ANCOM lansează spre consultare publică un proiect de decizie pentru modificarea procedurii de soluţionare a litigiilor care intră în sfera de competenţă a ANCOM. Această modificare a fost determinată de numeroasele schimbări la nivel legislativ şi de necesitatea identificării unor soluţii la diversele probleme legate de procedura de soluţionare a litigiilor cu care ANCOM s-a confruntat din anul 2003 până acum.
ANCOM aplică încă din anul 2003 o procedură administrativ-juridicţională, facultativă şi gratuită de soluţionare, atât a litigiilor care apar între furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice cu privire la drepturile şi obligaţiile stabilite de legislaţia din domeniul comunicaţiilor electronice, precum şi a litigiilor dintre utilizatorii finali şi furnizori de servicii de comunicaţii electronice ocazionate de aplicarea Legii nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice.
Ca urmare a modificărilor legislative din domeniul serviciilor poştale, procedura propusă astăzi nu mai conţine prevederi referitoare la competenţa ANCOM de a soluţiona litigiile dintre furnizorii de servicii poştale şi litigiile dintre utilizatorii finali şi furnizorii de servicii poştale. De asemenea, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, care stabileşte modalitatea de soluţionare a litigiilor prin intermediul procedurii de mediere, precum şi condiţiile pentru ca un terţ să poată soluţiona diverse litigii în calitate de mediator, Autoritatea apreciază că în actualul proiect de decizie nu trebuie să se mai regăsească dispoziţii care să stabilească atribuţii pentru ANCOM în vederea soluţionării litigiilor ce intră în competenţa sa, prin intermediul procedurii de mediere.
În competenţa ANCOM rămân astfel două mari categorii de litigii, şi anume litigiile dintre furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice, pe de o parte, şi litigiile dintre utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, pe de altă parte.
Pentru ca procedura de soluţionare a litigiilor să fie mai rapidă şi eficientă, Autoritatea a introdus prevederi referitoare în special la termenul de perimare a acţiunii introduse în faţa ANCOM şi la condiţiile în care se poate efectua cererea de reanalizare a soluţiei preliminare. De asemenea, la solicitarea ANCOM, în cazul în care sesizarea nu este realizată potrivit cerinţelor din proiectul de decizie, reclamantul are posibilitatea de a o completa într-un anumit termen, sancţiunea respingerii cererii intervenind abia în momentul în care reclamantul nu efectuează completările necesare în termenul acordat de ANCOM. În acest caz, termenul de 4 luni de soluţionare a litigiului va începe să curgă de la data completărilor sau precizărilor realizate de reclamant.
Proiectul de decizie conţine şi o procedură dedicată exclusiv soluţionării cererilor privind dispunerea de măsuri cu caracter provizoriu. De asemenea, au fost introduse dispoziţiile speciale în măsură să clarifice regimul informaţiilor confidenţiale transmise de către furnizori cu ocazia soluţionării litigiilor.
În ceea ce priveşte procedura de soluţionare a litigiilor dintre utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, care este o procedură scrisă şi gratuită, Autoritatea, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor finali şi pentru o soluţionare mai rapidă a sesizărilor acestora, a introdus prevederi referitoare la conţinutul minim obligatoriu al sesizărilor înaintate ANCOM în vederea soluţionării litigiilor ocazionate de aplicarea Legii nr. 304/2003 şi nerezolvate pe cale amiabilă cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice. Astfel, ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor finali şi un formular de sesizare, care nu este obligatoriu, dar care poate servi drept model cu privire la categoriile de informaţii care trebuie aduse la cunoştinţa ANCOM.
Proiectul de decizie poate fi consultat pe pagina de internet a ANCOM aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 20.05.2010, pe adresa sediului central al ANCOM – Str. Delea Nouă 2, sector 3, Bucureşti, sau direct la registratura ANCOM, precum şi la oficiile sale judeţene. Observaţiile şi recomandările pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 404 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.
{mosloadposition user10}