privind modificarea si completarea procedurii de tarifare pentru utilizarea spectrului radio
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii supune consultării publice un proiect de decizie ce are ca scop modificarea şi completarea Deciziei preşedintelui Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei nr. 686/2005 în vederea aprobării Procedurii de tarifare şi a Listei cuprinzând tarifele de utilizare a spectrului radio datorate anual către Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
Proiectul de decizie îşi propune să modifice şi să completeze procedura de încasare a tarifului de utilizare a frecvenţelor radio, urmărind îmbunătăţirea unor condiţii existente şi inserarea altora noi. Astfel, proiectul introduce încă o modalitate de încasare a tarifului de utilizare a spectrului radio datorat de către titularii anumitor licenţe de utilizare a frecvenţelor radio şi anume cea semestrială, considerând că o asemenea procedură va reprezenta atât un răspuns la nevoia de reducere şi de eficientizare a costurilor administrative pe care această procedură le presupune, cât şi un beneficiu pentru titularii categoriilor de licenţe vizate de aceste modificări.
Titularilor de licenţă de utilizare a frecvenţelor radio al căror tarif se încasează trimestrial sau semestrial, le este recunoscut dreptul de a opta pentru plata anuală a tarifului de utilizare a spectrului radio, opţiune ce va simplifica operaţiunile pe care le au de efectuat pentru achitarea tarifului datorat. Se menţine regula plăţii anuale a tarifului de utilizare a spectrului radio pentru anumite servicii de radiocomunicaţii şi se stabileşte că aceasta se va aplica, în anumite condiţii, şi în cazul tarifelor a căror contravaloare în lei nu depăşeşte 200 euro anual, măsură de natură să eficientizeze costurile administrative ale procedurii de tarifare.
Măsurile nou introduse vor simplifica şi vor face mai eficientă administrarea financiară a spectrului radio, fără ca aceasta să se evidenţieze în cuantumul obligaţiilor de plată ale titularilor de licenţă.
Modificările aduse prin proiectul de act normativ urmăresc şi o reglementare mai clară a procedurii de tarifare în cazul emiterii licenţei, a expirării termenului de valabilitate a licenţei, a modificării parametrilor cuprinşi în documentele de asignare, în cazurile de renunţare sau retragere a licenţelor. Se păstrează modalităţile de calcul a valorii tarifului datorat stabilite în Decizia preşedintelui IGCTI nr. 686/2005, urmărindu-se doar completarea şi simplificarea procedurii de retarifare în cazul noilor situaţii reglementate.
Potrivit dispoziţiilor art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare, utilizarea spectrului de frecvenţe radio este permisă numai după obţinerea unei licenţe de utilizare a frecvenţelor radio, act administrativ care reţine în cuprinsul său condiţiile legale, tehnice şi operaţionale în care este exploatată resursa de spectru radio. Condiţiile impuse în licenţa de utilizare a frecvenţelor radio vin să răspundă prevederilor art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002, potrivit cărora spectrul de frecvenţe radio este o resursă limitată, administrarea şi gestionarea acestuia realizându-se pe baza principiilor obiectivităţii, transparenţei, nediscriminării şi proporţionalităţii. Dată fiind natura spectrului radio, resursă limitată aflată în proprietatea publică a statului şi în administrarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM)‚ pentru utilizarea acesteia titularul licenţei de utilizare a frecvenţei radio sau al licenţei de emisie are obligaţia să achite anual, în conformitate cu dispoziţiile art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002, respectiv ale art. 62 alin. (1) Legea nr. 504/2002, un tarif de utilizare a spectrului.
Proiectul de decizie poate fi consultat pe pagina de internet a ANCOM aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 5.11.2009, pe adresa sediului central al ANCOM – Str. Delea Nouă 2, sector 3, Bucureşti, sau direct la registratura ANCOM, precum şi la oficiile sale teritoriale. Observaţiile şi recomandările pot fi transmise prin fax la numărul +40 732 845 404 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.
{mosloadposition user10}