Agenția de marketing online Today’s a analizat tendințele în publicitate online pentru anul acesta și a identificat patru care se vor dezvolta foarte mult în următoarele luni. Cel mai interesant domeniu va fi zona mobile, acolo unde oamenii vor cumpăra tot mai mult prin intermediul smartphone-urilor, iar promovarea va fi realizată prin campanii gândite special pentru astfel de medii.
Anul 2015 a fost primul din istoria Internetului când căutările online prin intermediul telefoanelor au depășit căutările pe desktop, conform datelor Google. La nivel local, Today’s a observat că business-urile care generează lead-uri prin campanii AdWords sau pe Facebook au, în medie, 10-15% din acestea provenite de pe smartphone. De asemenea, magazinele online înregistrează între 25 și 30% vânzări pe smartphone. Aceste procente țin însă foarte mult de optimizarea magazinului online și de versiunea pentru mobile a site-ului. Clienții Today’s cu landing page dedicat pentru campanie bine optimizat înregistrează un număr egal de lead-uri de pe desktop și mobile. Tendința care s-a accentuat în ultimul an este și că telefonul este folosit intens pentru căutare de informații, dat fiind și confortul în utilizare.
În cazul prezenței în social media, trebuie ținut cont că Facebook este lider pe piața locală și globală, iar din portofoliul acestei companii face parte și Instagram, platformă care începe să fie tot mai populară. Din a doua jumătate a anului trecut pot fi derulate campanii și din România pe aceasta. Tendința este folosirea unui conținut cât mai interactiv, cu accent pe partea vizuală și mai puțin pe text, fie că vorbim de imagini, fie că sunt videoclipuri. Conținut interactiv înseamnă, pe Facebook, și poze în format GIF, dar și mesaje de tip carusel. Tot anul trecut, Facebook a introdus și posibilitatea de a seta în locul imaginii de profil un video. Totuși, deocamdată nu pot fi încărcate videoclipurile decât de pe dispozitive cu iOS. Today’s a observat un interes tot mai mare al clienților de a derula campanii atât pe Google, cât și pe Facebook. Se ajunge astfel la un mix de instrumente: anunțuri pe social media, unde pot intra și platforme precum YouTube, completate de promovare pe motoare de căutare.
Pe lista tendințelor care vor fi esențiale acestui an se numără și atenția mai mare la cuantificarea rezultatelor, interesul nemaifiind doar pentru trafic și afișări. Analiza Today’s pentru piața din România arată că 40-50% din comenzile venite de pe site sunt finalizate printr-un apel telefonic, iar în unele cazuri, cum ar fi tipografiile, unde se cer oferte telefonic, procentul de clienți/prospecți veniți prin acest canal poate fi și de 80%. Măsurarea acestor rezultate, și nu numai, este importantă odată ce numărul canalelor se dezvoltă.
În România se pot măsura cele care se întâmplă direct online (ex.: folosind coșul de cumpărături sau un formular de contact), dar și telefonice prin numere de redirecționare de la Google sau instrumente terțe de call tracking, bazate pe un sistem de deviere a apelurilor și colectare de date. Totuși, în Marea Britanie și Statele Unite ale Americii sunt cercetate noi metode prin care pot fi urmărite mai bine aceste acțiuni.
În final, e vorba de personalizarea mesajelor, ceea ce duce implicit la costuri mai bune pentru campanii, deoarece mesajele sunt transmise pe segmente precise, folosind unelte avansate de promovare. Clienții încep să solicite axarea pe nișe, iar costurile de achiziție de noi clienți sau prospecți scad. De exemplu, sunt dezvoltate campanii dedicate pentru cei care au realizat o acțiune relevantă pe site, cum ar fi accesarea unei anumite pagini, abonarea la newsletter sau cumpărăturile, în trecut, de la un anumit brand. Un foarte bun instrument este cel de retargeting dinamic, care afișează bannere personalizate în funcție de ce produse au văzut oamenii pe site sau ce produse au adăugat în coș. Aşadar, advertiserul nu mai plătește costuri de creație pentru bannere, ci acestea sunt generate automat din sistem, iar fiecare utilizator vede unul potrivit intereselor sale. Astfel de campanii pot avea rezultate de două-trei ori mai bune decât alte abordări generaliste de targetare.