comunicatiilor electronice din Romania
Astazi, 13 noiembrie 2007, in cadrul conferintei internationale "Reforma reglementarii comunicatiilor: in cautarea strategiei castigatoare", organizata de ANRCTI, reprezentantii industriei comunicatiilor, ai Comisiei Europene si ai Autoritatii analizeaza propunerile de obiective ale strategiei de reglementare a domeniului pentru urmatorii 3 ani. Cei peste 250 de participanti discuta pe marginea documentului de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010. "Am urmarit ca strategia elaborata sa fie relevanta, aplicabila si utila si sa asiguram consistenta cu strategiile nationale si internationale din domeniul comunicatiilor electronice si din alte domenii corelate. In timp, a devenit evidenta necesitatea elaborarii unui instrument multianual, care sa permita cresterea coerentei si eficientei deciziilor Autoritatii, in paralel cu o mai mare transparenta si predictibilitate a cadrului de reglementare," a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.
ANRCTI a demarat demersul de analiza strategica care a stat la baza acestui document in cursul lunii martie 2007, cu ajutorul companiei de consultanta TASC Strategic Consulting Ltd., derularea proiectului implicand o structura complexa de activitati, de la studii de piata in randul utilizatorilor finali, colectare de informatii specifice de la esantioane reprezentative de operatori si intalniri de lucru cu reprezentantii industriei, pana la investigarea sistemului informational al ANRCTI si verificarea unor ipoteze din perspectiva practicilor adoptate in alte state.
Analiza-diagnostic a sectorului de comunicatii electronice din Romania a indicat existenta unui numar de deficiente care maresc discrepanta dintre realitatea prezentului si conditiile ideale de functionare a sectorului. Nivelul concurentei, inovatia si informarea consumatorilor sunt deficientele cu cel mai mare impact identificate la nivelul sectorului in ansamblu.
Pe baza concluziilor analizei efectuate, ANRCTI propune un set de 5 obiective pentru reglementarea sectorului in urmatorii 3 ani.
Primul obiectiv strategic de reglementare este crearea conditiilor pentru manifestarea unei concurente durabile bazate pe infrastructuri, facilitand, acolo unde este eficient, concurenta bazata pe servicii. Principiul interventiei de reglementare minimale sugereaza faptul ca tipul de concurenta care necesita cea mai mica interventie de reglementare are cele mai mari sanse sa livreze rezultatele cele mai apropiate de "concurenta perfecta", astfel incat concurenta bazata pe infrastructuri este preferabila concurentei bazate pe servicii.
Un al doilea obiectiv este promovarea dezvoltarii serviciilor de acces la Internet in banda larga, in special prin intermediul platformelor multi-produs precum IP, si maximizarea bazei de utilizatori ai acestor servicii. Segmentul de internet in banda larga din Romania se afla intr-o faza incipienta de dezvoltare, inregistrand rate explozive de crestere. Cu toate acestea, Romania se situeaza mult sub media statelor membre sub aspectul penetrarii internetului in banda larga, chiar si in conditiile in care viteza minima avuta in vedere in Romania este de 128 kbps. In plus, retelele de cupru si de cablu coaxial sunt utilizate in principal pentru furnizarea unei singure game de servicii , ceea ce indica o utilizare a resurselor la niveluri sub-optimale. Pentru promovarea dezvoltarii serviciilor de acces la internet in banda larga, ANRCTI va analiza posibilitatea de introducere a unor solutii de acces de tip "bitstream" la retelele existente, precum si masuri legate de utilizarea mai eficienta a spectrului de frecvente radio.
ANRCTI propune ca al treilea obiectiv strategic de reglementare sa fie crearea conditiilor pentru ca utilizatorii finali de servicii de comunicatii electronice (persoane fizice sau juridice, din mediul urban sau rural) sa primeasca valoarea corecta pentru banii pe care ii cheltuiesc. Valoare corecta pentru bani este un indicator calitativ care vizeaza evaluarea masurii in care consumatorul obtine suficiente beneficii din produsele sau serviciile disponibile, la un anumit nivel al pretului.
Transparenta, simplitatea si disponibilitatea informatiilor constituie cel de-al patrulea obiectiv strategic al ANRCTI pentru urmatorii 3 ani prin crearea unui mediu in care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sunt transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor. Pachetele si schemele de tarife oferite utilizatorilor finali au devenit in timp tot mai complexe si strategia ANRCTI include punerea la dispozitia consumatorilor, prin intermediul unei pagini de internet, a unui instrument care sa permita compararea informatiilor privind tarifele si conditiile oferite de diferiti furnizori, in vederea asigurarii posibilitatii utilizatorilor finali de a face evaluari independente. ANRCTI mai are in vedere stabilirea informatiilor care trebuie prezentate in cadrul facturilor detaliate emise de furnizorii de servicii de telefonie.
Analiza-diagnostic arata ca aportul pachetelor de servicii la evolutia sectorului comunicatiilor electronice prezinta avantaje si dezavantaje. Punerea in balanta a acestora a evidentiat insa faptul ca, in contextul pietei din Romania, beneficiile fenomenului depasesc neajunsurile, prin efectul puternic de stimulare a consumului, esential in aceasta etapa de dezvoltare a sectorului. Autoritatea va monitoriza impactul pachetelor de servicii asupra concurentei si va interveni, acolo unde este cazul, pentru a se asigura ca serviciile pentru care a fost identificata pozitia dominanta sunt furnizate si individual si pentru a restrictiona "pachetele incorecte", care nu permit competitorilor sa furnizeze un pachet similar in conditii competitive. Al cincilea obiectiv strategic de reglementare este asadar "non-interferenta cu dezvoltarea naturala a pachetelor de servicii, in masura in care acestea nu afecteaza concurenta".
Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010 este disponibil pe site-ul ANRCTI pentru consultare publica si ANRCTI asteapta observatii pe marginea acestui document timp pana la data de 14 decembrie 2007.
Discursul domnului Dan Georgescu, presedintele ANRCTI, sustinut in cadrul conferintei, poate fi consultat aici.
{mosloadposition user10}