ANCOM supune consultarii publice un proiect de revizuire a deciziei privind realizarea comunicatiilor catre Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta (SNUAU), menit sa transpuna in legislatia secundara noile prevederi de la nivel european. Modificarile propuse vizeaza, in principal, actualizarea rapida a bazelor de date transmise de furnizori pentru a permite localizarea apelantului, stabilirea unui identificator unic al apelantului pentru apelurile initiate din retelele mobile, masuri dedicate asigurarii accesului la serviciul de urgenta 112 pentru utilizatorii finali cu dizabilitati, dar si introducerea unor prevederi privind localizarea apelantului in situatia utilizarii unor servicii independente de locatie.
Modificari propuse
Pentru ca utilizatorii finali care apeleaza 112 sa beneficieze de ajutor in timp util de la agentiile specializate de interventie (Politie, Ambulanta, Pompieri etc.), este necesara o localizare cat mai exacta a acestora, fapt ce necesita actualizarea permanenta a bazelor de date care contin informatia de localizare primara. Astfel, se propune ca bazele de date care contin informatia de localizare primara sa fie actualizate permanent de catre fiecare furnizor de retele publice mobile de comunicatii electronice, printr-un canal de date securizat, de indata ce apar modificari ale informatiilor continute, susceptibile de a prejudicia procesul de localizare.
Totodata, in cazul furnizorilor care ofera servicii de tip voce peste Wi-Fi, modificarile impun transmiterea catre serviciul de urgenta 112 a apelurilor initiate pe o conexiune de date dintr-o alta retea de comunicatii electronice, in cazul in care apelantul se afla intr-o zona fara semnal, in oricare din retelele publice de comunicatii electronice mobile.
Accesul la serviciile de urgenta din „roaming national” si de la numerele independente de locatie
Totodata, proiectul propus de ANCOM abordeaza si cazurile in care serviciul de urgenta 112 este apelat prin „roaming national”, prevazand in acest caz transmiterea identificatorului unic al apelantului, utilizat atat pentru identificarea persoanei in cauza, cat si in procesul de localizare a acesteia. In acest sens se va utiliza identificatorul unic IMSI – International Mobile Subscriber Identity.
In situatia utilizarii unor servicii independente de locatie, furnizorii de astfel de servicii vor pune la dispozitia abonatilor o modalitate electronica rapida si gratuita, de actualizare a informatiei de localizare, informandu-si, de asemenea, abonatii, lunar (de ex. prin intermediul facturii, email, SMS), cu privire la beneficiile completarii si actualizarii informatiilor de localizare in cazul apelarii 112, luand totodata toate masurile pentru obtinerea unei confirmari din partea acestora cu privire la receptionarea acestor informari. Tot pentru asigurarea disponibilitatii informatiilor de localizare, s-a introdus o prevedere prin care activarea serviciului independent de locatie se va realiza doar dupa ce abonatul pune la dispozitia furnizorului informatiile de localizare.
Accesul utilizatorilor cu dizabilitati la serviciile de urgenta
Pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilitati la serviciul de urgenta 112, furnizorii de servicii de comunicatii interpersonale bazate pe numere destinate publicului au obligatia de a asigura originarea si transmiterea catre centrul unic pentru apeluri de urgenta a comunicatiilor de urgenta realizate prin intermediul serviciului de conversatie totala de catre utilizatorii finali cu dizabilitati de auz si/sau de vorbire sau cu afectiuni auditive si/sau tulburari de vorbire dovedite de un document medical, inclusiv in cazurile in care acesti utilizatori se afla in roaming pe teritoriul Romaniei.
Procesul de consultare publica
Proiectul de decizie pentru modificarea si completarea Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 1023/2008 privind realizarea comunicatiilor catre Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta poate fi consultat aici, persoanele interesate fiind invitate sa formuleze si sa transmita observatii si propuneri pana la data de 02.09.2022, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Noua nr. 2, sector 3, Bucuresti), prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul directiilor regionale ale Autoritatii. Observatiile pot fi transmise si prin fax la numarul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.ro.