pe proprietatea privata a furnizorilor de retele publice de comunicatii electronice
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat astăzi în vederea consultării proiectul contractului standard de acces pe proprietatea privată în scopul instalării, întreţinerii, înlocuirii sau mutării reţelelor publice de comunicaţii electronice ori a elementelor de infrastructură necesare susţinerii acestora, conform atribuţiilor care îi revin potrivit Legii nr. 154/2012 privind regimul infrastructurii reţelelor de comunicaţii electronice. Contractul standard elaborat de ANCOM are caracter de recomandare şi urmăreşte, în principal, structurarea şi popularizarea drepturilor şi obligaţiilor furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice în ceea ce priveşte accesul pe proprietatea privată, în condiţiile respectării principiilor ce guvernează dreptul de proprietate privată.
Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice vor avea acces pe o proprietate privată numai după încheierea unui contract în acest scop, în formă autentică, cu titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu asociaţia de proprietari (în cazul proprietăţii indivize din clădirile cu mai multe locuinţe) sau cu titularii dreptului de folosinţă cu titlu gratuit/închiriere/concesiune asupra imobilului respectiv.
Contractul standard propus de ANCOM reflectă prevederile Legii nr. 154/2012 cu privire la condiţiile de acces pe proprietatea privată şi cuprinde, printre altele, prevederi legate de drepturile şi obligaţiile părţilor implicate în contract, durata contractului şi modalităţile de încetare a acestuia, tarife şi modalităţile de plată etc. Contractul standard de acces pe proprietatea privată vine în sprijinul atât al furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice, cât şi al titularilor dreptului de proprietate/administrare/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere/concesiune asupra imobilelor proprietate privată, constituind o garanţie legală suplimentară în etapele de negociere a acordurilor de acces pe proprietatea privată în vederea instalării, întreţinerii, înlocuirii sau mutării reţelelor de comunicaţii electronice ori a elementelor de infrastructură.
În vederea exercitării dreptului de acces pe proprietatea privată, solicitantul se va adresa titularilor menţionaţi anterior, cu o solicitare de încheiere a unui contract, pe baza căreia părţile vor negocia condiţiile contractuale. Solicitarea trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: datele de identificare şi de contact ale solicitantului, elementele de reţea şi de infrastructură ce urmează a fi amplasate pe respectiva proprietate, durata estimativă a lucrărilor şi condiţiile în care se vor realiza lucrările de întreţinere şi reparaţii ale elementelor de reţea şi de infrastructură ce urmează a fi instalate.
Termenul maxim de negociere a unui astfel de contract este de 2 luni de la data primirii solicitării. În cazul în care contractul de acces pe proprietate nu se poate încheia în acest termen, ori în cazul refuzului de acordare a dreptului de acces, oricare dintre părţi se poate adresa instanţei competente, care poate pronunţa o hotărâre ce ţine loc de contract între părţi. Această hotărâre judecătorească poate fi atacată cu recurs.
De menţionat este faptul că legea prevede că titularul dreptului de proprietate sau de administrare asupra unui imobil proprietate privată nu poate refuza accesul unui furnizor de reţele publice de comunicaţii electronice, în condiţiile în care sunt indeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 154/2012, cu excepţia existenţei unor motive temeinic justificate.
Contractul-standard de acces pe proprietatea privată propus de ANCOM poate fi consultat aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 03.04.2013, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3, Bucureşti), direct la registratură sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.