ANCOM a finalizat analiza modului in care furnizorii de servicii de telefonie au implementat masurile necesare pentru tratarea cu prioritate a apelurilor catre serviciul de urgenta 112 si a transmis Ministerului Comunicatiilor un set de recomandari pentru tratarea congestiilor care se produc in retelele de telefonie in situatii de urgenta.
Investigatia ANCOM a vizat identificarea si evaluarea mecanismelor de prioritizare a apelurilor de urgenta catre 112 implementate in retelele proprii de catre Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil, UPC si Vodafone, operatori care deservesc peste 99% din totalul utilizatorilor de servicii de telefonie din Romania. Investigatia s-a concentrat asupra functionarii retelelor in perioada imediat urmatoare cutremurului din 25 aprilie, cand numarul de apeluri transmise catre 112 a crescut cu 50% in intervalul de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior.
Pe parcursul investigatiei, specialistii ANCOM au verificat existenta si functionarea mecanismelor de prioritizare aferente fiecarui segment relevant de retea: interfata radio de acces – exclusiv pentru retelele publice mobile de telefonie, reteaua interna de comutatie si transport, legaturile de interconectare aferente transferului apelurilor catre reteaua operata de Romtelecom respectiv, in cazul Romtelecom, catre Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU).
In urma investigatiei a rezultat faptul ca operatorii aveau implementate, la data cutremurului, diverse mecanisme si proceduri menite sa optimizeze tratarea apelurilor catre serviciul de urgenta 112. Astfel, operatorii au implementate masuri pentru simplificarea logicii de tratare a apelurilor de urgenta in vederea optimizarii timpului de tratare, masuri pentru tratarea cu prioritate a apelurilor catre 112 fata de apelurile obisnuite in ceea ce priveste alocarea de resurse si masuri pentru rezervarea unor resurse pentru apelurile de urgenta.
Investigatiile au aratat ca numarul si eficienta mecanismelor implementate variaza de la un furnizor la altul, in functie de tipul retelei si de echipamentele utilizate, dar si faptul ca aceste mecanisme nu pot solutiona complet problema apelurilor nefinalizate in situatii de congestie a retelei cauzate de cresteri masive si bruste a numarului de apeluri.
„Pentru a trata mai eficient in viitor congestii precum cea din seara zilei de 25 aprilie am solicitat introducerea de catre toti operatorii a unor proceduri de prioritizare suplimentare, care insa ar trebui aplicate numai in situatii de urgenta”, a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu. „Respectam in acest fel principiul proportionalitatii si evitam cresterea disproportionata a costurilor pentru operatori, costuri care s-ar reflecta in facturile utilizatorilor finali,” a completat presedintele ANCOM.
ANCOM va monitoriza modul in care operatorii de retele si servicii de comunicatii asigura transmiterea in mod neintrerupt, cu prioritate, catre SNUAU a apelurilor catre serviciul de urgenta 112. Procedura de monitorizare prevede ca operatorii vor furniza catre Autoritate un raport periodic privind traficul catre 112, care va cuprinde valorile datelor de trafic citite in ziua si ora de trafic maxim stabilite de ANCOM, in functie de structura de trafic din ultimul an specifica fiecarei retele. Pe baza acestor informatii se va putea calcula gradul de serviciu acceptat, precum si ponderea apelurilor spre 112 din totalul de trafic si ANCOM va putea solicita ajustari ale parametrilor de functionare ai mecanismelor de prioritizare.
ANCOM a transmis Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale rezultatele analizei si propunerile sale, inclusiv propunerea de modificare a prevederilor legale in vigoare, astfel incat legea sa diferentieze intre procedurile aplicabile in cazul rutarii apelurilor catre serviciul de urgenta 112 in situatii de functionare normala a retelei si cazurile care pot fi considerate de urgenta, adica pot determina cresteri neasteptate si anormale ale volumului de trafic prelucrat, inclusiv trafic catre 112, in perioade scurte de timp. Aceste cazuri trebuie clar definite, eventual in functie de gravitate, iar procedurile aplicabile trebuie sa fie corespunzatoare cazului identificat si declansate atunci cand situatia de urgenta se produce.
„Nu in ultimul rand, ne propunem ca impreuna cu operatorii de telefonie sa lansam o campanie de educare a publicului cu privire la comportamentul pe care ar trebui sa il aiba utilizatorii de servicii de comunicatii in situatii de urgenta. Este important ca toata lumea sa inteleaga faptul ca in momentele imediat urmatoare producerii unei catastrofe este necesar sa isi limiteze convorbirile la cele strict necesare. Unele telefoane pot astepta, dar un apel la 112 trebuie sa ajunga imediat la destinatie,” a mai adaugat presedintele ANCOM.
{mosloadposition user10}