În dimineaţa zilei de astăzi, 2 martie 2007, ca urmare a cererii înaintate de către S.C. Cosmote Romanian Mobile Telecommunications S.A. în cadrul litigiului deschis la ANRCTI, Autoritatea a dispus măsuri cu caracter provizoriu, până la soluţionarea pe fond a litigiului, constând în obligarea S.C. Telemobil S.A. de a asigura interconectarea cu reţeaua Cosmote. Prin decizia emisă, ANRCTI a obligat Telemobil ca, în termen 3 ore de la momentul comunicării deciziei (ora 12.00), să ia toate măsurile necesare pentru furnizarea serviciilor de interconectare, restabilind posibilitatea comunicării între utilizatorii Telemobil şi cei ai Cosmote. De asemenea, ANRCTI a demarat procedura de soluţionare a litigiului pe fond, având ca obiect solicitarea Cosmote privind obligarea Telemobil la încheierea unui nou acord de interconectare.
„ANRCTI susţine faptul că prejudiciile suferite de utilizatorii celor doi furnizori ca urmare a întreruperii legăturii de interconectare sunt de o gravitate excepţională având în vedere numărul mare al utilizatorilor celor două reţele de telefonie mobilă, şi anume peste 400.000, în cazul Telemobil, respectiv peste 1.200.000, în cazul Cosmote. Prejudiciul produs utilizatorilor finali este semnificativ indiferent de numărul de ore sau de zile în care interconectarea dintre cei doi operatori este întreruptă, neputând fi limitat decât prin asigurarea interconectării dintre reţele. Misiunea ANRCTI este de a susţine, în primul rând, interesele utilizatorului final”, a declarat Dan Georgescu, preşedintele ANRCTI.
Măsurile luate de către ANRCTI au fost justificate de necesitatea asigurării conectivităţii între utilizatorii finali ai celor două reţele. Conectivitatea este unul dintre drepturile fundamentale ale utilizatorilor finali, sarcina asigurării acestui obiectiv esenţial al cadrului de reglementare din domeniul comunicaţiilor electronice revenind ANRCTI.
Autoritatea de reglementare are competenţa de a asigura, în interesul utilizatorilor finali, accesul şi interconectarea în condiţii adecvate, precum şi interoperabilitatea serviciilor, inclusiv prin impunerea unor obligaţii specifice în sarcina furnizorilor care controlează accesul la utilizatorii finali.
În cadrul litigiului deschis la ANRCTI, Cosmote a arătat că, de la data de 1 martie 2007, Telemobil a întrerupt legătura de interconectare dintre cele două reţele, în prezent utilizatorii finali ai celor două companii fiind în imposibilitate de a mai comunica între ei. În aceste condiţii, Cosmote a solicitat, ca măsură cu caracter provizoriu, obligarea Telemobil să asigure serviciile de interconectare în aceleaşi condiţii tehnice şi comerciale ca până la momentul întreruperii legăturii de interconectare, arătând că suferă grave prejudicii materiale şi de imagine. De asemenea, atât utilizatorii serviciilor sale, cât şi cei ai serviciilor oferite de Telemobil, sunt prejudiciaţi pentru că nu mai pot comunica între ei, apreciind că prejudiciile suferite de utilizatori nu pot fi recuperate sau reparate.
Pe de altă parte, Telemobil a arătat că solicitarea Cosmote nu este întemeiată deoarece nu există o situaţie excepţională şi un prejudiciu grav, susţinând că oprirea traficului dintre cele două reţele se datorează încetării acordului de interconectare dintre părţi începând cu data de 1 martie 2007. Telemobil a mai afirmat că părţile au purtat negocieri îndelungate cu privire la încheierea unui nou acord de interconectare, iar Cosmote a fost informată, în timp util, cu privire la intenţia de întrerupere a legăturii de interconectare începând cu data de 1 martie 2007 în situaţia în care nu sunt acceptate propunerile Telemobil.
{mosloadposition user10}