Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a adoptat în cadrul Consiliului Consultativ două decizii care modifică și completează unele prevederi privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal poștal pe teritoriul României, printre care și prelungirea termenului de depunere a cererii pentru compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal poștal.
În calitatea sa de furnizor de serviciu universal desemnat până la data de 31 decembrie 2018, Compania Națională Poșta Română S.A. (CNPR) beneficiază de anumite drepturi, precum acela de a solicita compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal. Prin deciziile agreate cu industria și adoptate în cadrul Consiliului Consultativ, ANCOM prelungește termenul de depunere a cererii de compensare a costului net și de transmitere a situațiilor financiare separate de către CNPR, de la data de 1 iulie la data de 14 august a anului următor pentru care acestea se întocmesc.
Totodată, având în vedere experiența anterioară privind durata și complexitatea procesului de analiză a cererii de compensare, dar și durata procesului de colectare și validare a datelor statistice pentru piața serviciilor poștale, ANCOM extinde termenul în care are obligația de a decide cu privire la compensarea costului net și la suma ce urmează a fi compensată de la 135 zile, la 160 zile de la primirea cererii de compensare.
De asemenea, în vederea îmbunătățirii cadrului legal în vigoare, ANCOM completează legislația secundară din domeniul serviciilor poștale, astfel încât aceasta să includă și criteriile generale pentru evaluarea caracterului de sarcină injustă a costului net al furnizării serviciului universal. Pentru a determina măsura în care costul net constituie o sarcină injustă și trebuie compensat, Autoritatea va evalua doi indicatori economici: (1) nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, respectiv (2) atingerea unui prag de materialitate de 3% din valoarea veniturilor înregistrate din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Cele două decizii adoptate de Autoritate aduc o serie de modificări prevederilor cuprinse în trei decizii emise anterior de ANCOM, mai exact Decizia nr. 541/2013 privind condițiile și procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, cu modificările și completările ulterioare și, corelat, Decizia nr. 1158/2013 privind desemnarea Companiei Naționale Poșta Română S.A. ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale și Decizia nr. 1159/2013 privind condițiile de întocmire și auditare a situațiilor financiare separate de către Compania Națională Poșta Română S.A..
Deciziile intră în vigoare în trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, și, respectiv, la momentul transmiterii către Compania Națională Poșta Română.
Informații suplimentare
Serviciul Universal în domeniul poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poştale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Furnizorul desemnat de serviciu universal, CNPR, are obligaţia de a furniza servicii la tarife accesibile şi la anumite standarde de calitate pe întreg teritoriul României, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde numărul redus al trimiterilor poştale colectate sau distribuite nu justifică prezenţa unui furnizor de servicii poştale pe principii comerciale.
Având în vedere prevederile cadrului legislativ în vigoare în domeniul serviciilor poștale, costul net asociat cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal poate fi compensat în condițiile în care acesta constituie o sarcină injustă, el reprezentând diferența dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal (scenariul de bază) și costul net al CNPR în cazul în care și-ar desfășura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligațiile de serviciu universal (scenariul alternativ).
În anul 2014 ANCOM a realizat primul exercițiu de calcul și evaluare a costului net derulat pe piața serviciilor poștale din România. În urma unui proces laborios de analiză a cererii de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal pentru anul 2013 transmisă de CNPR în calitate de furnizor de serviciu universal desemnat, precum și de evaluare a caracterului de sarcină injustă în vederea stabilirii oportunității compensării costului net, ANCOM a constatat că pentru anul 2013 costul net nu a reprezentat o sarcină injustă pentru CNPR și a decis ca acesta să nu fie compensat.
{mosloadposition user9}