 mențiuni și Click cu 4 mențiuni. Business Magazin, Adevărul și Libertatea au înregistrat fiecare câte 3 mențiuni, iar Capital este prezent în clasament cu 2 mențiuni.
La categoria celor mai citate posturi de televiziune, locul întâi este ocupat de Antena 3 cu 52 de mențiuni. România TV este pe locul doi cu 49 de mențiuni înregistrate, iar locul trei este ocupat de B1 TV cu 36 de mențiuni. Digi 24 a înregistrat 28 de mențiuni, pe parcursul lunii mai, Antena 1, 21 mențiuni, iar Realitatea TV a avut 20 mențiuni în presa scrisă. ProTV este pe locul 7 în top cu 17 mențiuni, urmat de Kanal D cu 15 mențiuni. Prima TV a înregistrat în perioada 1-31 mai, 6 mențiuni, Sport.ro 5 mențiuni, iar TVR1 o singură mențiune.
Radio România Actualităţi şi Kiss FM sunt pe primul loc în topul celor mai citate staţii de radio, cu câte 5 menţiuni fiecare. Radio France International a avut 2 menţiuni în presa scrisă, iar Pro FM o menţiune.
În ceea ce privește cele mai citate publicații online, Hotnews.ro este sursa cu cele mai multe mențiuni, 31. Ziare.com este pe locul doi cu 17 mențiuni înregistrate în presa scrisă, urmat de Realitatea.net cu 15 mențiuni și Cancan.ro cu 10 mențiuni. Paginademedia a avut 9 mențiuni în presa scrisă, pe parcursul lunii mai. Zf. ro și Reportervirtual.ro sunt în top cu câte 8 mențiuni, urmate de Wowbiz.ro și DcNews cu câte 7 mențiuni fiecare. Rtv.net a înregistrat 6 mențiuni, iar Wall-street.ro a avut 5 mențiuni. Libertatea.ro, Sport.ro si Adevărul.ro au înregistrat câte 3 mențiuni în presa scrisă. Evz.ro, Stirileprotv.ro, Jurnalul.ro și Click.ro sunt clasate pe ultima poziție cu câte 2 mențiuni fiecare.
Forbes şi Ziarul Financiar conduc şi în clasamentul celor mai citate publicaţii de business, cu câte 13 menţiuni fiecare. Zf.ro ocupă locul doi cu 8 menţiuni înregistrate în luna mai, iar Wall-street.ro este pe locul trei cu 5 menţiuni. Business Magazin a avut 3 menţiuni în presa scrisă, iar Capital, două menţiuni.
Citările surselor media s-au făcut în materiale care au avut ca principale subiecte: politica interna, mass-media, mondenități, sport, economie, transport etc.
Metodologie
Studiul “Cele mai citate produse media din Romania” oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor produse în media (print), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 -31 mai 2014.
Analiza include toate materialele din presa tipărită care au citat diferite media (publicaţii print, online, radio şi TV). Raportul include publicaţii care fac referire la articole, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie review-uri sau reprintări din alte media. Publicaţiile incluse în raport pot fi recunoscute după următoarele forme:
O declarație se află între ghilimele și sursa este menționată, în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că…”/ “jurnaliștii de la Adevarul au notat că…”/ “Radio România Actualități informează despre…”/ “în interviul de la Antena 3 X a spus că…”/ “potrivit unui studiu condus de saptămânalul Capital…”
Principalul criteriu conform căruia un anumit material poate fi acceptat, constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declarații sau a unui comentariu publicat în alt ziar (print sau online) sau la un post de radio/TV. Suma referirilor la anumite ziare sau posturi radio/TV nu include citările mutuale (ale publicațiilor care fac parte din același trust):
Adevarul Holding, Biz Age, Cancan Media, Editura Evenimentul Zilei şi Capital, Media Sud Management, Editura Intact, Ringier Romania, M&C Strategy Development, Media Gamma Publishers, Mediafax Group, Intact Interactive, Intact Media Group, Antena TV Group, Antena 3, Ad Evolution, Hotnews.ro, Q2M, Internet Corp, Europe Development International, Grupul Media Camina, Radio XXI, Societatea Romana de Radiodifuziune, PRO TV, Lagardere, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media, RCS&RDS, B1 TV Channel, Dogan Media International, Clas Media, Societatea Română de Televiziune.
Dacă o referire la acelaşi ziar, post radio/TV, portal a apărut de mai multe într-un material, dar în diferite contexte, multiplicitatea citării, nu cea a referirilor la alt mediu, s-a luat în considerare în analiza finală.
Raportul nu include materiale care:
– fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
– se referă la presa străină;
– sunt numite referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
– au fost publicate într-un ziar, al cărui conţinut cuprinde materiale republicate în alte ziare;
– citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
– se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii;
– sunt repetiţii ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
– fac referire la filme difuzate de posturile de televiziune;
– sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă
・ sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio.
Studiul nu include informaţii care provin de la agenţiile de presă: Mediafax, NewsIn şi Agerpres.
Cuvintele cheie luate în considerare pentru această analiză sunt: 13 publicații tipărite (Adevărul, Biz, Business Magazin, Capital, Click, Curierul Național, Evenimentul Zilei, Forbes, Jurnalul Național, Libertatea, Money Magazine, România Liberă, Ziarul Financiar), posturi TV (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Money TV.ro, N24 Plus, Prima TV, PRO TV, Realitatea TV, TVR 1, TVR 2), radio-uri (București FM, Europa FM, Kiss FM, Magic FM, PRO FM, Radio 21, Radio ZU, Realitatea FM, Radio România Actualități, RFI) și site-uri (adevarul.ro, antena1.ro, businessmagazin.ro, cancan.ro, capital.ro, click.ro, curierulnational.ro, dailybusiness.ro, evz.ro, gandul.info, hotnews.ro, jurnalul.ro, libertatea.ro, moneymagazine.ro, paginademedia.ro, realitatea.net, romanialibera.ro, rtv.net, stirileprotv.ro, wall-street.ro, zf.ro, dcnews.ro, ziuanews.ro, ziare.com, repotervirtual.ro).
Detalii privind monitorizarea presei scrise sunt disponibile pe www.mediatrust.ro.