Dintre românii care se îndreaptă astăzi spre pet grooming ca profesie, majoritatea sunt femei, între 25–34 de ani, din provincie
Femeile din categoria de vârstă 25–34 de ani, din orașe din provincie, aflate într-o etapă de reconversie profesională, active în câmpul muncii de 5–10 ani, sunt segmentul reprezentativ pentru românii care se orientează către profesia de pet groomer, arată o analiză a Lofty Pets Academy, singura din București ce oferă cursuri de specializare în styling și îngrijire canină. Analiza este prima de acest fel pentru industria de pet grooming, aflată în plină dezvoltare în România.
Românii din provincie aflați într-o etapă de reconversie profesională: principalii interesați de meseria de pet groomer
Profilul pet groomer-ului român este cel mai bine reprezentat, conform analizei, de femei (93,8%), cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (56,3%), urmate de categoria de vârstă 35–44 de ani (27,1%).
Dintre cei chestionați, cei mai mulți sunt deja în câmpul muncii de 5–10 ani (27,1%), urmați de o categorie care e activă în câmpul muncii chiar de 10–15 ani (22,9%), respectiv de 3–5 ani și peste 15 ani (la egalitate, fiecare reprezentând 12,5% din totalul celor chestionați). 62,5% dintre cei care se orientează către profesia de pet groomeri locuiesc în provincie, preponderent în orașe cum ar fi Brașov, Constanța, Iași sau Sibiu, fiind urmați de cei din București (35,4%).
Candidații care fac cel mai frecvent trecerea la această industrie provin din domenii conexe pet-groomingului, cum ar fi beauty, hair styling sau domeniul veterinar (18,8%). Următoarele cel mai des menționate industrii pe care românii vor să le schimbe cu pet grooming-ul sunt: marketing, vânzări, HoReCa, turism, logistică sau chiar învățământ.
Aceștia consideră că abilitățile cele mai importante pentru a face reconversie în acest domeniu sunt comunicarea și relaționarea bună cu clienții (87,5%), îndemânarea (52,1%), simțul estetic dezvoltat (47,9%), atenția la detalii (41,7%), respectiv cunoștințele de igienă și medicale (29,2%).
Dorința de a avea un job din pasiunea pentru animale: principala motivație în alegerea profesiei de pet groomer
Printre cele mai puternice argumente pentru alegerea meseriei de pet groomer se numără pasiunea pentru animale și dorința de a avea un job care are legătură cu îngrijirea lor (81,3%). Aceasta este urmată de dorința de a avea un job care să îmbine mai echilibrat satisfacțiile emoționale cu cele financiare (45,8%), la egalitate cu dorința de a face antreprenoriat în acest domeniu, dar și dorința de a ieși din mediul corporatist, lucru valabil pentru 20,8% dintre cei chestionați. Cei mai mulți au aflat de profesia de pet groomer după ce au căutat online informații despre joburi care au legătură cu îngrijirea animalelor (29,2%).
„Spre deosebire de alte domenii, pet grooming-ul este o meserie care face posibilă reconversia profesională într-un ritm mai accelerat, prin finalizarea cursurilor în domeniu, ce pot să dureze între 4 săptămâni și 6 luni. În funcție de cursul ales și de capacitatea de absorbție a informațiilor primite, absolvenții pot opta fie pentru jobul de asistent stilist canin sau stilist canin, fie își pot deschide propriile business-uri în domeniu”, explică Andreea Darbouli, co-fondator Lofty Pets Academy & Salon.
Pregătirea prin cursuri specializate – considerată esențială pentru românii care aleg pet grooming-ul
Conform aceleiași analize, majoritatea celor chestionați consideră că pregătirea cu ajutorul cursurilor specializate în domeniu este extrem de importantă (89,6%), aproape jumătate dintre ei fiind deja absolvenți ai unor astfel de cursuri (48%).
Academia Lofty Pets, singura școală de pet grooming din București, înregistrează anual peste 100 de absolvenți la cursurile de inițiere și la modulele de specializare, dedicate celor care vor să aprofundeze tehnici și abilități de styling canin, iar de curând a lansat și cursuri de calificare, pentru cei care vor să-și lanseze propriile saloane canine.
„Suntem de părere că asistăm la o schimbare de înțelegere la nivel global a ideii de carieră și că tot mai mulți caută să își urmeze pasiunea în muncă. Pet grooming-ul, ca opțiune profesională în România, este în plină creștere și vedem asta în numărul de înscrieri la cursurile noastre, dar și de absolvenți care își deschid, la rândul lor, propriile saloane de îngrijire canină peste tot în țară.
Sperăm că, odată cu lansarea pe piața muncii a peste 300 de stiliști canini atestați de școala noastră, să fi contribuit atât la profesionalizarea industriei, cât și la maturizarea ei, iar profesia de pet groomer să devină o opțiune viabilă și accesibilă pe piața muncii pentru cât mai mulți doritori”, menționează Elena Negrilă, co-fondator Lofty Pets Academy & Salon.
Aproape jumătate dintre cei chestionați deja activează în acest moment în domeniu, iar alți 41,7% urmează să facă pasul decisiv în această direcție în perioada următoare.
Analiza este printre primele de acest tip în domeniul pet grooming-ului, a fost derulată în perioada septembrie–octombrie 2022 și a constat în aplicarea unui chestionar online, pe un eșantion de 50 de persoane, specialiști în pet grooming activi sau în devenire.