Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

ANCOM a comunicat furnizorilor de telefonie noile tarife de terminare

Ancom

În urma finalizării consultării europene, ANCOM a finalizat şi comunicat tuturor furnizorilor activi de telefonie fixă şi mobilă din România noile tarife maxime pe care aceştia le pot percepe pentru terminarea apelurilor telefonice în propriile reţele. Tarifele maxime vor scădea pe parcursul anului 2012 cu peste 30% în două etape.

Astfel, cei şase operatori de telefonie mobilă identificaţi cu putere semnificativă pe piaţă – Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil şi Vodafone – vor practica, începând cu 1 martie 2012, un tarif maxim pentru serviciile de terminare a apelurilor în reţele de telefonie mobilă de 4,05 eurocenţi pe minut. A doua etapă de reducere a tarifelor de terminare a apelurilor în reţelele de telefonie mobilă va avea loc la 1 septembrie 2012, dată de la care se va practica un tarif maxim de 3,07 eurocenţi/minut.

Tarifele maxime pentru interconectare în vederea terminării apelurilor practicate de cei 51 de operatori de telefonie fixă identificaţi ca având putere semnificativă pe piaţă vor scădea în prima etapă la 0,82 eurocenţi/minut de la 1 martie 2012, urmând ca de la 1 iulie 2012 să scadă la 0,67 eurocenţi/minut. Tarifele de interconectare practicate de furnizorii de telefonie fixă nu mai sunt diferenţiate în funcţie de intervale orare.

Celelalte remedii stabilite atât pe piaţa terminării apelurilor la puncte fixe, cât şi pe piaţa terminării apelurilor la puncte mobile rămân neschimbate faţă de situaţia actuală. Acestea sunt: obligaţia de transparenţă, obligaţia de a permite accesul şi utilizarea unor elemente specifice ale reţelei şi a infrastructurii asociate, obligaţia de nediscriminare şi obligaţia de control al tarifelor (inclusiv menţinerea simetriei tarifelor de terminare).

Tarifele au fost stabilite de ANCOM pe baza unor analize comparative cu nivelurile tarifelor de terminare din alte state europene, determinate pe baza unor modele incrementale pe termen lung (LRIC) de calculaţie a costurilor evitate asociate furnizării serviciilor de terminare. ANCOM va impune noi reduceri ale tarifelor de interconectare ca urmare a dezvoltării unor modele similare pentru modelarea costurilor operatorilor din România, proces care a fost deja demarat de ANCOM, urmând a fi finalizat, cel mai probabil, la sfârşitul anului 2012.

Potrivit datelor raportate de furnizori, piaţa de comunicaţii electronice a înregistrat în prima jumătate a anului 2011 valoarea de 1,7 miliarde euro (7,3 miliarde RON). Veniturile obţinute din servicii de terminare a apelurilor de voce de către operatorii de telefonie mobilă din România în această perioadă au atins suma de 0,2 miliarde euro (0,85 miliarde RON), reprezentând 11,7% din valoarea pieţei de comunicaţii electronice, în timp ce operatorii de telefonie fixă au obţinut 0,05 miliarde euro (0,2 miliarde RON) din serviciile de terminare a apelurilor de voce, reprezentând 2,7% din valoarea pieţei de comunicaţii electronice.

Tariful de terminare reprezintă preţul plătit de un furnizor de servicii de telefonie operatorului în reţeaua căruia este terminat apelul efectuat de proprii utilizatori în reţeaua acestuia din urmă. Acest preţ se regăseşte în tariful perceput utilizatorului final care iniţiază apelul. Practicarea unor tarife de terminare excesive în raport cu costurile poate prejudicia concurenţa în întreaga piaţă de telefonie, pentru că reprezintă un instrument prin care operatorii cu un număr mare de abonaţi pot împiedica dezvoltarea operatorilor mai mici.

Informaţii suplimentare

1. Ce sunt tarifele de terminare?

Tariful de terminare reprezintă preţul plătit de un furnizor de servicii de telefonie operatorului în reţeaua căruia este terminat apelul efectuat de proprii utilizatori în reţeaua acestuia din urmă. Acest preţ se regăseşte în tariful perceput utilizatorului final care iniţiază apelul. Practicarea unor tarife de terminare excesive în raport cu costurile poate prejudicia concurenţa în întreaga piaţă de telefonie, pentru că reprezintă un instrument prin care operatorii cu un număr mare de abonaţi pot împiedica dezvoltarea operatorilor mai mici.

2. Cum au fost determinate tarifele propuse consultării?

ANCOM a comparat tarifele de terminare actuale cu media tarifelor ţintă rezultate din aplicarea modelelor de cost LRIC de către alte state europene, disponibile la data realizării prezentei analize de piaţă. Stabilind acest tarif ca “ţintă”1 pentru anul 2014, rezultă panta de reducere semestrială a tarifului de terminare pentru anul 2012. De reducerea tarifelor vor beneficia în primul rând utilizatorii finali, care vor avea posibilitatea să apeleze utilizatorii altor reţele mobile la tarife cu amănuntul mai mici. De asemenea, concurenţa pe piaţa cu amănuntul va fi încurajată, ofertele de apeluri în afara reţelei vor deveni mai competitive, operatorii fiind motivaţi să opereze la costuri eficiente pentru a putea oferi tarife atractive pe piaţa cu amănuntul.

2. Istoricul tarifelor de terminare în România

● tarifele de terminare a apelurilor în reţele fixe de telefonie în perioada 2003 – 2012 (interconectare la simplu tranzit)


● tarifele de terminare a apelurilor în reţele mobile de telefonie în perioada 2003 – 2012


1 Stabilirea ţintei se face doar în scopul determinării pantei de ajustare, şi nu influenţează rezultatul modelului de cost ce urmează a fi dezvoltat.

Bucuresti, 31.01.2012

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.