de Peter Garnry, șeful strategiei pe acțiuni Saxo Bank
Sumar: Industria turismului este cel mai performant coș tematic din acest an, bucurându-se de atenția investitorilor care pariază pe o imagine puternică a cererii pentru industrie, pe măsură ce economiile se redeschid. Judecând după nivelurile actuale, apropiate de cele mai ridicate din ultimii cinci ani, se pare că investitorii pariază nu numai pe o revenire puternică a activității, ci și pe puterea de stabilire a prețurilor determinată de cererea excesivă și constrângerile de ofertă. Ceea ce face ca „pachetul” nostru de turism de 40 de acțiuni să fie interesant este faptul că ETF-urile și indicii predominanți care urmăresc acest segment sunt rari și slab determinați.
Astăzi lansăm cel de-al șaptelea coș tematic de acțiuni: cel axat pe acțiunile de turism. Acest segment al pieței de acțiuni este firav urmărit prin indicii de acțiuni sub-optimi și ETF-uri. Coșul tematic al turismului Saxo va fi mult mai larg, va cuprinde multe industrii diferite în jurul călătoriilor și va fi mai bine diversificat, în funcție de geografie. Coșul va ajuta clienții și echipa noastră de cercetare să monitorizeze absorbția de către piață a redeschiderii și reluarea activităților de călătorie.
O perspectivă mai largă asupra călătoriilor
Când te uiți la indicii actuali ai acțiunilor de turism și la ETF-urile disponibile, această parte a pieței de acțiuni nu s-a bucurat de multă atenție. Principalul indice de capitaluri proprii este Indicele STOXX 600 Travel & Leisure, dar acest indice este restrâns și include și acțiuni ale industriei de jocuri. Coșul nostru de turism este format din 40 de stocuri (a se vedea mai jos) care acoperă întregul lanț valoric, de la producători de avioane, platforme de rezervare, lanțuri hoteliere, software de călătorie, companii aeriene, linii de croazieră, aeroporturi și stațiuni și în multe piețe valutare din întreaga lume. Coșul de turism este conceput pentru a profita de o creștere a acțiunilor din industrie atât pe segmentul de agrement, cât și pe cel de afaceri.
Sursa: Bloomberg și Saxo Group
Coșul reprezintă valoarea de piață de 1,05 trilioane USD, cea mai mare parte a valorii pieței fiind concentrată în Boeing, Airbnb, Booking, Airbus și Marriott International. După cum arată tabelul, companiile de turism au înregistrat o scădere dramatică a veniturilor, de 52%, iar marjele EBITDA sunt negative pentru multe companii. În următorii 1-2 ani, veniturile vor reveni semnificativ pe măsură ce lumea începe să călătorească din nou. De asemenea, este interesant de observat că majoritatea acțiunilor din turism sunt în prezent la prețuri mai mari decât obiectivele de preț ale analiștilor.
Cel mai performant segment până acum
Anul acesta, acțiunile din turism s-au descurcat foarte bine, fiind cel mai performant coș tematic, în creștere cu 21,3%, chiar depășind coșul nostru de mărfuri. Acțiunile de turism se bucură, desigur, de entuziasmul tranzacțiilor de redeschidere, care sunt pariuri pe părți ale pieței de acțiuni care vor merge bine în anul următor, deoarece vaccinările vor permite economiilor să se deschidă din nou și să crească activitatea de turism.
După cum arată graficul de preț pe termen lung de mai jos, coșul de turism se apropie acum de cele mai înalte niveluri de la sfârșitul anului 2015, indicând așteptări puternice de rentabilitate. Faza inițială a călătoriilor va vedea probabil o creștere a celor la distanță scurtă și medie, în timp ce cele pe distanțe lungi vor crește încet, pentru că nu știm pe deplin în ce măsură s-a schimbat comportamentul consumatorului și al businessului în ceea ce privește activitatea de turism. Multe dintre companiile din coșul nostru sunt evaluate la multipli mari pe termen de 2 ani și și-au crescut datoria din bilanț pentru a menține intacte activele și operațiunile lor. Creșteri suplimentare ale prețurilor față de nivelurile actuale ar sugera că investitorii pariază că industria turismului va putea percepe prețuri mai mari în perioada de normalizare din cauza constrângerilor excesive ale cererii și ofertei cauzate de falimente etc.
La fel ca în cazul tuturor coșurilor noastre tematice, este important să observăm că el nu reprezintă recomandări de investiții, iar companiile nu sunt alese în funcție de ce companii ne așteptăm să performeze cel mai bine, ci sunt alese în funcție de ceea ce oferă pentru tema noastră generală. Întoarcerea totală, istorică, a coșului de turism nu este, de asemenea, un indicator al performanței viitoare.
Riscuri
Cel mai mare risc pentru coșul de călătorie este întârzierea suplimentară a vaccinărilor, inclusiv mai multe știri proaste de la AstraZeneca, deoarece ar putea întârzia sau chiar pune în pericol importanța vacanță de vară. Multe dintre companiile de turism sunt, de asemenea, aproximate la valori mari din punct de vedere istoric, ceea ce ar putea avea un impact negativ asupra rentabilităților viitoare, dacă rentabilitatea nu va fi restabilită la niveluri dincolo de nivelul anterior pandemiei. Cel mai critic în următorii ani va fi să aflăm în ce măsură comportamentul s-a schimbat în ceea ce privește călătoriile de afaceri. Multe companii au văzut câți bani pot fi economisiți prin limitarea călătoriilor de business, astfel încât marea întrebare este dacă își revin și, dacă da, cât de mult va dura?