Avand in vedere ca ne apropiem cu pasi repezi de finalul anului, putem extrage cu atentie tendintele in metodele de promovare ce au dominat piata retailului in 2014 in Romania. Iar pentru a fi siguri ca atingem toate aspectele, iata care sunt principalele directii de analiza:
1) Loializarea
2) Inovatiile de magazine
3) Inovatii in magazin
1) Dincolo de atragerea potentialilor consumatori in tabara clientilor, majoritatea retailer-ilor au inteles importanta loializarii consumatorilor existenti. De la aceasta concluzie la fapte, au exista numeroase incercari si tehnici testate, iar cele ce au invins in cele din urma si au dominat anul 2014 sunt cele ce au gasit echilibrul perfect intre costuri si rezultate. In afara creativitatii, contextul national premiaza tacticile de marketing ce demonstreaza eficienta.
Astfel, schemele de loializare sunt adaptate in mod constant atat la nevoile in continua schimbare ale consumatorilor, dar si la noile tehnologii.
Consumatorii au acces la tot mai multe informatii, au deprins mecanisme de marketing, iar brandurile au fost nevoite in 2014 sa munceasca mai mult pentru a-si mentine relatiile cu clientii.
Am sesizat atat pastrarea schemelor vechi de loializare, insa nu oricum, ci punctarea lor tot mai intensa si transformarea din proiecte punctuale, periodice, in proiecte pe termen lung; cat si adoptarea unor formule noi de loializare.
Dintre cele deja cunoscute, amintesc cardul de membru/apartenenta la un brand/ magazin, care acum a iesit din conventional si a adus mai mult decat „consumi si primesti”, dezvoltand aceasta directie fie in recompense cu adevarat tangibile, la sisteme cashback, vouchere oferite prin intermediul canalelor online sau a sms-ului.
2) Magazinele de tipul pop-up store
Incepand de anul acesta am sesizat primele astfel de „magazine ce apar si dispar peste noapte” si in Romania. Temporalitatea este principala caracteristica a acestui tip de magazin ce devine si o tactica de marketing.
Este un loc unde poti afla despre un produs sau un serviciu nou, dar si sa experimentezi cu un brand intr-un mod tridimensional. Astfel, pop-up store-ul se transforma intr-o unealta universala fiind usor de modelat atat in zona alimentara, cat si fashion, bauturi, gadgeturi si nu in ultimul rand, poate fi metoda ideala pentru o lansare de produs/o gama sau o relansare a unui retailer consacrat in mod traditional mediului online. Intrebuintarile lui pot fi multiple, iar abordarea tine doar de valorile brandului, creativitatea celor ce implementeaza un astfel de proiect si bineinteles detaliile legate de buget, locatie, durata de desfasurare.
Desi destul de restransa la nivel de dezvoltare in Romania, metoda aceasta poate fi alegerea ideala pentru ca iti permite sa construiesti o relatie mai puternica cu consumatorul tau, poti vinde mai mult (mai ales daca ai activat doar in zona online), ai sansa de a testa o piata noua dintr-o regiune sau un oras nou, cresti mai usor awareness-ul brandului (creativitatea si buzz-ul creat in jurul unui pop-up store atrag presa si consumatorii), poti reactiona la o initiativa a competitiei sau seta noi trenduri.
3) Inovatiile la raft
Dupa cum deja bine stiti, detaliile fac diferenta in retail, iar in anul ce urmeaza sa se incheie, retailerii si filed marketerii au fost tot mai atenti la detalii aparent mai putin importante pentru consumatori. Mai exact, dincolo de rafturi inteligente si materiale create pentru activari specifice, atentia acestora s-a indreptat catre asocierea unei culori de lumina pentru o anumita categorie de produse pentru a o evidentia (exemplu: Lumina recomandata pentru branzeturi este cea galbena, iar la raioanele de mezeluri si de carne ambalata se foloseste in special lumina rosie sau roz).
Nu in ultimul rand, apelarea la diverse tehnologii pentru a atrage clienti in magazin sau pentru a-i face sa se intoarca, mixul de canale folosite pentru atragerea clientilor este un trand tot mai des intalnit si la noi in tara.